AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #1 Skrevet 7. september 2015 Sikkert dumt og ekkelt spørsmål men blir drikke som feks kakao, brus og suppe til bæsj? Anonymous poster hash: 10101...410
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #2 Skrevet 7. september 2015 urin ja. Anonymous poster hash: 00309...bc7
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 7. september 2015 #3 Skrevet 7. september 2015 Lån ei naturfagsbok for 3.klasse på biblioteket. Der står det korleis tarmsystemet funkar.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #4 Skrevet 7. september 2015 Lån ei naturfagsbok for 3.klasse på biblioteket. Der står det korleis tarmsystemet funkar. Eller så kan du bare forklare meg det om det er så enkelt? Tror ikke du vet det selv for å være ærlig. Jeg sa tilogmed i innlegget mitt at det sikkert var et dumt spørsmål. Men ja jeg får ikke vite svaret på det før jeg er tøff nok til å spørre Anonymous poster hash: 10101...410 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #5 Skrevet 7. september 2015 Eller så kan du bare forklare meg det om det er så enkelt? Tror ikke du vet det selv for å være ærlig. Jeg sa tilogmed i innlegget mitt at det sikkert var et dumt spørsmål. Men ja jeg får ikke vite svaret på det før jeg er tøff nok til å spørre Anonymous poster hash: 10101...410 Klare drikker blir urin, mens ting som kakao og suppe kan bli til litt tarminnhold. Anonymous poster hash: c6eef...00a 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #6 Skrevet 7. september 2015 Klare drikker blir urin, mens ting som kakao og suppe kan bli til litt tarminnhold.Anonymous poster hash: c6eef...00a Åkei takk! Men det vil vel sikkert ikke være fast? Anonymous poster hash: 10101...410
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #7 Skrevet 7. september 2015 Sikkert dumt og ekkelt spørsmål men blir drikke som feks kakao, brus og suppe til bæsj?Anonymous poster hash: 10101...410 Som sagt over, væsken suges ut av maten, og blir til urin, mens restinnholdet blir til avføring. Kakao, tomatsuppe og grønnsakssuppe blir da til urin og avføring, mens brus, kaffe, og buljong blir kun til urin. Anonymous poster hash: 15f4f...1a1 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #8 Skrevet 7. september 2015 Åkei takk! Men det vil vel sikkert ikke være fast?Anonymous poster hash: 10101...410 Jo, men mengden er liten og vil ikke oppleves som avføring på samme måte som hvis du spiser et stort måltid. Anonymous poster hash: c6eef...00a
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #9 Skrevet 7. september 2015 Åkei takk! Men det vil vel sikkert ikke være fast?Anonymous poster hash: 10101...410 80 % av væsken blir normelt sett sugd oopp av tarmen, og innholdet vil ha normal konsistens. Anonymous poster hash: 15f4f...1a1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #10 Skrevet 7. september 2015 Lån ei naturfagsbok for 3.klasse på biblioteket. Der står det korleis tarmsystemet funkar. Hvorfor må det være en bok for tredjeklassinger? Anonymous poster hash: c6eef...00a
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 7. september 2015 #11 Skrevet 7. september 2015 Hvorfor må det være en bok for tredjeklassinger? Anonymous poster hash: c6eef...00a For der står det så enkelt forklart.
Kontormus Skrevet 7. september 2015 #12 Skrevet 7. september 2015 Det er ikke så enkelt som at flytende føde blir urin og fast bir til avføring. Men det står greit forklart her: https://snl.no/ford%C3%B8yelse
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #13 Skrevet 7. september 2015 For der står det så enkelt forklart. Jeg tror du bare ville være litt ekkel med TS. Hva er vitsen? Man lærer ikke om man ikke spør. Anonymous poster hash: c6eef...00a 7
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 7. september 2015 #14 Skrevet 7. september 2015 Eller så kan du bare forklare meg det om det er så enkelt? Tror ikke du vet det selv for å være ærlig. Jeg sa tilogmed i innlegget mitt at det sikkert var et dumt spørsmål. Men ja jeg får ikke vite svaret på det før jeg er tøff nok til å spørre Anonymous poster hash: 10101...410 Kakao vil ikkje farge bæsjen din brun. Cola vil heller ikkje farge bæsjen din. Dei tinga du drikk og et har ulike stoff i seng. Flesteparten av stoffa vert tatt opp av kroppen og brukt til næring. Evt restar kjem til tarmen gjennom nyrene og overst oppe er det ei god suppe. Før den er komen så langt så har han blanda seg med bilirubin som vert skilt ut frå levera og fargar det som kjem ut av diverse kroppshol. Bilirubin er eit avfallsstoff som levera skil ut. Dette vert gult når det går gjennom levera. Den enkle versjonen: Galle frå levera vert skillt ut i tarmen og er med på å farga avføringa brun, saman med div tarmbakteriar. Det er nedbrytinga av raude blodceller frå lever, milt og beinmarg som fargar urinen gul, om du lurte på det og.
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 7. september 2015 #15 Skrevet 7. september 2015 Jeg tror du bare ville være litt ekkel med TS. Hva er vitsen? Man lærer ikke om man ikke spør. Anonymous poster hash: c6eef...00a Tarmsystemet er såpass komplisert at nokon treng det enkelt innført. Kunne nokon anbefala meg ei enkelt forklart, gjerne pop-up bok om kvantefysikk så hadde eg vore takknemeleg.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #16 Skrevet 7. september 2015 Tarmsystemet er såpass komplisert at nokon treng det enkelt innført. Kunne nokon anbefala meg ei enkelt forklart, gjerne pop-up bok om kvantefysikk så hadde eg vore takknemeleg. Nåja, jeg tror ikke helt på deg og denne forklaringen din. Føles fint å rakke ned på andre, eller hva? Anonymous poster hash: c6eef...00a 1
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 7. september 2015 #17 Skrevet 7. september 2015 Nåja, jeg tror ikke helt på deg og denne forklaringen din. Føles fint å rakke ned på andre, eller hva?Anonymous poster hash: c6eef...00a Tja, no er det ikkje så viktig for meg om ein anonymbrukar på nett trur meg eller ikkje. Spørsmålet ditt får du retta til nokon som driv med slik handling.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #18 Skrevet 7. september 2015 Gå inn på NRK super, og få med deg "Den magiske kroppen" episode 7 = Fordøyelsen. Der kan man lære mye. Anonymous poster hash: 437c1...973
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #19 Skrevet 7. september 2015 Kakao vil ikkje farge bæsjen din brun. Cola vil heller ikkje farge bæsjen din. Dei tinga du drikk og et har ulike stoff i seng. Flesteparten av stoffa vert tatt opp av kroppen og brukt til næring. Evt restar kjem til tarmen gjennom nyrene og overst oppe er det ei god suppe. Før den er komen så langt så har han blanda seg med bilirubin som vert skilt ut frå levera og fargar det som kjem ut av diverse kroppshol. Bilirubin er eit avfallsstoff som levera skil ut. Dette vert gult når det går gjennom levera. Den enkle versjonen: Galle frå levera vert skillt ut i tarmen og er med på å farga avføringa brun, saman med div tarmbakteriar. Det er nedbrytinga av raude blodceller frå lever, milt og beinmarg som fargar urinen gul, om du lurte på det og. Jeg tror nok du trenger å lese litt selv. Avføringen består i stor grad av døde celler, og det er dette som gir mye av konsistensen til avføringen fra en normalt fungerende tarm. Fargen på avføringen kommer ikke av bilirubin, men av sterkobilin - men dette er også et produkt av nedbrytning av hemoglobin. Hverken lever eller benmarg bryter normalt ned røde blodceller. Dette skjer ekstravaskulært i milten, og tidvis intravaskulært, altså i selve blodsystemet. Nyrene regulerer egentlig bare saltbalansen i kroppen, og fungerer på den måten at de kan konsentrere eller fortynne væsken som kommer ut. Fargen varierer etter hvor konsentrert urinen er. Hverken blod eller proteiner skal normalt kunne passere glomerulusfilteret i nyrene. Dette er ganske komplekst, og krever omfattende studier for å forstå fullt ut. Det fine er at kroppen selv ordner opp og sorterer. En fuklt utfyllende forklaring på spørsmålet lar seg ikke gjøre i et kort innlegg på kg.Anonymous poster hash: 1bd0c...b06 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #20 Skrevet 7. september 2015 Jeg tror nok du trenger å lese litt selv. Avføringen består i stor grad av døde celler, og det er dette som gir mye av konsistensen til avføringen fra en normalt fungerende tarm. Fargen på avføringen kommer ikke av bilirubin, men av sterkobilin - men dette er også et produkt av nedbrytning av hemoglobin. Hverken lever eller benmarg bryter normalt ned røde blodceller. Dette skjer ekstravaskulært i milten, og tidvis intravaskulært, altså i selve blodsystemet. Nyrene regulerer egentlig bare saltbalansen i kroppen, og fungerer på den måten at de kan konsentrere eller fortynne væsken som kommer ut. Fargen varierer etter hvor konsentrert urinen er. Hverken blod eller proteiner skal normalt kunne passere glomerulusfilteret i nyrene. Dette er ganske komplekst, og krever omfattende studier for å forstå fullt ut. Det fine er at kroppen selv ordner opp og sorterer. En fuklt utfyllende forklaring på spørsmålet lar seg ikke gjøre i et kort innlegg på kg.Anonymous poster hash: 1bd0c...b06 Tror heller det er du som må lese dei opp litt. Stjerner og planeter har rett beskriving. Å påstå at hun har feil fordi hun bare har nevnet ett nedbrytingsstoff er smålig av deg. Hun har helt rett i det hun skriver. P.s: verken skrives uten hAnonymous poster hash: b3ab0...10a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå