Gå til innhold

Nye regler - stønad enslig forsørger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nye reglene fra 01.01.16 - hva tenker du?

Anonymous poster hash: 3a98a...8f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At det kommer nye regler. 

• Liker 1
Skrevet

Hva går de nye reglene ut på?

Anonymous poster hash: 08a0f...fd9
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)

Jeg leste om dette i dag, faktisk og det er jo egentlig litt interessant å lese om. Jeg er enslig selv og blitt sittende å se på en del av disse endringene (ikke at det har noe spesiell betydning for meg fordi jeg har brukt opp min rett på overgangsstønad, men jeg er litt usikker på hvordan det vil slå inn på stønaden til barnetilsyn). Klipp og lim nå! 

Oversikt over de viktigste endringene:
  1. Muligheten til å beholde stønaden under utenlandsopphold endres fra 6 måneder til 6 uker i løpet av en 12-måneders periode.
  2. Faktisk samlivsbrudd kan likestilles med formell separasjon så snart det er reist sak om separasjon eller skilsmisse.
  3. Retten til stønad faller bort dersom du lever i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning. Det innebærer at det ikke lenger er mulig å beholde retten til stønad i 12 måneder ved samboerskap uten felles barn.
  4. Retten til stønad faller bort dersom du får et nytt barn med samme partner.
  5. Det er ikke lenger mulig å få overgangsstønad frem til barnet fyller ti år dersom du er i omstillingstid etter separasjon, skilsmisse eller samlivsbrudd mellom ugifte foreldre.
  6. Det stilles strengere krav om at utdanning som vilkår for stønad må være godkjent som nødvendig og hensiktsmessig for å komme i arbeid. Dette gjelder for overgangsstønad og for utgiftsdekning under utdanning.
  7. Stønad til barnetilsyn dersom du gjennomfører utdanning eller er registrert som reell arbeidssøker gis etter ny forskrift om tilleggsstønader. Det kan også gis stønad til tilsyn av andre familiemedlemmer.
  8. Stønad til tilsyn av barn og andre familiemedlemmer under utdanning gis bare dersom du har rett til overgangsstønad og gjennomfører utdanning som er godkjent som nødvendig og hensiktsmessig for å komme i arbeid, jf. punkt 6. Stønad til tilsyn dersom du er reell arbeidssøker gis bare dersom du har rett til overgangsstønad.
  9. Med unntak av skolepenger, skal dekning av utgifter i forbindelse med utdanning gis etter ny forskrift om tilleggsstønader. Det samme gjelder tilskott til flytting for å komme i arbeid.
  10. Dersom du ikke overholder aktivitetsplikten kan stønadene stanses i en måned.
  11. Dersom du bevisst har gitt uriktige opplysninger eller unnlatt å gi opplysninger av betydning for retten til stønad, kan du utestenges fra retten til stønad som enslig mor eller far.
Endret av Steve Rogers
Skrevet

Jeg leste om dette i dag, faktisk og det er jo egentlig litt interessant å lese om. Jeg er enslig selv og blitt sittende å se på en del av disse endringene (ikke at det har noe spesiell betydning for meg fordi jeg har brukt opp min rett på overgangsstønad, men jeg er litt usikker på hvordan det vil slå inn på stønaden til barnetilsyn). Klipp og lim nå! 

Så de som mottar stønad til barnetilsyn og er i full jobb, blir altså ikke rammet av disse endringene?

Anonymous poster hash: 42d90...1a6

Skrevet

Så de som mottar stønad til barnetilsyn og er i full jobb, blir altså ikke rammet av disse endringene?

Stønad til barnetilsyn dersom du gjennomfører utdanning eller er registrert som reell arbeidssøker

Slik jeg forstår det får oss i full jobb IKKE stødnad til barnetilsyn lenger :O

§ 10.Stønad til tilsyn for barn og andre familiemedlemmer

Den som deltar på tiltak, har krav på stønad til dekning av nødvendige utgifter til tilsyn for barn som ikke har fullført fjerde skoleår. Deltakeren kan få stønad til tilsyn for barn som har fullført fjerde skoleår når

a) barnet må ha vesentlig mer pleie og/eller tilsyn enn det som er vanlig for jevnaldrende, eller

b) deltakeren på grunn av tiltaket må være borte fra hjemmet i lengre perioder eller på andre tidspunkter enn en vanlig arbeidsdag.

Den som deltar på tiltak har krav på stønad til nødvendige utgifter til pleie og tilsyn for andre familiemedlemmer.

Det gis også stønad til tilsyn etter første og andre ledd i forbindelse med arbeidsrettet utredning i forbindelse med tiltak, og til enslig mor eller far og en gjenlevende ektefelle som er tilmeldt Arbeids- og velferdsetaten som reell arbeidssøker som yrkesrettet aktivitet.

Hvis begge foreldrene deltar på et tiltak gis stønad til tilsyn for barn til en av foreldrene. Hvis flere pårørende deltar på tiltak gis stønad til tilsyn for andre familiemedlemmer til en av de pårørende.

Anonymous poster hash: c6df7...2f6

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)

Det er det jeg lurer på selv.  :vetikke: Det ser jo ikke sånn ut, men man vet jo aldri hva som skjer. Det står jo ingenting om det så jeg regner jo med det! 

Endret av Steve Rogers
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Stønad til barnetilsyn dersom du gjennomfører utdanning eller er registrert som reell arbeidssøker

De fleste som ikke er i jobb får vell ikke stønad til barnetilsyn fra før av?

Eneste som blir litt kjip er hvis jeg da blir arbeidsledig, så faller det bort fordi at jeg ikke har rett på overgangsstønad mer. 

Skrevet

*klipp*

Det står her at man fortsatt får det da: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2015-06-19-42?q=lov-2015-06-19-42

§ 15-11 blir ny § 15-10 og skal lyde:

§ 15-10. Stønad til barnetilsyn til enslig mor eller far som er i arbeid mv.

Stønad til barnetilsyn ytes til et medlem som må overlate nødvendig tilsyn med barn til andre på grunn av arbeid eller at de etablerer egen virksomhet, jf. § 4-6 tredje ledd. Stønaden er uavhengig av retten til og perioden for overgangsstønad.

Stønad kan ytes til barnet har fullført fjerde skoleår. For barn som har fullført fjerde skoleår, kan det gis stønad til tilsyn når barnet må ha vesentlig mer tilsyn enn det som er vanlig for jevnaldrende, eller når medlemmet på grunn av sitt arbeid må være borte fra hjemmet i lengre perioder eller på andre tidspunkter enn det en vanlig arbeidsdag medfører. Stønad til barnetilsyn kan også gis i inntil ett år når medlemmet har en forbigående sykdom som hindrer vedkommende i å være i arbeid.

Stønaden er 64 prosent av dokumenterte utgifter til barnetilsyn opptil de beløp som Stortinget fastsetter. Det gis ikke stønad når den pensjonsgivende inntekten er større enn seks ganger grunnbeløpet.

Departementet kan gi forskrifter om stønad til barnetilsyn."

Anonymous poster hash: b9f97...2f6

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hypotetisk sett:

Man har et barn på 10 år med eksen som man gikk fra for 8 år siden. Hadde nylig sex ved et engangstilfelle igjen, blitt gravid. Hvordan påvirker de nye reglene denne situasjonen?

Anonymkode: 9455f...14c

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hypotetisk sett:

Man har et barn på 10 år med eksen som man gikk fra for 8 år siden. Hadde nylig sex ved et engangstilfelle igjen, blitt gravid. Hvordan påvirker de nye reglene denne situasjonen?

