Gå til innhold

Annullere ekteskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hatt en diskusjon i vennegjengen, er det mulig å annullere et ekteskap i Norge? Si man har vært gift i 6 mnd og mannen viser seg å være en helt annen, feks voldelig, MÅ man skille seg, eller finnes det måter å annullere på?

Anonymous poster hash: ba6df...e2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan annuleres i Norge, f. Eks hvis ene parten var gift fra før, men ikke i eksempelet ditt tror jeg

Skrevet

Hvis han er voldelig, så meld han fra til politiet og gjør livet et rent helvete for han...

Skrevet

Ja. Et ekteskap kan oppløses hvis det er inngått i strid med ekteskapslovens forbud mot ekteskap mellom nære slektninger eller når tidligere ekteskap består. Se ekteskapslovens § 24

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47#KAPITTEL_1-4 

Samt tvangsekteskap (må ikke forveksles med arrangert ekteskap, som er lovlig med mindre det også er tvangsekteskap.)

Anonymous poster hash: 6f499...bbe

Skrevet

Samt tvangsekteskap 

Nei. Ved tvangsekteskap må man kreve skilsmisse. Oppløsning er reservert for incest og bigami. 

Skrevet

Hvis han er voldelig, så meld han fra til politiet og gjør livet et rent helvete for han...

Hvem skal meldes til politiet? Det var et tenkt eksempel, en diskusjon i vennegjengen, som trådstarter sa.... Les før du svarer og girer deg opp.

Skrevet

Jeg kjenner ikke til reglementet for annullering av ekteskap i Norge. Vet ikke om det gjøres i noen særlig mange tilfeller, kanskje unntatt ved bigami, men da var jo aldri ekteskap nr to gyldig uansett.

Det jeg vet er at dersom det er vold med i bildet, kan man få skilsmisse øyeblikkelig. Altså går det uenom vanlige regler, man slipper å "seigpines" og vente det obligatoriske året med separasjon, som vanligvis kreves når et par ønsker skilsmisse. Man kan skilles tvert. Men det kalles ikke annullering av den grunn. Det er like fullt en skilsmisse.

Anonymous poster hash: c55c9...535

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...