AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #1 Skrevet 6. september 2015 Vi giftet oss for ikke lenge siden, ga beskjed i forkant om at evt pengegaver ville gå med til nytt kjøkken. Vi fikk en god del penger. Nå skal mannen starte aksjeselskap, og jeg trodde vi var enige om at han skulle låne av bryllypspengene. Så viser det seg at han ikke mente at disse skulle tas ut av aksjeselskapet igjen noen gang. Jeg lurer på om det er jeg som er på bærtur som mener at de må tas ut igjen så fort det er rom for det? Vi har jo tross alt opplyst om at evt pengegaver skal gå med til nytt kjøkken.Anonymous poster hash: 6858c...2b4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #2 Skrevet 6. september 2015 Aksjekapital skal jo bli stående i selskapet? Anonymous poster hash: 96769...f94
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #3 Skrevet 6. september 2015 Aksjekapital skal bli stående i selskapet, ja, det er hele poenget med aksjekapital. Det er eventuelt utbytte/lønn han må bruke for å betale tilbake til "kjøkkenfondet", og det kan fort ta mange år før det er noe særlig utbytte å hente fra et nyetablert aksjeselskap. Og ja, jeg synes pengene i så fall bør tilbakebetales fort som f... Hvis det var jeg som hadde gitt en pengegave beregnet på et spesielt formål hadde jeg ikke satt pris på at pengene ble brukt til noe helt annet, og kanskje til og med tapt om selskapet ikke overlever. Anonymous poster hash: 5f55c...e4e 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #4 Skrevet 6. september 2015 Det bør tas ut lønn slik at det blir betalt tilbake fortest mulig. Anonymous poster hash: 5baa5...365
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #5 Skrevet 6. september 2015 Å sponse et brudepar i etableringsfasen med nytt kjøkken er koselig...å stille (uvitende) med penger til startskapital i mannens nye AS er noe helt annnet...siden dere opplyste om at pengene skulle gå til kjøkken synes jeg ikke det er helt innafor å sette de inn i mannens AS i stedet...Anonymous poster hash: c36c1...483 15
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #6 Skrevet 6. september 2015 Så bra at flere er enig med meg. Har ikke veldig lyst til at pengene skal gå i aksjeselskapet, men jeg klarer gidder ikke krangelen som kommer hvis jeg setter meg på bakbena. TsAnonymous poster hash: 6858c...2b4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #7 Skrevet 6. september 2015 Jeg er selv forsiktig med penger, og er veldig opptatt av budsjett og regnskap. Liker å gi pengegaver dersom det brukes til noe fornuftig. Ett aksjeselskap er ikke det jeg anser som fornuftig. Hadde dette vært noen i nærmeste familien så hadde jeg krevd pengene tilbake. Dårlig gjort av mannen din. Han burde betale tilbake asap.Anonymous poster hash: bd840...b20 2
Ananas. Skrevet 6. september 2015 #8 Skrevet 6. september 2015 Der hadde jeg sagt nei, om ikke det gikk så hadde jeg krevd tilbakebetaling så fort som overhodet mulig, og samtidig sikret meg med en kontrakt om hvordan din andel av pengene skal tilbakebetales dersom dere skulle bli skilt. Har hørt litt for mange historier om hvor dårlig det ender både økonomisk og med ekteskapet når folk starter selskaper som aldri tjener penger. Hadde jeg vært en av de som ga penger så hadde jeg vært forundret over valget, og kanskje spesielt om jeg tilhørte familien til den som ikke får noe "glede" av pengene med det første, i dette tilfellet deg. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #9 Skrevet 6. september 2015 Å bruke pengene til AS er galt på så utrolig mange måter. Dette er penger dere to fikk sammen, da må dere sammen bli enige om å bruken av dem. Pengene dere fikk er ment til å gi en god start på ekteskapet, og et AS er i liten grad noe som har med ekteskapet å gjøre, worst case taper han alle pengene. Pengene ble gitt på et premiss som dere nå ikke etterlever. Jeg som gjest og gavegiber hadde blitt sint. Jeg liker ikke at mannen din trumfer dette igjennom, når han vet at dette er gaver dere har fått i fellesskap, det vitner om at han ikke egentlig har forstått hva grunnprinsippene i et ekteskap skal være. Du vil la ham få viljen sin fordi du orker ikke å krangle - sier ganske mye om hva slags forhold det er mellom dere. Er det dette som skal bli malen fremover også? Dere får finne en middelvei hvis dere ikke blir enige, for dette er like mye dine penger som hans. Anonymous poster hash: 0373e...ff6 3
Illuminatum Skrevet 6. september 2015 #10 Skrevet 6. september 2015 Å bruke pengene til AS er galt på så utrolig mange måter. Dette er penger dere to fikk sammen, da må dere sammen bli enige om å bruken av dem. Pengene dere fikk er ment til å gi en god start på ekteskapet, og et AS er i liten grad noe som har med ekteskapet å gjøre, worst case taper han alle pengene. Pengene ble gitt på et premiss som dere nå ikke etterlever. Jeg som gjest og gavegiber hadde blitt sint. Jeg liker ikke at mannen din trumfer dette igjennom, når han vet at dette er gaver dere har fått i fellesskap, det vitner om at han ikke egentlig har forstått hva grunnprinsippene i et ekteskap skal være. Du vil la ham få viljen sin fordi du orker ikke å krangle - sier ganske mye om hva slags forhold det er mellom dere. Er det dette som skal bli malen fremover også? Dere får finne en middelvei hvis dere ikke blir enige, for dette er like mye dine penger som hans.Anonymous poster hash: 0373e...ff6 Om det ikke blir tilbakebetaling så sørg i alle fall at dere eier 50% av firmaet hver. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #11 Skrevet 6. september 2015 Jeg hadde bedt om separat økonomi fra nå av, og at han gir deg halvparten av bryllupspengene. Anonymous poster hash: f451f...185 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #12 Skrevet 6. september 2015 Om det ikke blir tilbakebetaling så sørg i alle fall at dere eier 50% av firmaet hver. Sånn at TS blir stående ansvarlig for 50 % av forpliktelsene selskapet har også, mener du? Ikke sikker på at det er den beste løsningen, da skal hun være temmelig trygg på forretningssansen hans. På den annen side: De er jo uansett gift. Jeg vet ikke hvordan ansvars- og eierforholdene blir til et AS som startes etter ekteskapsinngåelsen. Noen som kjenner til dette her? Anonymous poster hash: 5f55c...e4e 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #13 Skrevet 6. september 2015 Takk for svar. Kan legge til at det er under halvparten av pengene han skal bruke, så "min" del vil enda stå på konto. Og jeg kommer til å eie halvparten av selskapet. Videre kan jeg si at grunnen til at jeg ikke gidder å ta det opp er fordi jeg har gått på nye medisiner fra samme uke som vi giftet oss. Disse medisinene gjør meg til et monster til tider, og dersom det skulle bli motstand når jeg tar det opp vil jeg bli ufyselig og usaklig. Derfor greit å få luftet tankene litt før jeg tar det opp med han. Kan forøvrig nevne at jeg skal til evaluering av medisinene ganske snart, og får forhåpentligvis noe som ikke gir dårlig og ustabilt humør. Egentlig har vi et kjempe godt forhold, men jeg sliter med humøret og han sliter ennå mer med mitt humør :-) Vi har forøvrig tatt en saklig diskusjon etter første post. Og blitt enige om hvordan han går frem videre, samt lagt en slagplan for hvordan vi skal komme oss igjennom (forhåpentligvis) siste ukene på denne medisinen.Anonymous poster hash: 6858c...2b4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #14 Skrevet 7. september 2015 Sånn at TS blir stående ansvarlig for 50 % av forpliktelsene selskapet har også, mener du? Ikke sikker på at det er den beste løsningen, da skal hun være temmelig trygg på forretningssansen hans. På den annen side: De er jo uansett gift. Jeg vet ikke hvordan ansvars- og eierforholdene blir til et AS som startes etter ekteskapsinngåelsen. Noen som kjenner til dette her? Anonymous poster hash: 5f55c...e4e I et AS har ikke eierne noe forpliktelse til å betale kreditorer, de kan kun kreve det som allerede er i selskapetAnonymous poster hash: 83b04...022 1
Illuminatum Skrevet 7. september 2015 #15 Skrevet 7. september 2015 Sånn at TS blir stående ansvarlig for 50 % av forpliktelsene selskapet har også, mener du? Ikke sikker på at det er den beste løsningen, da skal hun være temmelig trygg på forretningssansen hans. På den annen side: De er jo uansett gift. Jeg vet ikke hvordan ansvars- og eierforholdene blir til et AS som startes etter ekteskapsinngåelsen. Noen som kjenner til dette her? Anonymous poster hash: 5f55c...e4e I et AS er en kun forpliktet i forhold til innskutt kapital. 2
Musicman Skrevet 7. september 2015 #16 Skrevet 7. september 2015 Men hvor mye penger er dette? Maks 50 000? Mannen bør klare å skyte inn disse pengene selv. Respektløst å ta fra øremerkede gavepenger, synes jeg.
Gjest Skrevet 7. september 2015 #17 Skrevet 7. september 2015 Han bør selvsagt ta disse pengene fra et annet sted og ligge unna det som er øremerket kjøkken. Om han ønsket penger i bryllupsgave for å starte AS så burde han ønsket seg det. Da kunne de som hadde lyst til å støtte den slags gitt til det formålet isteden.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #18 Skrevet 7. september 2015 Når det gjelder personene som sier de hadde blitt sure om pengene de trodde skulle til kjøkken gikk til As- det syns jeg er smålig og barnslig. Har man gitt en pengegave er det opp til mottaker å bruke den som den ønsker, selv om du trodde pengene skulle til noe annet. Man gir ikke gaver med betingelser Anonymous poster hash: 75e60...ed5 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #19 Skrevet 7. september 2015 Hvis man ikke engang har råd til de 30.000 man skal skyte inn for å starte et av, mener jeg man virkelig bør vurdere om man bør starte det. Det tar for de fleste lang tid å gå i overskudd, man må forhåndsbetale skatt og moms med mer, i tillegg til å ha råd til drift. Det bør planlegges og spares på forhånd. I hvertfall i disse tider. Anonymous poster hash: 3bc70...568 1
Budsjettbrura Skrevet 7. september 2015 #20 Skrevet 7. september 2015 Jeg hadde ikke syntes det var ok hvis min mann ville gjøre det. HVIS pengene skulle brukes på den måten, så skulle det vært begges prosjekt, og da ville jeg også at de som gav pengene visste det på forhånd. Som gjest hadde jeg ikke giddet å gi en bryllupspenger som skulle skytes inn i et AS. Da gir jeg heller en gave til kjøkkenet eller et gavekort. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå