AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #1 Skrevet 6. september 2015 Hei, jeg lurer på hva dere som bruker mindre enn gjennomsnittet på mat spiser og drikker? Hvordan ser en ordinær uke for dere, og hva spiser dere til de ulike måltidene? I følge SIFO skal enslig person mellom 20-50 år bruke 2107 kr på mat i måneden. Jeg er 24 og vet ikke sikkert hvor mye jeg bruker på mat i løpet av en måned, men det er garantert mer enn 2107 kr, mest sannsynlig et sted mellom 3000 - 4000 kr. Dette er inkludert restaurant besøk, kafé og andre småting. Jeg spiser helt vanlig mat, og kaster svært sjeldent noe, spiser alt det jeg kjøper inn. Spiser ute Max 2 ganger i måneden. Har dere noen råd til hvordan jeg kan redusere denne posten til 2000 kr ?Anonymous poster hash: 5588c...d06
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #2 Skrevet 6. september 2015 Hei, jeg lurer på hva dere som bruker mindre enn gjennomsnittet på mat spiser og drikker? Hvordan ser en ordinær uke for dere, og hva spiser dere til de ulike måltidene? I følge SIFO skal enslig person mellom 20-50 år bruke 2107 kr på mat i måneden. Jeg er 24 og vet ikke sikkert hvor mye jeg bruker på mat i løpet av en måned, men det er garantert mer enn 2107 kr, mest sannsynlig et sted mellom 3000 - 4000 kr. Dette er inkludert restaurant besøk, kafé og andre småting. Jeg spiser helt vanlig mat, og kaster svært sjeldent noe, spiser alt det jeg kjøper inn. Spiser ute Max 2 ganger i måneden. Har dere noen råd til hvordan jeg kan redusere denne posten til 2000 kr ?Anonymous poster hash: 5588c...d06 Slutter du å spise ute har du fort tjent inn 1000 kr i måneden. Men det er godt å unne seg et måltid ute i ny og ne. Hva med å sette opp en ukematplan? Der hvor du kjøper inn matvarer på mandag. Og bruker rester til middagen etter. Feks om du lager pitabrød og kylling på mandag. Og det er rester igjen kan du feks variere og feks lage pitapizza dagen etterAnonymous poster hash: 51732...f0e 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #3 Skrevet 6. september 2015 Hei, jeg lurer på hva dere som bruker mindre enn gjennomsnittet på mat spiser og drikker? Hvordan ser en ordinær uke for dere, og hva spiser dere til de ulike måltidene? I følge SIFO skal enslig person mellom 20-50 år bruke 2107 kr på mat i måneden. Jeg er 24 og vet ikke sikkert hvor mye jeg bruker på mat i løpet av en måned, men det er garantert mer enn 2107 kr, mest sannsynlig et sted mellom 3000 - 4000 kr. Dette er inkludert restaurant besøk, kafé og andre småting. Jeg spiser helt vanlig mat, og kaster svært sjeldent noe, spiser alt det jeg kjøper inn. Spiser ute Max 2 ganger i måneden. Har dere noen råd til hvordan jeg kan redusere denne posten til 2000 kr ?Anonymous poster hash: 5588c...d06 Handle mye til halv pris på Rimi, og frys ned de av varene som har siste holdbarhetsdag (og derfor er priset ned) Rimi er en av få butikkjeder som praktiserer nedprising av varer i steden for å kaste varene Anonymous poster hash: f97f0...6dc
Gjest Loveheartx Skrevet 7. september 2015 #4 Skrevet 7. september 2015 Handle mye til halv pris på Rimi, og frys ned de av varene som har siste holdbarhetsdag (og derfor er priset ned) Rimi er en av få butikkjeder som praktiserer nedprising av varer i steden for å kaste varene Anonymous poster hash: f97f0...6dc Det er vel Rema 1000 du mener? Enig, det er utrolig bra med en slik ordning, både økonomisk og miljømessig.