Hypotetisk ja ;)

Anonymkode: 2cace...e73

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hypotetisk sett:

Da må man jo anta at man tok en utdanning forrige gang man var enslig, så den muligheten skulle bortfalle. Man bør være i fast jobb og dermed ikke ha behov for overgangsstønad. Lønn i permisjonstiden får man jo som om man var samboer eller gift da man jo har jobb. 

Anonymkode: 1b74e...770

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hypotetisk sett:

Hypotetisk sett, så får du kun overgangsstønad til barnet har rett på barnehageplass. (Dvs barn født august 2016 har rett på barnehageplass august 2017 så da stopper det men det er valgfritt med barnehage). Det er for å hjelpe i gang en gang, ikke hjelpe til gang på gang på gang på gang på gang. 

Anonymkode: ca851...2f6

• Liker 2
Skrevet
Den 7. september 2015 at 15.23, AnonymBruker skrev:

Nye reglene fra 01.01.16 - hva tenker du?

Anonymous poster hash: 3a98a...8f3

Alle disse stønadene, og enslige - 

høres ut som om ALLE enslige får slikt men det er jo tull: 

KUN de som tjener lite, under en viss grense - får stønader.

Alle enslige som tjener OVER/MER ENN en slik grense får jo ikke stønader, de fikser alt selv.

Anonymkode: e3018...7f6

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle disse stønadene, og enslige - 

høres ut som om ALLE enslige får slikt men det er jo tull: 

KUN de som tjener lite, under en viss grense - får stønader.

Alle enslige som tjener OVER/MER ENN en slik grense får jo ikke stønader, de fikser alt selv.

Anonymkode: e3018...7f6

540 408 kroner ganske mye penger. At det er KUN de som tjener under 540 408 kroner som får stønad er korrekt, men det finnes summer som er UNDER 540 408 kroner som fortsatt er ganske mye penger. De som har en årslønn på 500.000 f.eks og likevel får overgangsstønad og barnetilsyn. Det er fortsatt ganske MYE penger. De fleste tjener jo under 540 408 kroner så det ender jo med at de fleste får så tull og tull. 

Skrevet
Den 27.12.2015 at 20.57, AnonymBruker skrev:

Hypotetisk sett:

Fra linken til Peter007: "Får et medlem et nytt barn med samme partner mens vedkommende mottar stønad til enslig mor eller far for et felles barn, anses ingen av foreldrene for å være enslig mor eller far. Det samme gjelder dersom mor eller far tidligere har mottatt stønader etter dette kapittelet for felles barn."

Anonymkode: 1b5d1...abe

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei; Er det noen her som kan svare på spørsmålene mine?

Hva slags straff  kan man ha når man blir gravid med samme partner under separasjon ? er det en fare for fengsel? eller bare tap av rettighetene til sosialhjelp For eksempel overgangsstønad, utdanningsstønad, barnetilsyn ...osv. også skal man tape rettighetene sine hele livet eller bare i en periode?

Fra en bekymring kvinne

Anonymkode: 1cad9...25d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags straff  kan man ha når man blir gravid med samme partner under separasjon ? er det en fare for fengsel? eller bare tap av rettighetene til sosialhjelp For eksempel overgangsstønad, utdanningsstønad, barnetilsyn ...osv. også skal man tape rettighetene sine hele livet eller bare i en periode?

Fra en bekymring kvinne

Du kan da ha sex og få barn med hvem som helst! Hvordan i alle dager kan du tro at det gir noen straff?????? 

MEN, du har ikke lov til å motta stønader du ikke har rett på. Du må kontakte Nav hvis du blir sammen med mannen igjen, selv om dere ikke flytter sammen. 

Anonymkode: f2e59...e94

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra en bekymring kvinne

Eneste er at hvis du velger å få barnet så vil du ikke bli sett på som enslig mer og stønaden vil bli stoppet. Grunnen til at dette er jo at du velger å ha sex og få barn med mannen, så da vil separasjonen bli sett på et forsøk på å svindle staten. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...