Gå til innhold

Utleiebolig - svært dårlige vinduer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en leilighet hvor vinduene er i svært dårlig stand. Allerede nå har de begynt å dugge - enda det ikke er kaldere enn maks 8 grader om natten. Regner dermed med at det kommer til å bli is på innsiden av vinduene om vinteren (har kun bodd her et par måneder). 

Har jeg noen krav om at huseier må sørge for en viss standard? Det er store vinduer i hele leiligheten, så ser for meg at det blir altfor kaldt om vinteren hvis de er i så dårlig stand. Tror ikke leiligheten har vært pusset opp på minst 15 år.

Anonymous poster hash: bef14...3a1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dugger dem på innsiden er det gjerne alt for tett i boligen, ta det opp med utleier og se til selv at du ikke har lukket luftingen hvis det er det i leiligheten..

• Liker 2
Skrevet

Dette må man jo ta opp, det er jo noe som du påpeker kan føre til kalde forhold og også høy strømregning. Vedlikehold av det du leier er det huseier som skal stå for. 

Det viktige er at du dokumenterer disse forholdene, ta gjerne bilder du legger ved og sender huseier på mail, slik at du har nedskrevet og datert dokumentasjon for disse manglene. I det samme brevet skriver du også at du krever at disse skadene skal utbedres innen rimelig tid. 

Anonymous poster hash: 9d7ce...86b
Skrevet

Dugger dem på innsiden er det gjerne alt for tett i boligen, ta det opp med utleier og se til selv at du ikke har lukket luftingen hvis det er det i leiligheten..

Jeg har et lite soverom og sover med døren lukket (bor ikke alene), så det kan nok være en medvirkende årsak.

Takk for svar, skal få tatt bilder av det i morgen! Har tidligere bodd i en svært dårlig leilighet hvor det ble is på innsiden om vinteren, det var ikke gøy. Huseier eide hele gården og tjente sikkert to månedslønner etter skatt på leie, men han ville ikke gjøre noe. Men min nye huseier virker litt mer sympatisk. 

Gjest solavskjerming
Skrevet

Jeg har et lite soverom og sover med døren lukket (bor ikke alene), så det kan nok være en medvirkende årsak.

Takk for svar, skal få tatt bilder av det i morgen! Har tidligere bodd i en svært dårlig leilighet hvor det ble is på innsiden om vinteren, det var ikke gøy. Huseier eide hele gården og tjente sikkert to månedslønner etter skatt på leie, men han ville ikke gjøre noe. Men min nye huseier virker litt mer sympatisk.

Høres ut som problemet kan være at det er for dårlig lufting. Har du ventiler åpen?

Skrevet

Jeg har et lite soverom og sover med døren lukket (bor ikke alene), så det kan nok være en medvirkende årsak. Takk for svar, skal få tatt bilder av det i morgen! Har tidligere bodd i en svært dårlig leilighet hvor det ble is på innsiden om vinteren, det var ikke gøy. Huseier eide hele gården og tjente sikkert to månedslønner etter skatt på leie, men han ville ikke gjøre noe. Men min nye huseier virker litt mer sympatisk.  Anonymous poster hash: bef14...3a1

Har du ventiler åpne? Er det ingen ventiler på soverommet må du enten ha soveromsvinduet eller soveromsdøra åpen om natta. Ellers vil du raskt få fukt- og muggproblemer.

For øvrig duger vinduene her også nå enkelte morgener. Helt nye vinduer. Grunnen er lav U-verdi, altså lavt varmetap. Og da vil vinduene dugge på utsiden.

Anonymous poster hash: cc176...7de

• Liker 3
Skrevet

Har du ventiler åpne? Er det ingen ventiler på soverommet må du enten ha soveromsvinduet eller soveromsdøra åpen om natta. Ellers vil du raskt få fukt- og muggproblemer.

For øvrig duger vinduene her også nå enkelte morgener. Helt nye vinduer. Grunnen er lav U-verdi, altså lavt varmetap. Og da vil vinduene dugge på utsiden.

Aha, da skal jeg prøve å ha vinduet åpent om natta. Er dessverre en del støy her, men jeg sover med ørepropper, så får se om det går greit.

Skrevet

Å ha vinduet åpent er jo en god midlertidig løsning for og bedre inneklima men er absolutt ingen varig løsning. Det er i utleiers interesse og få bukt med problemet eller så er det ikke et spørsmål om det blir mugg/råte skader men om når tid. Løsninga er nytt vindu med luftespalte eller ventil i veggen. Legg det frem på en grei måte så ordner han nok det. Får han inn en leieboer som ikke ønsker og ha vinduet åpent til en hver tid blir det problemer..

Skrevet

Tror ikke du skal regne med at utleier er spesielt interessert i å bytte vinduet ditt. Hvis leiligheten har gamle vinduer er det noe du burde merket deg under visning.

Tror nok du må belage deg på å sove med åpent vindu.

Anonymous poster hash: cc213...132
  • Liker 1
Skrevet

Du får kjøpe deg luftavfukter.

Skrevet

Bra for da kan man gå naken uten at naboene klager, er alltid noen som er litt freidig og titter inn. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...