Sølvrosen Skrevet 6. september 2015 #1 Skrevet 6. september 2015 Min kjære var ute på tur da han fant en busk med masse einebær. Sanker-genet hans kicket inn, så nå sitter jeg her med en liter einebær jeg må gjøre noe med. Det er ikke noe problem, tenkte jeg, for jeg kan sikkert finne en god metode på google. Jeg lette og lette, i håp om at jeg mellom kjerringråd mot alskens plager og innstruksjoner i tørking av kjøtt, plommer og granbar skulle finne en metode for tørking av einerbær hverken har urtetørker eller et tørt og luftig rom. Jeg må altså tørke einebær, jeg har ikke urtetørker, det eneste stedet jeg kan lufttørke noe som helst er i leiligheten, der det lages mat, soves, tørkes klær og snart kommer til å være storproduksjon av syltetøy. Jeg har en stekeovn, med varmluft på minst 100 grader og over/undervarme på 50 grader. Ovnen liker ikke å ha døra på gløtt, men det klarer jeg å overstyre. Noen som vet hvordan jeg best gjør dette?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #2 Skrevet 6. september 2015 Einerbær er skikkelig holdbare greier, så jeg tror jeg bare hadde lagt de til tørk på brett, kanskje med et kjøkkenhåndkle over for å holde støv, stekeos m.m. unna. Hvis du har flere serveringsbrett kan du stable dem på hverandre vridd 90 grader, for å få plass til mest mulig bær på minst mulig plass. Anonymous poster hash: 54b06...f7c
Luckiness Skrevet 6. september 2015 #3 Skrevet 6. september 2015 Kanskje dette kan være til hjelp? http://www.frukt.no/gronne-fakta/aktuelt1/torking-av-frukt-og-baer/ Bruk samme metode som blåbær/tyttebær. Men da må du isåfall låne stekeovn hos noen som kan ha lavere temperatur enn din. Eller kanskje du kan spørre om å få låne en urtetørker mot noen kroner på slike "kjøpe, selge, bytte-sider" på FB? Det vil vel faktisk være mulig å bruke et tørkeskap også dersom du selv eller kjenner noen som har et slikt tilgjengelig?
Sølvrosen Skrevet 6. september 2015 Forfatter #4 Skrevet 6. september 2015 Takk for tipsene, da håper jeg dette går bra. Så var det bare å finne ut hva i alle dager jeg skal gjøre med en liter einebær. Passer det til noe annet enn vilt og lever?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #5 Skrevet 6. september 2015 Snaps eller hjemmekrydret gin! Ellers er einerbærene så tørre i utgangspunktet at jeg ikke helt ser hvordan det skal kunne gå galt. Anonymous poster hash: 54b06...f7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå