AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #1 Skrevet 6. september 2015 Lang historie kort har jeg en mor som ikke lengre er i stand til å gjøre praktiske ting hjemme som å skifte på senga, støvsuge etc. Jeg har hjulpet henne de siste årene men nå har det blitt så omfattende at jeg må reise hjem annenhver helg for å hjelpe henne. Jeg studerer og jobber annenhver helg, så jeg har ikke hatt en dag fri på et helt år. Jeg er utmattet og blakk. I hennes hjemkommune vil det koste henne 300-400kr for en time med praktisk bistand, noe hun ikke har råd til. Finnes det noen støtte hun kan søke om? Hva som helst? Hun lever under den berømte fattigdomsgrensen om det har noe å si. Jeg klarer ikke mer. Anonymous poster hash: 3d428...af9
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #2 Skrevet 6. september 2015 Hun har vel rett på hjemmehjelp da. Og det koster ikke 300-400kr med mindre hun har høy inntekt, og det skriver du jo at hun ikke har. Anonymous poster hash: e359a...25e
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #3 Skrevet 6. september 2015 Hun har vel rett på hjemmehjelp da. Og det koster ikke 300-400kr med mindre hun har høy inntekt, og det skriver du jo at hun ikke har.Anonymous poster hash: e359a...25e Jeg ringte kommunen tidligere, og de sa at praktisk bistand ikke var gratis, kun sykepleie(om hun hadde trengt hjelp med å fylle i dosett f.eks.)? Anonymous poster hash: 3d428...af9
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #4 Skrevet 6. september 2015 Jeg ringte kommunen tidligere, og de sa at praktisk bistand ikke var gratis, kun sykepleie(om hun hadde trengt hjelp med å fylle i dosett f.eks.)? Anonymous poster hash: 3d428...af9 Det er vel inntekstprøvd. Anonymous poster hash: b12f5...b52
SiMa Skrevet 6. september 2015 #5 Skrevet 6. september 2015 Jeg ville startet med å undersøke om det virkelig vil koste henne så mye. De kommunene jeg kjenner til fastsetter egenbetaling for hjemmehjelp ut fra inntekt. Hvor lav er inntekten hennes/hva slags inntekt har hun? Kan hun ha krav på bostøtte? Bor hun dyrere enn hun har råd til? Du kan også be om et møte med nav for å undersøke om hun faktisk får den støtten hun har krav på.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #6 Skrevet 6. september 2015 Jeg ringte kommunen tidligere, og de sa at praktisk bistand ikke var gratis, kun sykepleie(om hun hadde trengt hjelp med å fylle i dosett f.eks.)?Anonymous poster hash: 3d428...af9 Det er ikke gratis nei, men regulert etter årsinntekt. 0- 170 489kr = maks 56kr per time 170 489kr - 255 735kr = maks 214kr per time Litt ulike satser i ulike kommuner. Anonymous poster hash: e359a...25e
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #7 Skrevet 6. september 2015 Jeg ville startet med å undersøke om det virkelig vil koste henne så mye. De kommunene jeg kjenner til fastsetter egenbetaling for hjemmehjelp ut fra inntekt. Hvor lav er inntekten hennes/hva slags inntekt har hun? Kan hun ha krav på bostøtte? Bor hun dyrere enn hun har råd til? Du kan også be om et møte med nav for å undersøke om hun faktisk får den støtten hun har krav på. Hun har en 150k i året. Hun eier leilighet som nesten er nedbetalt, den er ikke stor eller sentral, og har problemer med å komme seg på butikken pga. det. Vet ikke om jeg tørr å be henne gå på NAV for å undersøke noe, for sist endte det med at hun fikk utbetalt mindre. Det er ikke gratis nei, men regulert etter årsinntekt. 0- 170 489kr = maks 56kr per time 170 489kr - 255 735kr = maks 214kr per time Litt ulike satser i ulike kommuner.Anonymous poster hash: e359a...25e Da er satsene høyere i hennes kommune:( Liten plass. Kanskje jeg skal ringe nav og høre? Hun kan jo ikke bo i sin egen dritt frem til jeg er ferdig med studiene. Alternativ må jeg bare flytte hjem. Anonymous poster hash: 3d428...af9
