AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #1 Skrevet 7. september 2015 Jau, så SiO vet best når det er kaldt inne, og ikke vi som faktisk bor i leilighetene Det er pr nå 15 grader inne hos meg, kaldere om natten, og jeg har sovet med genser og ullsokker. Leiligheten min er skyggevendt, så det blir aldri særlig varmt her. Ringe bort og de sa at "Det er i prinsippet sensommer fremdeles så vi setter ikke på ovnene". Forklarte at det kun er femten grader hos meg, og at jeg fryser, men nei; "Da må du kle på deg mer, eller skaffe en ekstra varmeovn". Altså, det skjer jo ikke, når de uansett kommer til å skru på ovnene om maks en måned, har ikke råd til å kjøpe en ovn for kun en måneds forbruk. Så det blir jo til at jeg skrur opp varmekablene på badet til maks, og kanskje til og med bruker ovnen, for jeg takler ikke å fryse. Men er det greit? Jeg mener, det er jo kaldt for meg, og så får jeg den beskjeden... Sensommer eller ei, liksom. Anonymous poster hash: ddef4...bdd
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #2 Skrevet 7. september 2015 Du kan jo si opp leieforholdet og det er sikkert mange som glatt tar over hybelen din. Eller at du skaffer deg en varmeflaske. Skjønner ikke problemet.Anonymous poster hash: d6da2...8b5 9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #3 Skrevet 7. september 2015 En liten oljefylt varmovn til 199 kr har du kanskje råd til...?Anonymous poster hash: aac1e...3e7 13
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #4 Skrevet 7. september 2015 Du kan jo si opp leieforholdet og det er sikkert mange som glatt tar over hybelen din. Eller at du skaffer deg en varmeflaske. Skjønner ikke problemet.Anonymous poster hash: d6da2...8b5 Jeg liker boligen min, jeg, takk. Det er bare kaldt her inne. Anonymous poster hash: ddef4...bdd 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #5 Skrevet 7. september 2015 Kontakte kommunen og be om å få snakke med kommuneoverlegens eller miljørettet helsevern i kommunen. De skal kunne hjelpe deg, alternativet er Leieboerforeninger eller noen som gir gratis rettshjelp som studenter ved UIO. 15 grader er for lavt. Anbefalt innetemperatur mener jeg ligger på 20 til 22 grader. Muligens litt lavere? (Husker ikke helt..)Anonymous poster hash: a88eb...b5f 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #6 Skrevet 7. september 2015 Kontakte kommunen og be om å få snakke med kommuneoverlegens eller miljørettet helsevern i kommunen. De skal kunne hjelpe deg, alternativet er Leieboerforeninger eller noen som gir gratis rettshjelp som studenter ved UIO. 15 grader er for lavt. Anbefalt innetemperatur mener jeg ligger på 20 til 22 grader. Muligens litt lavere? (Husker ikke helt..)Anonymous poster hash: a88eb...b5f Takk 20 grader hadde vært ypperlig, og tror det er det som er best for helsen også. Jeg bor i en murbygning, så syns det er rart at de ikke setter på varmen før. Jeg kjenner liksom kalde "vinder" i rommet, til tross for at vinduet er smekket godt igjen. Burde ikke være nødvendig å fryse i sitt eget hjem. Anonymous poster hash: ddef4...bdd
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #7 Skrevet 7. september 2015 Kontakte kommunen og be om å få snakke med kommuneoverlegens eller miljørettet helsevern i kommunen. De skal kunne hjelpe deg, alternativet er Leieboerforeninger eller noen som gir gratis rettshjelp som studenter ved UIO. 15 grader er for lavt. Anbefalt innetemperatur mener jeg ligger på 20 til 22 grader. Muligens litt lavere? (Husker ikke helt..)Anonymous poster hash: a88eb...b5f JA! Sette himmel og jord i bevegelse fordi det er 15grader inne fram til 15.sept, når TS fint kan kle på seg mer eller ty til andre løsninger. Søsteren min syns det er kaldt hos oss, selv om tempen viser 25grader. Huset vårt er helt ny med varmekabler.Anonymous poster hash: d6da2...8b5 10
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #8 Skrevet 7. september 2015 SiO? Anonymous poster hash: 2927c...de6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #9 Skrevet 7. september 2015 Du høres ut som de gamle damene i borettslaget her. Og de får beskjed om at varmen ikke skrus på enda, vi begynner å skru på varmen så smått 15.sept. Og de får kjøpe seg en liten oljeovn dersom de syns det er så kaldt. Anonymous poster hash: 55ff8...868 9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #10 Skrevet 7. september 2015 Det er ganske nomralt å ha en liten ovn stående som man kan bruke hvis man synes det er kaldt. Det har jeg hatt i alle mine hybler/leiligheter i alle år. Hvis du virkelig mener du ikke har råd til en liten ovn er jeg enig i at du bør kle på deg mer. Anonymous poster hash: 5a000...d6a 12
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #11 Skrevet 7. september 2015 Kontakte kommunen og be om å få snakke med kommuneoverlegens eller miljørettet helsevern i kommunen. De skal kunne hjelpe deg, alternativet er Leieboerforeninger eller noen som gir gratis rettshjelp som studenter ved UIO. 15 grader er for lavt. Anbefalt innetemperatur mener jeg ligger på 20 til 22 grader. Muligens litt lavere? (Husker ikke helt..)Anonymous poster hash: a88eb...b5f TS kan investere i en ovn, slik alle vi andre gjør. Anonymous poster hash: 5a000...d6a 6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #12 Skrevet 7. september 2015 En ovn koster 200 kr og varer i årevis. Invester i det, en varmeflaske og å kle på deg mer, så kan du regulere temperaturen når det er nødvendig. Anonymous poster hash: 555c2...f94 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #13 Skrevet 7. september 2015 CRY ME A RIVER Anonymous poster hash: 51836...c7b 6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #14 Skrevet 7. september 2015 Vi har også ca den temperaturen inne. Og vi bor i et hus hvor vi styrer temperaturen selv. Vi skal vurdere å sette på varmepumpen snart. Anonymous poster hash: 1fcc1...ba4
Million Skrevet 7. september 2015 #15 Skrevet 7. september 2015 SiO? Anonymous poster hash: 2927c...de6 SiO = Studensamskipnaden i Oslo
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #16 Skrevet 7. september 2015 Jeg liker boligen min, jeg, takk. Det er bare kaldt her inne. Anonymous poster hash: ddef4...bdd Du høres litt sutrete ut. Anonymous poster hash: 42e46...117 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #17 Skrevet 7. september 2015 Hva er det med folk her? Herregud! Jeg bodde på hybel i noen år, og irriterte meg også over hvor sent de skrudde på varmen. Og hvor lite de skrudde på, jeg frøs hele tiden, og gikk omtrent alltid med morgenkåpe utenpå mine mange lag med klær. For ikke å snakke om at det aldri var liv i varmekablene på badet. Jeg synes faktisk at man kan forvente levelige forhold på studenthybler, selv uten medbrakt ovn. På veggen på SiO-hybelen min hang det en termostat med et merke på 20 grader som sa at det var den ideelle temperaturen, og med en bønn om ikke å ha det varmere (og dermed sløse med pengene deres), men det var ikke lett å få det opp i 20, gitt. Anonymous poster hash: 8c3b1...260 5
Strixvaria Skrevet 7. september 2015 #18 Skrevet 7. september 2015 Syntes også det begynte å bli kaldt i leiligheten på den tiden her da jeg bodde i SiO-bolig, men jeg kjøpte meg en oljeradiator som jeg skrudde på - lot den stå i en halvtimes tid så var det varmt og godt Hadde i tillegg problemer med at det kom kald trekk fra vinduene, så var sjeleglad jeg faktisk investerte de ca. 700 kronene i den ovnen når høsten kom.. Det er litt småkleint at man ikke kan styre varmen som man vil all den tid man selv faktureres for strømbruken i den aktuelle boligen, men det er nå dessverre den avtalen de har, så akkurat det tror jeg neppe du får gjort noe med. Skulle likt å se de SiO-ansatte måtte tulle seg inn i 2 ullgensere, skjerf og boblejakke i sine private boliger, men det tror jeg neppe vi får se I et av de nye byggene på Sogn måtte de bytte ut alle radiatorene første høsten/vinteren; INGEN av dem funket da SiO først fant ut at det var tid for å skru på sentralvarmen.. Moro for de som bodde der og ikke fikk fungerende varme før høstsemesteret nesten var over.. Selv om det er kjipt så vil jeg anbefale å kjøpe en radiator. Siden hyblene/leilighetene er såpass små går det kjapt å få varme i boligen samt at den er veeeeldig kjekk å ha hvis sentralvarmen ryker - noe som jo skjedde opptil flere ganger i fjor vinter da Hafslund hadde så mye problemer med anleggene sine rundt om i Oslo. Da var jeg hvertfall glad for at jeg hadde en sånn liten ovn.. 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #19 Skrevet 7. september 2015 Hva er det med folk her? Herregud! Jeg bodde på hybel i noen år, og irriterte meg også over hvor sent de skrudde på varmen. Og hvor lite de skrudde på, jeg frøs hele tiden, og gikk omtrent alltid med morgenkåpe utenpå mine mange lag med klær. For ikke å snakke om at det aldri var liv i varmekablene på badet. Jeg synes faktisk at man kan forvente levelige forhold på studenthybler, selv uten medbrakt ovn. På veggen på SiO-hybelen min hang det en termostat med et merke på 20 grader som sa at det var den ideelle temperaturen, og med en bønn om ikke å ha det varmere (og dermed sløse med pengene deres), men det var ikke lett å få det opp i 20, gitt. Anonymous poster hash: 8c3b1...260 Men sånn er det altså. Istedenfor å sitte der og sutre og fryse burde du ha gått ut og kjøpt deg en liten ovn. Det har man råd til med tanke på hvor rause Lånekassen nettopp har vært. Anonymous poster hash: 51836...c7b 1
NorskTroll Skrevet 7. september 2015 #20 Skrevet 7. september 2015 http://www.biltema.no/no/Sok/?query=ovnher har du masse alternativer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå