Gå til innhold

Hvilke forsikringer som singl og uten barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var et samlivsbrudd tidligere i år, og må innrømme at forsikringene vi hadde gikk litt i glemmeboka. Men nå er vi slettet fra hverandres.

Men så begynte jeg å tenke.. Hvilke forsikringer trenger jeg egentlig som singel og uten barn.

Trenger jeg livsforsikring?

Jeg har familie som jeg ikke vil skal arve noe fra meg, vil en livsforsikring gå til dem da?

Jeg har ingen gjeld utenom Lånekassen, som er på rundt 100000. Jeg har penger på konto som kan dette dette i såfall.

Og hvis jeg har en ulykkesforsikring, og dør i ulykken, vil pengene da også gå til dem? Må det et testamente til for at pengene skal gå til noe annet, som f.eks veldedighet?

Uføreforsikringer får jeg ikke da jeg har psykisk sykdom.

Innbo har jeg, og skal ha.

Og hvilke summer ville dere hatt ulykkesforsikring på, både hvis jeg "bare" blir invalid og hvis jeg dør. Og hvilken sum ville du hatt på livsforsikring, hvis dette er noe jeg trenger.

Jeg er grønn på dette, så er dette dumme spørsmål, ikke gidd å svar frekt. Jeg synes det er vanskelig å sette seg inn i, men jeg prøver nå. Sånn, det var den biten :-p

Jeg har sendt inn på totalanbud.no, så får se hva de kommer opp med. Derfor jeg kom å tenke på dette. Og hvilke summer som er "vanlig".

Er det noe som er uklart, spør gjerne :-)

Anonymous poster hash: 3bd71...c44

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Eneste du trenger som singel er uføre (men det får du ikke?) reiseforsikring og innbo.. Døds(livs) forsikring er ikke vits med mindre du ønske dine foreldre skal få en slump med penger hvis du går bort. Gjeld fra lånekassen blir slettet hvis du går bort..

Edit: ulykke er uføre forsikring hvis du blir invalid. Den andre er ved død, kan ikke forsikre deg med livs forsikringen hvis du blir uføre, derfor har du egen ufør/ulykke forsikring.

Endret av Labbetussen
Skrevet

Eneste du trenger som singel er uføre (men det får du ikke?) reiseforsikring og innbo.. Døds(livs) forsikring er ikke vits med mindre du ønske dine foreldre skal få en slump med penger hvis du går bort. Gjeld fra lånekassen blir slettet hvis du går bort..

Takk for svar.

Jeg søkte om uføre når jeg og eks søkte på alle disse forsikringene, men fikk avslag fordi jeg har vært psykisk syk hele livet. Går vel på at det er større sjanse for at jeg kan bli ufør. (Selv om jeg ikke er i nærheten en gang). Jeg synes å huske det sto noe slikt i avslagsbrevet, men mener du dette er feil, kan jeg jo alltids prøve å søke igjen :-)

Men trenger jeg ikke ulykke heller?

Skrevet

Enig, det viktigste er uføreforsikring, innboforsikring og ulykkesforsikring. Dessuten er det lurt å ha helårs reiseforsikring hvis du reiser litt. Det du kan tenke litt på er "forsikring ved alvorlig sykdom". Den er mindre omfattende enn en uføreforsikring (som du altså ikke får), men kan være til hjelp om du skulle bli rammet av alvorlig sykdom som f.eks. kreft eller hjertesykdom. Mulig du kan kvalifisere for en slik, selv om du ikke får en vanlig uføreforsikring. 

Men ville forøvrig sjekket litt hos flere forsikringsselskaper om det med uføreforsikring. Det kan jo være noen som kan forsikre deg mot uførhet som følge av en del fysiske sykdommer uten at forsikringen nødvendigvis gjelder for eventuell uførhet som følge av din psykiske sykdom. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke vil at foreldre eller søsken arver deg må du skrive testament. Som enslig og barnløs står du helt fritt og kan f.eks. gi alt til naboen, en venn eller en veldedig organisasjon.

Anonymous poster hash: 4921d...bc9

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvorfor trenger man reiseforsikring så lenge man oppholder seg i Norge?

Man får tilbud om en begrenset uføre, døds- og ulykkesforsikring gjennom Fagforbundet hvis man blir medlem der. Da slipper man å fylle ut sykdomshistorie og alt det der. 314 kr i måneden. Men forsikringssummen på uførhet er bare 340 000, da.

Endret av Musicman
Skrevet

Hvorfor trenger man reiseforsikring så lenge man oppholder seg i Norge?

Man får tilbud om en begrenset uføre, døds- og ulykkesforsikring gjennom Fagforbundet hvis man blir medlem der. Da slipper man å fylle ut sykdomshistorie og alt det der. 314 kr i måneden. Men forsikringssummen på uførhet er bare 340 000, da.

Fordi den gjelder idet man går ut døra hjemme. Blir vesken din stjålet på bussen, dytter noen deg og smarttelefonen i sjøen osv.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har innbo, bil, reise, ufør, ulykke og død.

Anonymous poster hash: cbf3f...afe

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Da avslutter jeg ihvertfall livsforsikringen. Og så får jeg lese og høre litt om jeg kan få en slik forenklet uføreforsikring.

Mye å sette seg inn i synes jeg. Og så burde jeg gjøre noen forhandlinger med forskjellig forsikringselskap tror jeg. Men har en hund som skal ha forsikring også, og hørt det er vanskelig å få en bra dyreforsikring hos de "vanlige" selskapene. Mulig jeg har hørt feil, men det finner jeg jo fort ut :-)

Takk igjen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...