Gå til innhold

2016 blir mitt spareår. Stramt budsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil la 2016 bli et spareår, og har satt opp budsjett:

Inn: 26 000

Ut: mat/husholdning: 4000

Forsikring: 500

Boliglån/husleie/strøm: 10 000

Studielån: 1500

Sparing:

ekstra nedbetaling boliglån: 3000

Bufferkonto: 3000

Sparekonto: 3000

Da sitter jeg igjen med 1000 kroner jeg kan bruke på hva jeg vil. Jobbet også dobbelt en periode iår, så får en del ekstra i feriepenger som går til reiser.

Men - klarer jeg dette?

Anonymous poster hash: b65e1...b11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mat/husholdningsposten var høy, med den så har du jo 5.000 du kan disponere fritt (ink. de 1.000), det går jo helt fint. Du har jo 3.000 i buffer hver måned også.

Hvor mye av de 10.000 går til strøm, og hvor mye er renter på lånet?

Anonymous poster hash: 4f786...d8a
Skrevet

Mat/husholdningsposten var høy, med den så har du jo 5.000 du kan disponere fritt (ink. de 1.000), det går jo helt fint. Du har jo 3.000 i buffer hver måned også.

Hvor mye av de 10.000 går til strøm, og hvor mye er renter på lånet?

Strøm ca 400 i snitt iåret.

Husleie 2600 (inkluderer også tv og nett og felleslån).

Renter: rett under 3000.

Ja: vet at 4000 på mat er romslig. Men da vet jeg at jeg kan kose meg ute av og til uten dårlig samvittighet, og av og til trenger jeg nye klær, dersom ikke 1000 holder, så spises det litt av matbudsjettet.

Skrevet

Supert å sette seg sparemål! Er du enslig? Hva med reiseutgifter, frisør, tannlege? SIFObudsjettet kan gi en pekepinn...

Skrevet

Supert å sette seg sparemål! Er du enslig? Hva med reiseutgifter, frisør, tannlege? SIFObudsjettet kan gi en pekepinn...

Ja, det er bare meg. Tenker at buffer dekker tannlege om det ikke kan dekkes av de 'frie' pengene mine. Frisør er bare en til to ganger i året, så det dekkes av pengene jeg kan bruke på det jeg vil.

Skrevet

Strøm ca 400 i snitt iåret.

Husleie 2600 (inkluderer også tv og nett og felleslån).

Renter: rett under 3000.

Ja: vet at 4000 på mat er romslig. Men da vet jeg at jeg kan kose meg ute av og til uten dårlig samvittighet, og av og til trenger jeg nye klær, dersom ikke 1000 holder, så spises det litt av matbudsjettet.

Dette blir jo kun 6.000? Ikke 10.000...

Skrevet

Så heldig du er med så lave strømutgifter forresten :)

Håper du klarer sparemålet, hva sparer du til/for?

Skrevet

Dette blir jo kun 6.000? Ikke 10.000...

De resterende 4000 er avdrag på lånet. Spm var hva som var strøm og hva som var renter, så tok det ikke med:p

Skrevet

Så heldig du er med så lave strømutgifter forresten :)

Håper du klarer sparemålet, hva sparer du til/for?

Jeg bor på 50 kvm, midt i blokken så her blir sjelden kaldt og jeg bruker lite strøm på oppbevaring.

Sparer til egenkapital til å kunne kjøpe større bolig, samtidig som jeg betaler ned det jeg kan på boliglånet.

Skrevet

De resterende 4000 er avdrag på lånet. Spm var hva som var strøm og hva som var renter, så tok det ikke med:p

Aha, jeg skjønner hehe ser det nå.

Skrevet

Jeg er stresset om alt arbeidet som følger med min virksomhet. Er det noen her som kan anbefale et selskap som tar seg av regnskap og lønn outsourcing? Min venn i Danmark bruker http://www.accountor.dk/da/loenadministration men det er noe lignende i Norge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...