Gå til innhold

Går ikke ned i vekt av lavkarbo :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte på lavkarbo for en drøy måned siden, og har holdt et veldig strengt regime fra dag én. Jeg spiser mindre enn 15 karbohydrater til dagen, drikker mye vann, og spiser relativt små (men mettende) måltider tre ganger til dagen. Jeg tror jeg spiser en del mindre kalorier nå enn det jeg gjorde før jeg begynte.

MEN! Vekta står på stedet hvil. Jeg forstår ikke hva jeg gjør galt. Jeg veier nøyaktig det samme nå som jeg gjorde den dagen jeg startet. En dag kan jeg veie et kilo mindre, men dagen etterpå er jeg tilbake til nullpunktet igjen. Hvorfor? Hva gjør jeg feil? Er det noen andre som har opplevd dette?

Anonymous poster hash: 32ddf...071
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tror du spiser færre kalorier? Der har du nok svaret. Skal du ned i vekt må du ha kaloriunderskudd (7000 kalorier i minus for å gå ned én kg).

• Liker 1
Skrevet

Hva spiser du på en typisk dag? Og hvordan spiser du i helgene?

Anonymous poster hash: add5c...b58

Skrevet

Er du overvektig/har noen kilo ekstra i utgangspunktet? Hvis ikke er det vanskeligere å gå ned i vekt.

Regn ut hvor mange kalorier du får i deg på en gjennomsnittsdag, det er lett å la seg lure av tanken at på lavkarbo spiser du automatisk mindre enn før/går du automatisk ned i vekt. Mye lavkarbomat inneholder forbausende mye fett og kalorier.

Og lavkarbo passer ikke for alle, hvis hensikten er vektnedgang (som du ikke har oppnådd), er det kanskje på tide å prøve noe annet.

• Liker 2
Skrevet

Du tror du spiser færre kalorier? Der har du nok svaret. Skal du ned i vekt må du ha kaloriunderskudd (7000 kalorier i minus for å gå ned én kg).

Ok, jeg VET at jeg spiser færre kalorier. Men de sier jo at det ikke skal være nødvendig å telle kalorier på et lavkarbokosthold(?) Ett gram fett inneholder jo tre ganger mer kalorier enn ett gram karbohydrat...

Hva spiser du på en typisk dag? Og hvordan spiser du i helgene?

Anonymous poster hash: add5c...b58

Spiser et par lavkarboknekkebrød til frokost (1 gram karbohydrat per knekkebrød) med smøreost eller skinke, spiser enten salat/flere lavkarboknekkebrød/skinke og ost til lunsj, og spiser noe med kjøtt eller fisk til middag (varierer hva jeg lager). Spiser det samme i helgene.

Er du overvektig/har noen kilo ekstra i utgangspunktet? Hvis ikke er det vanskeligere å gå ned i vekt.

Regn ut hvor mange kalorier du får i deg på en gjennomsnittsdag, det er lett å la seg lure av tanken at på lavkarbo spiser du automatisk mindre enn før/går du automatisk ned i vekt. Mye lavkarbomat inneholder forbausende mye fett og kalorier.

Og lavkarbo passer ikke for alle, hvis hensikten er vektnedgang (som du ikke har oppnådd), er det kanskje på tide å prøve noe annet.

Ja, jeg har en BMI på 27, så jeg har litt ekstra til å begynne med. Har prøvd ulike slankekurer og dietter, men støter som regel alltid på dette problemet... Blir bare så demotivert, kunne jo like godt spist slik jeg gjorde før jeg begynte, la verken på meg eller tok av da heller.

Ut i fra grove beregninger basert på næringsinnholdetikettene på den maten jeg spiser mest så ligger jeg på rundt 1000 kalorier per dag. Noen dager mindre, mister både matlyst og motivasjon når jeg ser meg selv i speilet :(

Skrevet

Sikker på at du regner kalorier riktig?

Anonymous poster hash: 2f13a...54d
Skrevet

Slutt med 'grove beregninger'. Registrer deg på Myfitnesspal og skaff deg en matvekt. 

Anonymous poster hash: f6e02...fff
  • Liker 2
Skrevet

Sikker på at du regner kalorier riktig?

Nja.

Ok, i går spiste jeg to lavkarboknekkebrød til frokost og to til lunsj, så fire knekkebrød. Hvert knekkebrød har ca. 65 kalorier, så det var 260 kalorier. Som pålegg hadde jeg kokt skinke, en "snei" eller hva man skal si per knekkebrød. Vet ikke helt hvor mye en skinkesnei veier, men si at jeg spiste 50 gram skinke til sammen fordelt på de fire knekkebrødene. Det blir omtrent 55 kalorier, så nå er vi oppe i 315 kalorier.

Til middag i går spiste jeg kyllingkjøttdeig med ost på. 200 gram kyllingkjøttdeig = ca. 300 kcal. Og så osten da, vet ikke helt hvor mye ost det var, men si kanskje 75 gram. Så ca. 270 kcal.

315 + 300 + 270 = 885 kalorier.

Jeg tror jeg som regel ligger på ca. dette. Føler selv at jeg spiser ganske lite (holder meg mett, da), men skjønner bare ikke hvor lite jeg må spise for å kunne gå ned et par kilo...

Skrevet

Jar du noen form for mageproblemer?

Har du noen symptomer som kunne tilsi at noe er fysisk galt?

Spiste du ikke grønnsaker sammen med kyllingkjøttdeigen? Dersom kostholdet ditt er generelt dårlig, med mat som ikke gir deg alle nærngsstoffer, kanskje det kan være medvirkende årsak?

Knekkebrød, ost og kjøttdeig er ikke helt ideelt kosthold

• Liker 4
Skrevet

Jar du noen form for mageproblemer?

Har du noen symptomer som kunne tilsi at noe er fysisk galt?

Spiste du ikke grønnsaker sammen med kyllingkjøttdeigen? Dersom kostholdet ditt er generelt dårlig, med mat som ikke gir deg alle nærngsstoffer, kanskje det kan være medvirkende årsak?

Knekkebrød, ost og kjøttdeig er ikke helt ideelt kosthold

Skal være den første til å innrømme at jeg er helt elendig på å variere kostholdet, så jeg tar en bråte med kosttilskudd. Går til legen jevnlig og sjekker dette, etter at jeg ble gjort oppmerksom på at jeg manglet en rekke vitaminer og mineraler for et par år siden.

Men jeg må si at en ting jeg virkelig liker med lavkarbo er at jeg føler at jeg har blitt mye mer stabil i magen. Før jeg begynte fikk jeg ofte diare av uante årsaker, måtte ta en del melkesyretabeletter for å holde på bakteriebalansen og slet også litt med mageknipe. Den siste måneden føler jeg at magen har blitt mye mer stabil, og jeg føler meg i tillegg mer energisk (før kunne jeg for eksempel kollapse på sofaen etter jobb, men nå føler jeg at jeg har overskudd til å gå tur/gjøre husarbeid/være med venner/osv.).

Skrevet

Jeg tror jeg som regel ligger på ca. dette. Føler selv at jeg spiser ganske lite (holder meg mett, da), men skjønner bare ikke hvor lite jeg må spise for å kunne gå ned et par kilo...

Du er NØDT til å skaffe deg en vekt og telle kalorier. Å regne omtrentlig slik du gjør fører nesten alltid til at man regner feil.

Vekt er billig. Løp og kjøp.

Anonymous poster hash: 72367...9c8

• Liker 3
Skrevet

Du spiser for lite og kroppen har gått i krisemodus og tviholder på fettet fordi så lavt kaloriinntak varsler den om hungersnød. Slanker du deg kan du fint ligge på 1200-1500 kcal per dag og fortsatt gå ned i vekt selv om du ikke er veldig aktiv, det går dog saktere, men er mye sunnere for kroppen. Ligger du under 1200 kcal per dag har ikke kroppen nok til å drifte systemet, og organene lider i verste konsekvens, pluss risikoen for underernæring og elektrolyttforstyrrelser øker. Dessuten mister du muskelmasse ved for rask nedgang og kcal-inntak under 1200 per dag, og dette kan også gjøre hjertet ditt svakere, da det er en muskel. Det er helsefarlig å slanke seg sånn, pluss at du ikke går ned før du har ligget så lavt såpass lenge at kroppen må ta av fettlagrene, som du nå har erfart. Da er allerede masse muskelmasse tapt, for det er lettere for kroppen å hente energi fra muskler enn fra fett.

Du kan altså gå ned raskere og best av alt slutte og sulte deg om du bare øker kcal-inntaket. Last ned en app a la my fitness pal/Lifesum og følg med matinntak og vekt der.

Får bare runde av med at jeg synes det hørtes som et utrolig næringsfattig og stusselig kosthold, og anbefaler deg å ta en runde med blodprøver hos legen før du fortsetter med det lavkarbogreiene.

Anonymous poster hash: 1a54d...bcb

• Liker 5
Skrevet

Du er NØDT til å skaffe deg en vekt og telle kalorier. Å regne omtrentlig slik du gjør fører nesten alltid til at man regner feil.

Vekt er billig. Løp og kjøp.

Anonymous poster hash: 72367...9c8

Jeg har en vekt. Det er slik jeg vet at jeg verken har gått opp eller ned siden jeg startet på dette kostholdet.

Du spiser for lite og kroppen har gått i krisemodus og tviholder på fettet fordi så lavt kaloriinntak varsler den om hungersnød. Slanker du deg kan du fint ligge på 1200-1500 kcal per dag og fortsatt gå ned i vekt selv om du ikke er veldig aktiv, det går dog saktere, men er mye sunnere for kroppen. Ligger du under 1200 kcal per dag har ikke kroppen nok til å drifte systemet, og organene lider i verste konsekvens, pluss risikoen for underernæring og elektrolyttforstyrrelser øker. Dessuten mister du muskelmasse ved for rask nedgang og kcal-inntak under 1200 per dag, og dette kan også gjøre hjertet ditt svakere, da det er en muskel. Det er helsefarlig å slanke seg sånn, pluss at du ikke går ned før du har ligget så lavt såpass lenge at kroppen må ta av fettlagrene, som du nå har erfart. Da er allerede masse muskelmasse tapt, for det er lettere for kroppen å hente energi fra muskler enn fra fett.

Du kan altså gå ned raskere og best av alt slutte og sulte deg om du bare øker kcal-inntaket. Last ned en app a la my fitness pal/Lifesum og følg med matinntak og vekt der.

Får bare runde av med at jeg synes det hørtes som et utrolig næringsfattig og stusselig kosthold, og anbefaler deg å ta en runde med blodprøver hos legen før du fortsetter med det lavkarbogreiene.

Anonymous poster hash: 1a54d...bcb

Det var det jeg var redd for. Jeg synes det er sykt vanskelig å få i meg nok kalorier hver dag, fordi jeg rett og slett aldri er sulten. Den eneste gangen jeg er sulten er når jeg våkner om morgenen. Synes slike apper er veldig slitsomme, i og med at de har ca. 1000 ulike valgmuligheter dersom du taster inn "knekkebrød" (og ingen av dem er den typen jeg faktisk spiser), men jeg skal bli flinkere å regne selv. Takk for et nyttig innlegg; det var dette jeg hadde mistanke om at var problemet, selv om jeg synes det er skikkelig vanskelig å spise når jeg egentlig ikke er sulten. Blodprøvene sier at jeg har de næringsstoffene jeg trenger, men jeg skal prøve å spise litt mer (og fortsette å håpe at jeg kanskje snart kan gå litt ned i vekt).

Jeg spiste en del mindre kalorier enn det jeg vet at er anbefalt/normalt før jeg begynte på dette kostholdet også, så det jeg er mest redd for er at det skal føre til at jeg legger på meg i stedet for å ta av. Jeg synes det er ekstremt enkelt å la være å spise/spise ekstremt lite, men har jo erfart selv at det ikke fungerer på slankefronten. Får bare krysse fingerene om at jeg kanskje klarer å gå ned litt dersom jeg spiser mer(?). Virker liksom uproduktivt i mine øyne, men er vel bare å forsøke...

Skrevet

Jeg har en vekt. Det er slik jeg vet at jeg verken har gått opp eller ned siden jeg startet på dette kostholdet.

MATvekt er det du må skaffe deg. Til å veie maten din slik at du vet mer nøyaktig hvor mange kalorier du får i deg.

Anonymous poster hash: a327d...51d

• Liker 5
Skrevet

Jeg begynte på lavkarbo for en drøy måned siden, og har holdt et veldig strengt regime fra dag én. Jeg spiser mindre enn 15 karbohydrater til dagen, drikker mye vann, og spiser relativt små (men mettende) måltider tre ganger til dagen. Jeg tror jeg spiser en del mindre kalorier nå enn det jeg gjorde før jeg begynte.

MEN! Vekta står på stedet hvil. Jeg forstår ikke hva jeg gjør galt. Jeg veier nøyaktig det samme nå som jeg gjorde den dagen jeg startet. En dag kan jeg veie et kilo mindre, men dagen etterpå er jeg tilbake til nullpunktet igjen. Hvorfor? Hva gjør jeg feil? Er det noen andre som har opplevd dette?

1. Det tar tid å gå ned i vekt

2. Finn frem målebånd (til kroppen din)

3. Skaff deg en vekt (til maten)

Anonymous poster hash: 303e4...6ff

• Liker 2
Skrevet

Lavkarbo var bare dritt for meg. Men på høykarbo gikk jeg ned i vekt, fikk mer energi og fungertr generelt mye bedre. Friskere og sov bedre osv. Bare fordi noe er in, så betyr det ikke at det funker! ;)

Anonymous poster hash: 0ae83...0c1

• Liker 4
Skrevet

Så du har ikke smør på knekkebrødene eller steker kjøttet i smør eller olje?

Anonymous poster hash: 44fba...4a8
Skrevet

Du spiser feil i forhold til lavkarbo. Du tenker bare på kalorier og karbohydrater. For at kroppen skal forbrenne lagret fett, så må den få fett inn. Du ligger både på lavkarbo og lavkalori uten fett og grønnsaker. Du trenger å registrere deg på et lavkarboforum og lære mer om prinsippene bak lavkarbo. Som dette for eksempel: http://forum.lavkarbo.no/

Kvinneguiden er ikke rette stedet, her er alle lavkaloridisipler.

• Liker 4
Skrevet

Hva spiste du på lørdag og fredag? Helga kan ødelegge for resten av uka.

Anonymous poster hash: a531d...1b7

Skrevet

Hva spiste du på lørdag og fredag? Helga kan ødelegge for resten av uka.Anonymous poster hash: a531d...1b7

Drakk du? Alkohol er kaloribombe.

Anonymous poster hash: a531d...1b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...