Gå til innhold

hjelp til utregning,bør jeg kjøpe hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har idag et hus som er nedbetalt til 1.6mill

Har fått takst på den,og megler tror vi kan selge den for 2.5-2.6mill

Si,hvis vi selger den for 2.5mill.da har vi jo 900k i ek.

Har lyst på et hus på 4.2mill alle omk inkl. Må legge inn bud idag.

Hva betaler jeg da pr måned hvis jeg får det nye huset til 4.2mill? La si jeg velger annuitet,og nedbetalingstid 20år.

Jeg trenger å vite økningen i husleia pr måned,for å se om dette lar seg gjøre.hjelpe meg noen...?litt fort..?

Anonymous poster hash: 3e57a...91b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja,og renta vi har på lånet nå er 2,9 %

Skrevet

Du må huske på at megler tar endel også. Jeg ville regnet med ca 100 000.-

Skrevet

Du kan jo ikke by før du har finansieringen i orden. Husk at banken setter en konservativ antatt salgssum på boligen du ikke har solgt. Du må også regne med minimum 100000 til megler. Og bankene er ikke veldig girete på å gi ut mellomfinansiering lenger, da det er forholdsvis risikabelt. Siden det er mellomfinansiering med ukjent egenkapital du er ute etter, vil ikke din lånesøknad kunne saksbehandles av kunderådgiver, men må opp til behandling i bankens gruppe som behandler vanskeligere lånesøknader. De har møte maks en gang i uken. Ergo: Du kan definitivt ikke by på noen bolig i dag.

Anonymous poster hash: 30f7a...b63

• Liker 4
Skrevet

Vi kan ikke gi deg lån, så du må nok snakke med banken din før du kan legge inn bud.

• Liker 2
Skrevet

Klarer du ikke fikse dette selv bør du droppe å ta opp boliglån.

Anonymous poster hash: 847e1...066
  • Liker 4
Skrevet

Du må trekke både meglerkostnader og dokumentavgift fra egenkapitalen din. Det blir vel ca 100.000 på hver av postene. Da får du 3,5 i lån (700.000 i ek) med en belåningsgrad på hele 83% (noe ikke alle får). 19286 i mnd kostnader med dagens rente, 29000 ved 5% økning. Med så høy belåningsgrad kan det godt hende lånet over 70% blir topplån med kortere nedbetalingstid.

Husk å ha finansieringsbehov når du byr, så slipper du å sitte med skjegget i postkassa til slutt.

Anonymous poster hash: 72908...479

Skrevet

Siden det er mellomfinansiering med ukjent egenkapital du er ute etter, vil ikke din lånesøknad kunne saksbehandles av kunderådgiver, men må opp til behandling i bankens gruppe som behandler vanskeligere lånesøknader. De har møte maks en gang i uken. Ergo: Du kan definitivt ikke by på noen bolig i dag. Anonymous poster hash: 30f7a...b63

Dette er absolutt ikke vanlig. Jeg jobber selv med lån og innvilger daglig lån med mellomfinansiering på egen fullmakt. Skal en sak løftes opp i en slik gruppe du sikter til, må totalengasjementet være veldig høyt - mye høyere enn det folk flest har. Der jeg jobber klarer vi veldig ofte å få til finansieringsbevis m/mellomfinansiering samme dag som kunden tar kontakt, spesielt hvis det haster. De sakene som går ut over den enkelte rådgivere fullmakt må løftes, men min erfaring fra der jeg jobber er at dette går raskt (fra minutter til noen timer).

Ved mellomfinansiering er som regel bankene forsiktig i forhold til mellomfinansiering hvis dagens bolig ikke er solgt. Antatt verdi på dagens bolig blir da som regel nedjustert med minimum 10 %. I tillegg blir det trekt fra omkostninger ved salg.

Jeg vil anbefale TS å ta kontakt med banken for å se på mulighetene hun har. Ikke legg inn bud før du har fått et (skriftlig) finansieringsbevis fra banken.

• Liker 4
Skrevet

Kloke råd fra Allison (som vanlig).

Du må ha banken din med på laget, og får du det så har du en forutsigbar situasjon i forhold til nytt hus, mellomfinansiering og gammelt hus.

Jeg ville ikke tatt sjansen uten å ha dette gjennomsnakket med banken min først.

Anonymous poster hash: fefcf...07a

• Liker 1
Skrevet

Hei

Har idag et hus som er nedbetalt til 1.6mill

Har fått takst på den,og megler tror vi kan selge den for 2.5-2.6mill

Si,hvis vi selger den for 2.5mill.da har vi jo 900k i ek.

Har lyst på et hus på 4.2mill alle omk inkl. Må legge inn bud idag.

Hva betaler jeg da pr måned hvis jeg får det nye huset til 4.2mill? La si jeg velger annuitet,og nedbetalingstid 20år.

Jeg trenger å vite økningen i husleia pr måned,for å se om dette lar seg gjøre.hjelpe meg noen...?litt fort..?

Litt forvirret. Hvis huset ditt er nedbetalt, og du i dag får 2,5 mill for det. Har du ikke da egenkapital på 2,5 mill?

Anonymous poster hash: 06c6a...d71

Skrevet

Litt forvirret. Hvis huset ditt er nedbetalt, og du i dag får 2,5 mill for det. Har du ikke da egenkapital på 2,5 mill?

Det står i første setning at huset er nedbetalt til 1.6 mill. Altså gjelden som gjenstår er 1.6. Om huset ved et salg går for 2,5 eller 2,5 så-----regnestykket er jo enkelt.

Skrevet

Det står i første setning at huset er nedbetalt til 1.6 mill. Altså gjelden som gjenstår er 1.6. Om huset ved et salg går for 2,5 eller 2,5 så-----regnestykket er jo enkelt.

Ok; missforsto setningen. Ser nå at ts har en gjeld på 1,6 på huset sitt,

Skrevet

Så, har du kjøpt hus nå?

Anonymous poster hash: 817f9...327

Skrevet

Så, har du kjøpt hus nå?

Anonymous poster hash: 817f9...327

Hæ?

Folk skriver så himla mye rart her...

Anonymous poster hash: 7e7a8...dbc

Skrevet

Hæ?

Folk skriver så himla mye rart her...

Anonymous poster hash: 7e7a8...dbc

Hva mener du?

TS trengte raskt svar fra KG for hun skulle legge inn bud på mandag (uten å vite om noen banker var villig til faktisk å låne ut penger). Hvis hun la inn bud på mandag burde budrunden være over for lenge siden.

Anonymous poster hash: a8f3a...d76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...