Gå til innhold

Jogging 1-2 dager i uken, eller daglige gåturer?

24 stemmer

1. 1. Hva er best av?

• Jogging 1-2 dager i uken?
      4
    • Daglige gåturer?
      20

Anbefalte innlegg

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Jeg har kommet i den situasjonen at jeg må velge mellom å jogge 40 minutter med moderat intensitet 1-2 dager i uken, med påfølgende hvile de resterende dagene, eller daglige rolige gåturer på ca 30 minutter.

Jeg kan ikke kombinere jogging og gåturer.

Jeg har lest til øyet har blitt stort og vått, og jeg finner både fordeler og ulemper med begge alternativene, men finner ingen klare holdepunkter for hva som er "best".

Hva mener du er best?

Og jeg vil gjerne vite hvorfor du hadde valgt nettopp dette alternativet.

Endret av Sprettballen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville valgt daglig aktivitet. Hvis du gir meg litt tid kan jeg finne frem kilder, har ikke tid nå, men har fått med meg at dette er å foretrekke hvis alternativet er jogging maks to ganger per uke.

Anonymous poster hash: 50aeb...1de
  • Liker 2
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Jeg ville valgt daglig aktivitet. Hvis du gir meg litt tid kan jeg finne frem kilder, har ikke tid nå, men har fått med meg at dette er å foretrekke hvis alternativet er jogging maks to ganger per uke.

Anonymous poster hash: 50aeb...1de

Takk, det vil jeg gjerne se kilder på!

Over alt jeg leser ellers står det at daglig aktivitet kan deles opp i økter, men ingenting om hva som er foretrukket, og det gjør meg ikke særlig mye klokere.

(eks 150 min gåing fordelt på 30 minutter daglig, eller 75 minutter med høy intensitet 2 dager i uken)

Endret av Sprettballen
Gjest Runforit
Skrevet

Hvorfor kan du ikke gjøre begge deler?

Hva er målet?

Skrevet

Hva er målet?

Det var akkurat det jeg tenkte også.

Jeg forsøker å få trent med høyere intensitet minst 3 ganger i uken, men det er jo i tillegg til, ikke i stedenfor, daglig aktivitet som å gå til og fra butikk, barnehage osv. 

Gjest Sprettballen
Skrevet

Hva er målet?

Helsen stopper meg fra å gjøre begge deler, og målet er å ha en så god helse som jeg kan ha på dette tidspunktet.

Gjest Runforit
Skrevet

Helsen stopper meg fra å gjøre begge deler, og målet er å ha en så god helse som jeg kan ha på dette tidspunktet.

Jeg mener ikke å være frekk eller noe, men skjønner ikke hvorfor helsen din hindrer deg i å både jogge og spasere?

Jogging er mer belastende enn å gå. Men du kan jogge, menn ikke kombinere det med å gå?

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Jeg mener ikke å være frekk eller noe, men skjønner ikke hvorfor helsen din hindrer deg i å både jogge og spasere?

Jogging er mer belastende enn å gå. Men du kan jogge, menn ikke kombinere det med å gå?

Det er fordi jeg hele tiden balanserer mellom belastning og overbelastning, og derfor har jeg bare en viss mengde "energi" å bruke i løpet av et tidsrom.

Hvis jeg jogger en dag vil det ta 4 dager før jeg er restituert nok til en ny joggetur, eller gåtur, men hvis jeg går, er jeg mest sannsynlig restituert til neste dag, men garantert dagen etter det igjen.

Jeg vet det er vanskelig for andre å forstå, men det er bare slik, og det er det jeg (og andre) må ta utgangspunkt i.

Endret av Sprettballen
Skrevet

Jeg tror jeg ville forsøkt å få til en joggeøkt pr uke, og heller gått så mye du får til i tillegg. 

• Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet

Det er fordi jeg hele tiden balanserer mellom belastning og overbelastning, og derfor har jeg bare en viss mengde "energi" å bruke i løpet av et tidsrom.

Hvis jeg jogger en dag vil det ta 4 dager før jeg er restituert nok til en ny joggetur, hvis jeg går, er jeg mest sannsynlig restituert til neste dag, men garantert dagen etter det igjen.

Jeg vet det er vanskelig for andre å forstå, men det er bare slik, og det er det jeg (og andre) må ta utgangspunkt i.

Åh, da forstår i alle fall jeg bedre hva du mener. 

Definitivt daglig gåtur fremfor joggeturene i din sitasjon, mener jeg.

Svaret mitt er erfaringsbasert.

Skrevet

Jogging trener hjertepumpa bedre enn gåing, og det er det mange som glemmer! ☺

Skrevet

Men hvis de to joggeturene blir all aktivitet i løpet av en uke, så når man overhodet ikke opp til målet om daglig aktivitet, og jeg ville faktisk satset på en gåtur hver dag. Og håpet at jeg etter hvert kunne økt intensiteten på gåturene. 

Anonymous poster hash: 7ad88...57f

Skrevet

Men hvis de to joggeturene blir all aktivitet i løpet av en uke, så når man overhodet ikke opp til målet om daglig aktivitet, og jeg ville faktisk satset på en gåtur hver dag. Og håpet at jeg etter hvert kunne økt intensiteten på gåturene. 

Men igjen: hva med en kombinasjon? 

Om man orker gåtur hver dag, orker man vel likevel et par-tre gåturer i uka selv om man jogger en av dagene? En joggetur i uka kan gjøre en forskjell for kondisjonen som man ikke kan oppnå ved kun lav intensitet.

Gjest Sprettballen
Skrevet

Jeg tror jeg ville forsøkt å få til en joggeøkt pr uke, og heller gått så mye du får til i tillegg. 

Det er denne kombinasjonen jeg har prøvd de siste to månedene, og som dessverre ikke har fungert.

Åh, da forstår i alle fall jeg bedre hva du mener. 

Definitivt daglig gåtur fremfor joggeturene i din sitasjon, mener jeg.

Svaret mitt er erfaringsbasert.

Det er første gangen jeg hører om noen som har erfaring med dette.

Jeg håper jeg ikke er frekk som spør hvilke begrensninger du hadde, hvordan du selv valgte å løse det, og hvorfor.

Det er dette som er en stor del av dillemmaet.

Runforit spurte meg om målet, og jeg svarte at det var å ha en så bra helse som jeg kan ha.

Dette er hovedmålet, men hvis jeg skal utdype må jeg si at hovedmålet er å opprettholde dagens funksjonsnivå, og delmål må være å forhåpentligvis på sikt bedre denne.

Ellers takker jeg for alle svar.

Jeg ser at de aller fleste mener at daglige gåturer er best, men det er få som kan begrunne hvorfor de mener som de gjør.

Dette tar jeg som en bekreftelse på at det er flere enn meg som finner det vanskelig å finne dokumentasjon på at den ene varianten er bedre enn den andre.

KK er ikke den beste siden for informasjon rundt helse og trening, men jeg fant i alle fall dette, som viser at de fleste "tenker i riktige baner":

Unngå sykdom? Gå!

Av det du har lest til nå kan det sikkert virke som at løping er den soleklare treningsvinneren sammenlignet med det å gå.

Men slik er det nødvendigvis ikke, så liker du å ta ting i rolig tempo kan du fortsette med det. En stor, studie viser, som jo bra er, at løpere har langt lavere risiko for å utvikle høyt kolesterol, diabetes og hjertesykdom enn folk som ikke trener.

MEN samme studie viser også at de som forbrenner like mye energi ved å gå har enda lavere risiko for å utvikle overnevnte sykdomstilstander.

Faktisk reduseres faren for å få hjertetrøbbel dobbelt så mye når du trener ved å gå, framfor å løpe.

Etter å ha grublet på dette, har jeg innsett at jeg, ved å gå, ikke blir i bedre form men jeg kan redusere risikoen for ytterligere sykdom, og jeg klarer (forhåpentligvis) å nå mitt mål om å opprettholde nåværende funksjonsevne.

Skrevet

Du sier at en joggetur og to-tre gåturer ikke har fungert. Hva er det som ikke har fungert med det? Tror du må se nøyere på hva som gjør at det du gjør nå ikke fungerer, og der vil du forhåpentligvis finne svaret på hva du bør velge framover...

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Om man orker gåtur hver dag, orker man vel likevel et par-tre gåturer i uka selv om man jogger en av dagene? En joggetur i uka kan gjøre en forskjell for kondisjonen som man ikke kan oppnå ved kun lav intensitet.

Jeg skrev i samlesvaret mitt at denne kombinasjonen ikke har fungert for meg, dessverre.

Det fungerte tilfredsstillende i 4-5 uker, men så rant begeret over, og jeg måtte igjen kutte ut all aktivitet i 6 uker, før jeg begynte med gradvis oppbygging igjen.

Jeg vet ikke hva jeg gjorde galt, og hvorfor det ble for mye.

Det er er vel det største problemet, for da vet jeg heller ikke hva jeg kan/bør endre.

Endret av Sprettballen
Skrevet

Jeg skrev i samlesvaret mitt at denne kombinasjonen ikke har fungert for meg, dessverre.

Det fungerte tilfredsstillende i 4-5 uker, men så rant begeret over, og jeg måtte igjen kutte ut all aktivitet i 6 uker, før jeg begynte med gradvis oppbygging igjen.

Da høres det jo ut som du har overdrevet totalmengden, noe det er fort gjort å gjøre når man er ivrig etter å se resultater. Det er bedre å starte rolig og heller øke etter hvert. 

Jeg har likevel troen på å få til en økt med høyere intensitet, pga det er det som virkelig kan ha effekt på kondisjonen. Hvor mye du klarer i tillegg blir jo noe du må vurdere selvfølgelig.

Men om en joggetur og to gåturer i uka blir for mye, kan jeg ikke helt se at 7 gåturer skal gå fin heller.. ?

Skrevet

Men, hvis du kutter all jogging, holder deg til å gå. Klarer du da, en eller to ganger i uken, å øke gåtempoet litt? Slik at du får opp hjertefrekvensen en smule?

Har litt av samme problematikken selv, men har funnet ut at hvis jeg har en god dag, så skader det ikke mye å øke tempoet bittelitt, slik at jeg får litt puls. Kanskje må neste dag være litt rolig, men jeg tenker at puls er ikke å forakte.

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Det er første gangen jeg hører om noen som har erfaring med dette.

Jeg håper jeg ikke er frekk som spør hvilke begrensninger du hadde, hvordan du selv valgte å løse det, og hvorfor.

Ingenting er frekt :)

Jeg vet ikke hva jeg gjorde galt, og hvorfor det ble for mye.

Det er er vel det største problemet, for da vet jeg heller ikke hva jeg kan/bør endre.

Skjønner veldig godt hva du mener her. 

Jeg er en som alltid har levd et aktivt liv, jeg kunne gå og gå i flere timer og føle meg mer energirik etterpå. Så fysisk aktivitet har alltid vært viktig for meg. Plutselig, uten å gå i for mye detalj, ble jeg totalt slått ut av en tilstand som varte i 12 måneder. Først kunne jeg ikke spasere 1 time uten å bli utslitt og desorientert, deretter hadde jeg dager hvor det å komme seg opp av sengen var mer enn nok aktivitet. Hvis jeg presset meg til anstrengelser en dag, ville jeg typisk bli straffet dagen etterpå ved å være enda mer sliten og energifattig. (Symptomene var flere, men det er egentlig irrelevant nå).

Jeg ble frisk etter tolv måneder, og trener nå til mitt første havlmaraton noensinne! Hvordan jeg ble frisk var veldig sammensatt. Men en viktig del var å aldri gi opp fysisk aktivitet for lengre perioder. Så jeg gikk fra å anstrenge meg veldig kun når jeg følte meg frisk nok til å ta små doser aktivitet (gåtur, lett styrketrening) så ofte jeg kunne, men aldri ved å bruke opp all energien jeg hadde. Da jeg virkelig knekket koden for hvordan jeg skulle porsjonere ut energien (sammen med andre tiltak) gikk det relativt fort rett vei. Så jeg er hellig overbevist om at moderat utposjonering av fysisk aktivitet kan være avgjørende for slike tilstander.

Send ytterligere spørsmål på PM om du vil :)

Endret av Overrasket
Skrevet

Det har jo å gjøre med intensitet også. Jeg har en venninne med ME, hun blir helt slått ut og trenger lange pauser etter aktivitet med høy intensitet, men klarer å restituere seg raskere etter lavintensitets aktiviteter. Det vil si at hun ved lavintensitets aktiviteter kan være mer aktivt totalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...