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #8 Skrevet 6. september 2015 Avtal at en nabo hjelper henne? Har du vært i kontakt med frivillighetssentralen? Middag kan hun kjøpe fra kommunens kjøkken, men det er littdyrt. Anonymous poster hash: bb6ec...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #9 Skrevet 6. september 2015 Kontakt pleie og omsorg i kommunen hun bor i, og hør hvilke tjenester de har tilgjengelig og prisen for dette. Det er ganske vanlig å ha hjemmehjelp hver 14.dag til rengjøring, evt kan hun be om hver uke dersom det passer bedre (dog koster det jo litt mer). Noen kommuner har også tilbud om handling og middagsombringing. Anonymous poster hash: dfa11...1b0
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #10 Skrevet 6. september 2015 Kontakt pleie og omsorg i kommunen hun bor i, og hør hvilke tjenester de har tilgjengelig og prisen for dette. Det er ganske vanlig å ha hjemmehjelp hver 14.dag til rengjøring, evt kan hun be om hver uke dersom det passer bedre (dog koster det jo litt mer). Noen kommuner har også tilbud om handling og middagsombringing. Anonymous poster hash: dfa11...1b0 Det er jo det TS har gjort. Og lykke til med å få hjemmehjelp hver uke. Det vanligste er vel heller hver tredje uke. Anonymous poster hash: bb6ec...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #11 Skrevet 6. september 2015 Lang historie kort har jeg en mor som ikke lengre er i stand til å gjøre praktiske ting hjemme som å skifte på senga, støvsuge etc. Jeg har hjulpet henne de siste årene men nå har det blitt så omfattende at jeg må reise hjem annenhver helg for å hjelpe henne. Jeg studerer og jobber annenhver helg, så jeg har ikke hatt en dag fri på et helt år. Jeg er utmattet og blakk. I hennes hjemkommune vil det koste henne 300-400kr for en time med praktisk bistand, noe hun ikke har råd til. Finnes det noen støtte hun kan søke om? Hva som helst? Hun lever under den berømte fattigdomsgrensen om det har noe å si. Jeg klarer ikke mer. Anonymous poster hash: 3d428...af9 Hva med BPA (brukerstyrt personlig assistent)? Den som trenger hjelpen, står for ansettelsen av assistentene. Assistentene er tilknyttet ULOBA, og jeg har forstått det slik at den som har behovet for brukerstyrt personlig assistent, ikke betaler for tjenesten, men assistenten lønnes av NAV(?) Les gjerne om dette på ULOBA sine sider Anonymous poster hash: 11a35...5f5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #12 Skrevet 6. september 2015 Hva med BPA (brukerstyrt personlig assistent)? Den som trenger hjelpen, står for ansettelsen av assistentene. Assistentene er tilknyttet ULOBA, og jeg har forstått det slik at den som har behovet for brukerstyrt personlig assistent, ikke betaler for tjenesten, men assistenten lønnes av NAV(?) Les gjerne om dette på ULOBA sine sider Anonymous poster hash: 11a35...5f5 En personlig assistent er ment å skulle fungere som mye mer enn en hushjelp. Anonymous poster hash: c732f...8b4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #13 Skrevet 6. september 2015 Hva med BPA (brukerstyrt personlig assistent)?Den som trenger hjelpen, står for ansettelsen av assistentene. Assistentene er tilknyttet ULOBA, og jeg har forstått det slik at den som har behovet for brukerstyrt personlig assistent, ikke betaler for tjenesten, men assistenten lønnes av NAV(?)Les gjerne om dette på ULOBA sine sider Anonymous poster hash: 11a35...5f5 I veldig mange kommuner må man betale egenandel også for BPA. Nå er det blitt vanskeligere å få BPA hvis man har et lavt hjelpebehov, og