Gjest gjest1 Skrevet 17. september 2004 #1 Skrevet 17. september 2004 Er det nokon som har/veit kor eg kan finne tekstane til "Blott ein dag" og "Gje meg handa di ven"?
Gjest Anonymous Skrevet 17. september 2004 #2 Skrevet 17. september 2004 Søkte litt for deg jeg. Lite å gjøre nå... Er det denne? Den er riktig nok på svensk. http://www.alphabegravelse.no/salmer.asp?id=2 Blott ein dag, står vel i en salmebok, skulle jeg tro. Her fant jeg den på bokmål og: http://www.alphabegravelse.no/salmer.asp?id=67 Og der fant jeg jammen Gje meg handa di og: http://home.tiscali.no/nssgs/viserogsanger.htm
Gjest gjest1 Skrevet 17. september 2004 #3 Skrevet 17. september 2004 Tusen takk!!! Greier ikkje å bestemme oss for om "Blott en dag" passar i bryllup eller ikkje...... Nokon som har meiningar? Nokon som har tips til andre fine salmar, forresten?
Pandore Skrevet 17. september 2004 #4 Skrevet 17. september 2004 Jeg har og tenkt litt på "Blott ein dag". Det er en av de vakreste salmene jeg kjenner til... Men er litt usikker på om den passer i bryllup..
Pandore Skrevet 17. september 2004 #5 Skrevet 17. september 2004 Jeg har og tenkt litt på "Blott ein dag". Det er en av de vakreste salmene jeg kjenner til... Men er litt usikker på om den passer i bryllup..
Gjest gjest1 Skrevet 17. september 2004 #6 Skrevet 17. september 2004 Den er utruleg vakker..... Kanskje vi skal analysere den sammen? Hehe... Det med "et øyeblikk om gangen" passar jo bra. Men så er det jo ein del om trøst og sånn då, men det er jo viktig i ekteskapet det også... Og "forsakte ånd", kva meines med det?
Arwen Skrevet 17. september 2004 #7 Skrevet 17. september 2004 Min venninne hadde den når hun giftet seg, vi skal ha den og den står på lista over salmer til Bryllup på sidene til orkdalsmenigheten.
Gjest Anonymous Skrevet 18. september 2004 #8 Skrevet 18. september 2004 Den er utruleg vakker..... Kanskje vi skal analysere den sammen? Hehe... Det med "et øyeblikk om gangen" passar jo bra. Men så er det jo ein del om trøst og sånn då, men det er jo viktig i ekteskapet det også... Og "forsakte ånd", kva meines med det? begrepet "forsakte ånd" er ikke i den versjonen som brukes mest i norske kirker. Lina Sandells salmer finnes i flere varianter. Så vidt jeg vet at denne salmen lov å legge ut på nettet. Så her er første verset i den versjonen som er mest brukt. Blott en dag, ett ögonblick i sänder, vilken tröst vad än som kommer på! Allt ju vilar i min Faders händer, skulle jag, som barn, väl ängslas då? Han som bär för mig en faders hjärta, giver ju åt varje nyfödd dag dess beskärda del av fröjd och smärta, möda, vila och behag. Hilsen Lampeskjermen
Gjest Tex Skrevet 18. september 2004 #9 Skrevet 18. september 2004 For meg er Blott en dag en begravelses-salme.
Gjest Lampeskjermen Skrevet 18. september 2004 #10 Skrevet 18. september 2004 Forresten, jeg kom på.. I den opprinnelige versjonen står det ikke faders hjarta, men moders hjarta. Denne versjonen har fått en renessanse nå. Lina Sandell brukte i flere salmer feminine bilder av Gud. Hadde jeg brukt salmen i bryllup, ville jeg absolutt brukt den varianten. Lamp.skjem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå