Gå til innhold

Brygge øl/vin, og Al Capone

Erfaren Traver

Anbefalte innlegg

Jeg har nå brygget vin på en liten skala, altså 20 liter av gangen. Siden jeg ikke drikker hver dag, og heller tar en fest en gang kanskje i helga, eller annenhver helg, eller når forpliktelser og gjøremål ikke står i veien for det.

Jeg kjenner temmelig mange mennesker som også liker å ta seg en fest, og om jeg solgte, eller.. tenkte mer ga bort, mot en liten donasjon for ca 50kr litern. Overser politiet dette? Eller er det en Capone etterforskning med store styrker pga noe så lite?

Bare lurer om noen kjenner litt til om, "værsegod her har du en liter! Ha det gøy i kveld kompis!" - har noen uloveligheter med seg, selv om en femtilapp plutselig skvatt nedi lomma?

Kanskje dumt spørsmål, haha, hvem bryr seg om det. Tror nok onkel politi har litt annet viktigere å gjøre.. :)

Forsøkte å brygge øl med vannet fra springen, men her jeg bor er det fra en kilde fra bakken som er veldig bra å drikke, men inneholder nok noen bakterier siden det ikke er brukt rensemiddel som klor ol., og det virker som øl er en følsom prosess pga den naturlige sukkermengden fra malt gir en lav alkoholprosent. Men med vin går det greit, og det kan bare være pga alkoholprosenten er bortimot 15% og dreper det som er av bakterier, og blir med i bunnfallet. Vinen er blitt veldig god, men MYE bedre ved lagring over en måned. Men, det er ett helt annet tema. Haha.

Spørsmålet er.. er det greit å gjøre vennekretsen min en tjeneste ved å gi dem vin, i bytte mot en liten donasjon. Bare for å dekke over jobben og utgiftene.. ikke store utgiftene lol... :D

Endret av Erfaren Traver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nå brygget vin på en liten skala, altså 20 liter av gangen. Siden jeg ikke drikker hver dag, og heller tar en fest en gang kanskje i helga, eller annenhver helg, eller når forpliktelser og gjøremål ikke står i veien for det.

Jeg kjenner temmelig mange mennesker som også liker å ta seg en fest, og om jeg solgte, eller.. tenkte mer ga bort, mot en liten donasjon for ca 50kr litern. Overser politiet dette? Eller er det en Capone etterforskning med store styrker pga noe så lite?

Bare lurer om noen kjenner litt til om, "værsegod her har du en liter! Ha det gøy i kveld kompis!" - har noen uloveligheter med seg, selv om en femtilapp plutselig skvatt nedi lomma?

Kanskje dumt spørsmål, haha, hvem bryr seg om det. Tror nok onkel politi har litt annet viktigere å gjøre.. :)

Forsøkte å brygge øl med vannet fra springen, men her jeg bor er det fra en kilde fra bakken som er veldig bra å drikke, men inneholder nok noen bakterier siden det ikke er brukt rensemiddel som klor ol., og det virker som øl er en følsom prosess pga den naturlige sukkermengden fra malt gir en lav alkoholprosent. Men med vin går det greit, og det kan bare være pga alkoholprosenten er bortimot 15% og dreper det som er av bakterier, og blir med i bunnfallet. Vinen er blitt veldig god, men MYE bedre ved lagring over en måned. Men, det er ett helt annet tema. Haha.

Spørsmålet er.. er det greit å gjøre vennekretsen min en tjeneste ved å gi dem vin, i bytte mot en liten donasjon. Bare for å dekke over jobben og utgiftene.. ikke store utgiftene lol... :D

Hei

Vet ikke om dette går under hobby? Du kan sikkert lese på skatteetaten om salg forbundet med egen hobby (der man også har kostnader tik hobbyen sin), og at det lille man selger ikke er skattepliktig (Men jeg vet ikke om dette gjelder vinbrygging o.l.)

Anonymous poster hash: 1dc92...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se også her: "

Kan tjene tusener på hobby uten å betale skatt

En hobby er både berikende og motvirker stress. Tjener du penger på hobbyen din, er overskuddet ofte skattefritt. Men slett ikke alltid."

http://www.aftenbladet.no/fritid/midten/Kan-tjene-tusener-pa-hobby-uten-a-betale-skatt-2260670.html#.Uvja37Qz36s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fra alkoholloven:

§ 6-1. Tilvirkning av alkoholholdig drikk

Tilvirkning av alkoholholdig drikk kan bare skje på grunnlag av bevilling gitt av departementet, eller tillatelse etter § 4-2 tredje ledd. Bevillingen kan omfatte alkoholholdig drikk som ikke er brennevin, brennevin, eller all alkoholholdig drikk. Bevillingsplikten gjelder ikke tilvirkning til eget bruk av alkoholholdig drikk som ikke er brennevin.

Tilvirkningsanlegget skal være innrettet på tilfredsstillende måte. Departementet kan gi forskrifter om dette.

Ok, så lenge man er to personer om "jobben" burde dette være kurant. Men så har vi:

§ 8-3. Forbud mot tilvirking, oppbevaring og omsetning av gjærende eller gjæret udestillert væske.

Det er forbudt å tilvirke eller overdra eller ha i sin besittelse en gjærende eller gjæret udestillert væske, med mindre det må antas

1. at væsken er bestemt til framstilling av eller er vare som ikke er brennevin

2. at væsken er bestemt til framstilling av brennevin som lovlig kan tilvirkes, eller

3. at væsken er bestemt til framstilling av eller er vare som ikke inneholder over 2,50 volumprosent alkohol."

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1088535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...