Gå til innhold

Hvordan koke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Havregrøt?

Altså jeg vet hva man har i men ikke hvordan man får kokt den på best mulig måte.

Koke melken litt først for å så ha i gryna?

Ha i salt med engang eller når det koker?

Anonymous poster hash: c282b...e70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke noen fasit på det.

Men jeg blander hvertfall gryn og vann/melk før jeg koker opp. Har i salt mot slutten av koketiden.

Lager med havremel til ungene og der må melet blandes i kald væske.

Anonymous poster hash: bb5c6...2c6
Skrevet

Det er vel ikke noen fasit på det.

Men jeg blander hvertfall gryn og vann/melk før jeg koker opp. Har i salt mot slutten av koketiden.

Lager med havremel til ungene og der må melet blandes i kald væske.

Koker du på full varme da?

Skrevet

Koker du på full varme da?

Nei, det er vel ikke å anbefale.

Koker opp og skrur ned til middels varme og lar småkoke til ferdig.

Skrevet

Jeg har i havregryn og melk og lar det stå på full varme til det fosskoker. Så rører jeg litt, skrur ned varmen og har i salt. Når den er litt tynnere enn ønsket tar jeg kjelen av plata, den tykner mer etterhvert. Viktig å ha en kjele med tykk bunn her, hvis ikke svir det seg. 

Skrevet

Har i havregryn og vann i kjelen og lar det koke opp, så får det småputre litt på svak varme. Rører inn salt mot slutten.

Skrevet

Havregryn og vann i kjele, koker opp på full varme, skrur plata på laveste trinn og lar det koke 3-5 minutter mens jeg dekker bordet. Slår av plata, rører inn salt og serverer.

Skrevet

Koker opp litt vann og salt, før jeg har i gryna. Når dette har kokt litt sper jeg med melka.

Lar dette putre i noen minutter mens jeg dekker bordet

Skrevet

Brukar du lettkoka havregryn, er det bare å ha i vatn+gryn+salt (+saft, likar eg), koke opp og skru av plata. La kjelen stå på den varme plata. Så småputrar grauten av seg sjølv 2-3 minuttar, og det er nok i massevis Etter 10-15 minuttar med anna morgonstell har temperaturen blitt lagleg for å ete. Nam!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...