Rosaboble15 Skrevet 7. september 2015 #5 Skrevet 7. september 2015 Det er vel Rema 1000 du mener? Enig, det er utrolig bra med en slik ordning, både økonomisk og miljømessig. Her jeg bor gjør de fleste butikkene det. Spar, Rema 1000, matkroken og alle coop-butikkene. Kiwi gjør det ikke, men de har jo den dato-greia si da. 1
Poserose Skrevet 7. september 2015 #6 Skrevet 7. september 2015 Jeg bruker ca 1700 kr i matbutikken i måneden. Vet faktisk ikke hvor mye jeg bruker på lunsj og middag ute og på skolen, men jeg tipper det er rundt 500 kr. Jeg har samboer, men brukte ca det samme da jeg bodde alene, men da kjøpte jeg generelt billigere ting enn nå. Vi lager all middag fra bunnen av, ingen posesauser, eller ferdig kokte poteter. Lager til og med dressing selv. Noen få ganger kjøper jeg grønnsaker på innvandrerbutikken. Spiser lite yoghurt og drikker stort sett kun vann, også i helgene. Kjøper bare godteri noen helger. Lager brød selv. Kjøper bare kjøtt av god kvalitet og helst fra etiske produsenter så ting blir jo litt dyrere der. Er også ganske flink til å kjøpe mat på 50% som går ut på dato dagen etter, det fryser vi og tiner i mikroen dagen vi vil ha det. Coop Mega har den ordningen i Oslo hvertfall. Nå nylig fant jeg ut hvor billig kjøttdeig og kylling er hos slakter, så tror jeg skal begynne å kjøpe det der. Fikk 2 kyllinglår til 24 kr!
Kragebein Skrevet 7. september 2015 #7 Skrevet 7. september 2015 Da jeg bodde alene brukte jeg rett under 2000kr i måneden på mat og hygieneartikler. Jeg spiste aldri ute, men lagde ordentlig mat hver dag. Frøs ned det jeg ikke brukte, og lagde alltid mer mat enn jeg trengte så jeg kunne ha rester dagen etter. For eksempel så lagde jeg ofte tomatsaus i store doser og la en del i fryseren, og lot 2-3 porsjoner være igjen i kjøleskapet. Så kokte jeg bare opp pasta og lagde tilbehør, og varmet opp sausen. Slik kan man gjøre med mye forskjellig, og det sparer både tid og penger Jeg hadde også alltid råd til å unne meg litt ekstra godt i helgene, så jeg kunne nok fint klart meg på rundt 1600kr i måneden om jeg ville.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #8 Skrevet 7. september 2015 Jeg bor alene, og bruker ca 1700 på alt av dagligvarer. Dette inkluderer shampo, såpe, oppvaskmidler, vaskemidler, osv osv, altså blir det en god del mindre enn 1700 på mat. Jeg føler over hodet ikke at jeg lever noe fattiglusliv, jeg spiser det jeg har lyst på. Jeg spiser lite rødt kjøtt. Om jeg spiser det, er det som regel karbonadedeig. Kjøtt er dyrt, så jeg sparer mye penger på å spise lite av det. Kylling og fisk kjøper jeg fra frysedisken. 2kg-poser med kyllingfilet er MYE billigere enn å kjøpe en 2-pakning ferske fileter. Jeg spiser mye frukt og grønt, og der kjøper jeg det jeg har lyst på. Om du vil spare penger holder du deg unna ferdig oppkuttet salat, sukkererter, cherrytomater, og de dyre tingene. Kål, kålrabi, løk osv er billig og godt. Jeg spiser også en del bønner og linser. Om du kjøper 2kg-pakker tørkede bønner på internasjonale matbutikker får du omtrent 6 kg ferdig kokt vare, til under 50-lappen. Både sunt, billig, godt og miljøvennlig. Jeg planlegger måltidene for mange dager av gangen, og handler bare to ganger i uken. Jeg planlegger utifra hva jeg har, så jeg kaster aldri mat. Jeg fryser ned om jeg får rester, eller har til lunsj dagen etterpå. Anonymous poster hash: 5adbd...8eb
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #9 Skrevet 7. september 2015 Nasker en god del, oster og slikt, så da kommer jeg under 2000,- de fleste månedene. Anonymous poster hash: 704cb...e79
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 7. september 2015 #10 Skrevet 7. september 2015 (endret) Hei, jeg lurer på hva dere som bruker mindre enn gjennomsnittet på mat spiser og drikker? Hvordan ser en ordinær uke for dere, og hva spiser dere til de ulike måltidene? I følge SIFO skal enslig person mellom 20-50 år bruke 2107 kr på mat i måneden. Jeg er 24 og vet ikke sikkert hvor mye jeg bruker på mat i løpet av en måned, men det er garantert mer enn 2107 kr, mest sannsynlig et sted mellom 3000 - 4000 kr. Dette er inkludert restaurant besøk, kafé og andre småting. Jeg spiser helt vanlig mat, og kaster svært sjeldent noe, spiser alt det jeg kjøper inn. Spiser ute Max 2 ganger i måneden. Har dere noen råd til hvordan jeg kan redusere denne posten til 2000 kr ?Anonymous poster hash: 5588c...d06 For mange har man ikke noe valg SIFO og andre kan si så mye de vil, men mange har ikke penger nok til å spise for så mye som 2000kr pr pers pr mnd Jeg får minstesats av nav, og når jeg bodde alene så hadde jeg ikke sjans å spise for så mye. Og det var ikke snakk om prioriteringer for jeg sparte inn på alt jeg kunne Men det positive med det er jo at man lærer seg å ikke sløse med pengene og maten. Nå bor jeg sammen med mannen min, men jeg bruker likevel ikke mer enn ca 2000 kror mnd på mat (en gang iblant går vi ut og spiser og da blir det jo mer. Dette skjer kanskje to ganger pr år) Sett opp menyer, planlegg måltidene slik at restemat blir brukt opp og ingen mat går k søpla (restemat kan også brukes til frokost og lunch) Kjøp inn stort og på tilbud, porsjoner opp og frys ned Lag store porsjoner av supper, lasagner, gryter osv og frys ned porsjoner Handle kjøtt og basisvarer i Sverige om mulig Vanskelig å skrive hvordan en typisk uke ser ut siden de er så forskjellige. Kommer jo an på hva jeg har dilla på den uka, hva jeg har i fryser og skap osv, men jeg kan skrive ned hva jeg hadde en uke iallefall Mandag: F: 1/4 hjemmelaget pizza fra middagen dagen før L: kjøttdeig med blomkål, brokkoli og sopp, stekt i smør, tilsatt kokosmelk, litt knuste tomater og shiratakinudler M: resten av lunchen Tirsdag: F: 1 zucchinibrød med makrell i tomat og majones L: strimlet svinekjøtt, champinjoner, bearnesaus M: hjemmelaget hamburger på salat og dressing Onsdag: F: omelett på 3 egg, litt paprika og sopp, 1 stripe bacon og ost L: restene av omeletten M: salat med agurk, rødløk, paprika, feta, reddiker, strimlet biffkjøtt og dressing Torsdag: F: hjertesalatblader med pålegg L: 2 stekte egg, to stekte skiver kokt skinke, rømmedressing M: 1 nakkekotelett, blomkålmos, salat, sjy Fredag: F: omelett L: en neve med mandler, noen skiver ost M: 2 nakkekoteletter, mos på brokkoli, blomkål og gulrot, bearnesaus Lørdag: F: 3 skiver med proteinbrød ogmasse pålegg M: hamburger på salat, bearnesaus, bacon og pommes laget av persillerot Søndag: F: 3 kokte egg og ostechips L: en neve med mandler og en kopp med buljong M: ytrefilet, blomkålmos, stekt champinjoner, rømmesaus Endret 7. september 2015 av Hello Kitte 1
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 7. september 2015 #11 Skrevet 7. september 2015 Og nå kom jeg hjem fra handletur. Jeg handler annenhver mandag. Innimellom handler jeg kun om jeg plutselig trenger en pakke med fløte eller noe. Altså ikke mange kronene jeg bruker utenom storhandelen annenhver mandag Jeg brukte 1100 kr, og det var inkl et kryssordblad, dopapir, tørkeruller, barberblader og 1/2 l pepsi max Av hva jeg tror jeg kommer til å måtte handle de neste to ukene er muligens en pakke med mel så jeg får bakt brød til mannen min. Ja og kanskje litt mer salat
Rumle Skrevet 7. september 2015 #12 Skrevet 7. september 2015 Nasker en god del, oster og slikt, så da kommer jeg under 2000,- de fleste månedene. Anonymous poster hash: 704cb...e79 Nasker? Seriøst?
Rumle Skrevet 7. september 2015 #13 Skrevet 7. september 2015 Og nå kom jeg hjem fra handletur. Jeg handler annenhver mandag. Innimellom handler jeg kun om jeg plutselig trenger en pakke med fløte eller noe. Altså ikke mange kronene jeg bruker utenom storhandelen annenhver mandag Jeg brukte 1100 kr, og det var inkl et kryssordblad, dopapir, tørkeruller, barberblader og 1/2 l pepsi max Av hva jeg tror jeg kommer til å måtte handle de neste to ukene er muligens en pakke med mel så jeg får bakt brød til mannen min. Ja og kanskje litt mer salat Hvilken butikk handler du i?
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #14 Skrevet 7. september 2015 Med andre ord mener de at man skal leve for ca 68kroner om dagen. Haha, dette må være det dummeste jeg har lest Anonymous poster hash: 679f2...d9e
Gjest Skrevet 7. september 2015 #15 Skrevet 7. september 2015 Hvilken butikk handler du i? Som oftest Kiwi. I dag ble det også REMA 1000 siden de har billige kyllingklubber
Rumle Skrevet 7. september 2015 #16 Skrevet 7. september 2015 Som oftest Kiwi. I dag ble det også REMA 1000 siden de har billige kyllingklubber Ok Imponert over eksempelet ditt over. Jeg hadde aldri klart det på 500 i uken. Men, det er jo selvsagt rom for forbedring, og har man ikke mer penger så må det jo gå
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #17 Skrevet 7. september 2015 Nasker? Seriøst? Jepp. Har ikke satt opp noen oversikt over det, men forrige uke for rundt 200,- Anonymous poster hash: 704cb...e79
Gjest Skrevet 7. september 2015 #18 Skrevet 7. september 2015 Ok Imponert over eksempelet ditt over. Jeg hadde aldri klart det på 500 i uken. Men, det er jo selvsagt rom for forbedring, og har man ikke mer penger så må det jo gå Ja jeg ble jo vant til det fordi jeg måtte Noen ganger blir mannen min litt sur på meg og ber meg om å kjøpe med noe helt unødvendig til bare meg selv Jeg syns det er vanskelig å kjøpe ting jeg ikke trenger. Så i dag ble det pepsi max og kryssordblad Jeg handlet ikke kjøtt for hver dag, siden det har vært tilbud på f.eks nakkekoteletter på Coop obs, så jeg har minst 5 middager i fryseren Og samtidig hadde de tilbud på kjøttdeig, så jeg har allerede kjøttdeig for minst 6 middager (da regner jeg middager for 2) Så i dag handlet jeg 2 pakker med strimlet svinekjøtt, 2 pakker med kyllingkjøttdeig, 1 pakke med kjøttdeig og en stor pose med kyllingklubber Når jeg handler så regner jeg alltid med at maten skal rekke til både meg g mannen min, men siden han plutselig kan forsvinne et par dager pga jobb, så er det jo bare en bonus om middagsmaten rekker til 2 måltider istedenfor 1 1
Gjest Skrevet 7. september 2015 #20 Skrevet 7. september 2015 Jepp. Har ikke satt opp noen oversikt over det, men forrige uke for rundt 200,-Anonymous poster hash: 704cb...e79 Håper du troller Hadde jeg sett deg naske så hadde jeg sagt ifra til betjeningen med en gang iallefall Samme hvor dårlig råd jeg har hatt så har jeg aldri stjålet mat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå