Gå til innhold

Ideer til faglig påfyll, førsteklassing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vår førsteklassing hadde nok forventet å lære litt mer i skolen enn det hun gjør. Vi leter derfor etter ressurser i form av f.eks. bøker - oppgavebøker, historiebøker for barn, bøker om andre kulturer, om naturfenomen, etc. Leste mange reiseskildringer fra Afrika da jeg var ung, men disse er nok utdaterte nå (historier om negerhøvdinger i stråhytter etc). Vår skole har ikke itslearning-side, men finnes det andre læresider på nettet for barn, med matteøvelser, rettskriving, naturfagoppgaver el.l.?

Er ikke på utkikk etter apper for ipad/mobil, har vært gjennom veldig mange av disse allerede, og det er ikke nødvendig for henne å lære gjennom spill, vi vil prøve å etterligne en skolesituasjon.

Noen som har tips?

Anonymous poster hash: ea52d...f2f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, hva med å gå på biblioteket? :)

Anonymous poster hash: 2a888...98e
Skrevet

Lær hun et nytt språk. Nevøen min på 1,5år kan nå telle på engelsk, si "hello, how are you? Good bye". Og mange andre ord da,men de har vi ikke fått bygget inn i setninger ennå. 

Anonymous poster hash: 4af09...2ae
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Det er flust med sider!

Matemagisk

Multi

Kasparia

Gruble

Stairs

Steps

Dei fleste bøker har nettsider ein kan øve på.

Eit tips er å gå inn på heimesida til ein skule og sjekk om dei har lagt ut lenkjer. Min klasse si heimeside har mange linker til ulike sider.

Gjest Christina146
Skrevet

Khan Academy er en veldig god side om matematikk! Og andre ting:)

Skrevet

Jeg likte å lese Historien om-bøkene da jeg var liten.

http://www.klio.no/search.php?qt=1&cid=85.1

Anonymous poster hash: 5d2f4...e15

Jeg også, samt serien. Vi var med.

Men dette er nok bøker for litt større barn. Regner  med at du kan finne en del av dem på Bokhylla.no

Skrevet

Jeg råder deg til å tenke nøye gjennom dette. Å ligge foran de andre i klassen er drepende kjedelig, og ikke regn med at læreren gir barnet ditt tilpasset undervisning/oppgaver selvom de skal det. Hvis du vil gjøre noe hjemme gjør noe som ikke læres på skolen.

Anonymous poster hash: ee85a...8a0

• Liker 2
Skrevet

Jeg råder deg til å tenke nøye gjennom dette. Å ligge foran de andre i klassen er drepende kjedelig, og ikke regn med at læreren gir barnet ditt tilpasset undervisning/oppgaver selvom de skal det. Hvis du vil gjøre noe hjemme gjør noe som ikke læres på skolen.

Helt enig.

Vi gir barna våre ekstra utfordringer på hjemmebane, men forsøker å ligge litt på siden av standard skolepensum. 

Anonymous poster hash: 42ef6...a48

• Liker 1
Skrevet

Lær hun et nytt språk. Nevøen min på 1,5år kan nå telle på engelsk, si "hello, how are you? Good bye". Og mange andre ord da,men de har vi ikke fått bygget inn i setninger ennå. 

Anonymous poster hash: 4af09...2ae

Hehe, ja - veldig relevant for TS :laugh:

Det er også veldig kjedelig å "ikke lære noe"! Virker som TS er ressurssterk og i stand til å forsikre seg om at barnet får god opplæring, og i tillegg har det blitt ganske stort fokus på å gi også de såkalt sterke elevene passende utfordringer de siste årene, så jeg synes det er helt på trynet å skulle holde tilbake en førsteklassing som er gira på å lære.

TS: Kan det være en idé å gå videre i skolebøkene? Eventuelt gå gjennom andre bøker enn de som ditt barn har? Ser at det ikke koster all verden for grunnskolebøker, så om jeg hadde hatt barn ville jeg kanskje investert i et par slike: http://www.adlibris.com/no/sok?q=radius(matematikkbøker for grunnskolen) eller i andre fag, etter barnets interesser. Her finner du en oversikt over Cappelen Damms bøker for barnetrinnet: https://www.cappelendammundervisning.no/undervisning/undervisning/search-result.action?query=_&richList=true&otherFacets=mjs_level:Grunnskole|Barnetrinnet%201-4|

Selv fikk jeg mye kjeft av lærerne for å ligge foran resten av klassen de første årene på barneskolen, men slike tilstander tror jeg ikke det er lenger. Jeg husker jeg blant annet hadde ekstra bøker i matematikk de første årene, som jeg faktisk fikk fra skolen, hvor det var hundrevis av ekstra oppgaver jeg kunne gjøre. Har du forsøkt å snakkke med skolen angående problemet? Det er kanskje litt tidlig etter under én måned på skolen, men det kan jo være verdt et forsøk... Veldig viktig at ungen slipper å kjede seg gjennom de første årene, eller potensielt gjennom hele skolegangen!

Så forresten at noen nevnte biblioteket. Godt tips! Jeg leste helt utrolig mye, faktisk antagelig hundretusenvis av sider, gjennom grunnskolen, og det har jeg hatt glede av inn i voksenlivet også. Hvis barnet ikke kan lese selv enn, så kan høytlesning også fungere bra. Min mor leste noen forfattere så mye for meg at jeg kunne resitere dem selv 15 år etterpå... :fnise:

Lykke til!

Anonymous poster hash: 5c645...c7a

Skrevet

Dinosaurbøker, kanskje den kunnskapen man får mest igjen for de neste årene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...