husk at eldre ikke kan få BPA. TS skriver at moren behøver hjelp til husstell, så for meg høres det ut som om hjemmehjelp vil være kommunens tilbud. Anonymous poster hash: bb6ec...8b6 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #14 Skrevet 6. september 2015 I veldig mange kommuner må man betale egenandel også for BPA. Nå er det blitt vanskeligere å få BPA hvis man har et lavt hjelpebehov, og husk at eldre ikke kan få BPA. TS skriver at moren behøver hjelp til husstell, så for meg høres det ut som om hjemmehjelp vil være kommunens tilbud.Anonymous poster hash: bb6ec...8b6 Takk for info! Hvorfor får ikke eldre BPA? Hva er aldersgrensen for å få det? Anonymous poster hash: 11a35...5f5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #15 Skrevet 6. september 2015 Det er ikke gratis nei, men regulert etter årsinntekt. 0- 170 489kr = maks 56kr per time 170 489kr - 255 735kr = maks 214kr per time Litt ulike satser i ulike kommuner.Anonymous poster hash: e359a...25e Hva med bostøtte? Min mor fikk det, til tross for at hun eide et hus (arvet) Anonymous poster hash: 7e137...6c4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #16 Skrevet 6. september 2015 Takk for info! Hvorfor får ikke eldre BPA? Hva er aldersgrensen for å få det? Anonymous poster hash: 11a35...5f5 Dette er en ordning som er ment for mennesker med funksjonsnedsettelser. For eldre finnes det andre ordninger, slik som hjemmehjelp. Anonymous poster hash: c732f...8b4 3
Arabella Skrevet 6. september 2015 #17 Skrevet 6. september 2015 (endret) Jeg synes 400-500 kr. pr. time høres veldig mye ut når inntekten er ca. 150 000. Jeg hadde hjemmesykepleie ganske lenge etter alvorlig sykdom for noen måneder siden. Det var gratis. Jeg betalte for opphold på syke/rekonvalesenthjem ca. 1 1/2 uke etter sykehusbehandling. Videre kunne jeg få hjemmehjelp én gang i måneden til en pris av 159 kr. pr time. Den takket jeg forøvrig nei til ettersom behandlingstiden var ganske lang og min helse bedret seg. Jeg har en nettoinntekt som er ganske mye høyere enn 150 000 kr. Endret 6. september 2015 av Arabella
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #18 Skrevet 6. september 2015 I min kommune koster hjemmehjelp (praktisk bistand i hjemmet) maks 186 kroner i måneden for personer som tjener opp til 2G i året (ca 180 000). Dersom moren din tjener så lite som 150 000 kan jeg aldri tenke meg at det koster vesentlig mer i måneden, eller at kommunen ikke har en maksgrense for hva man betaler. Anonymous poster hash: 129f5...028
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #19 Skrevet 6. september 2015 Det er jo det TS har gjort. Og lykke til med å få hjemmehjelp hver uke. Det vanligste er vel heller hver tredje uke. Anonymous poster hash: bb6ec...8b6 Det tror jeg ikke hun har gjort, for ingen steder i landet koster det 400kr timen for hjemmehjelp for en minstepensjonist. Og det er vanlig med hjemmehjelp hver 14.dag, i alle fall i de 11 kommunene jeg har å forholde meg til gjennom min jobb. BPA er ikke noe man får pga vansker med å støvsuge og skifte på sengen. Snakk med PLOMS, søk og se hva tilbudet kommer på, de kommer på hjemmebesøk og dere kan stille spørsmål om det dere måtte lure på. Ikke hør på masse folk på kg som tror de har peiling.Anonymous poster hash: dfa11...1b0 2
Musicman Skrevet 7. september 2015 #20 Skrevet 7. september 2015 De aller fleste pensjonister i Noge har betydelig formue, om ikke i bank, så i hvert fall i boligformue. Det kan så klart hende at moren din leier bolig og har minstepensjon, men sjansen er stor for at hun har boligformue å ta av for å betale for praktisk bistand. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå