Gå til innhold

Helle Bornstein

MiniMjau

Anbefalte innlegg

Aldri hørt om denne damen før i dag jeg! Er alle som har PT-utdannelese også eksperter på alt mulig annet? Synes det kan virke sånn. Og hvorfor i alle dager får en helt random blogger som er PT sitte på God Morgen Norge og gi kostholdsråd til det norske folk? :huh:

Nei, dette er en av grunnene til at jeg sluttet å se på det programmet for lenge siden.

Helene Drage er jo et annet eksempel på slike 'eksperter' de har på besøk. Leser stadig om slike å-kjendiser som fekventerer GMN. 

Er jo bare bla bla og tøys fra ende til annen.

Ser hun Helle har vært på GMN tidligere også: 'Anbefaler gravide å gå ned i vekt'.

Herregud, jeg orker ikke se på, overskriften var ille nok.

Nei alle PT er ikke eksperter, men noen ser ut til å tro det. Jeg og mine kollegaer i treningsbransjen er sjokkert over at disse menneskene får slippe til som eksperter! Media er svært lite kritisk til de rådene de velger å markedsføre for disse menneskene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JA, Linnea bruker sin egen person til å komme med kritikken, men hvor mange ganger skal hun måtte poengtere at det ikke handler om å ta hensyn til de med spiseforstyrrelser. Det er også mennesker som ikke har et vanskelig forhold til mat som reagerer.

Hvorfor reagerer disse da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klippet på god morgen norge nå, og det ser faktisk ikke ut som hun skjønner problemet. Hun snakker om den forbaska bananen, sukkeret og greier få bryr seg om, mens Linnea og eksperten prøver å ha en seriøs diskusjon om hvilket budskap hun sender ut. Er det mulig :S 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bloggere er jo pliktig til å vise at innlegg er sponset. Hva med at de bør merke innlegg dersom de gir råd? Merke enten med at de har kompetanse (f.eks. utdanning) på det området eller om de ikke er det. De fleste bloggere mener jo at bloggen er jobben deres...Så velger de å f.eks. gi råd innenfor baby/barneomsorg så får de være tydelig på at de ikke har utdanning innenfor det eller opplyse dersom de f.eks. er jordmor og svarer på det grunnlaget. Og siden det er en jobb for mange av dem...Så er det alltids lov å studere slik man oppnår den kompetansen man ønsker og videre kan gi råd basert på faktisk kompetanse. 

Tror mange bloggere må tenke over at det er forskjell på å dele en erfaring og å gi råd. Og deler man en erfaring må de være tydelig på at det er deres subjektive erfaring, ikke noe de går ut med som et råd til "alle andre". Selvfølgelig må vi som leser blogger være svært kritisk. Men når personer utgir seg for å være treningsblogger, PT, ha erfaring med kosthold, vektnedgang, barn osv...Så er det fort gjort å tro de har faglig kompetanse innenfor det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun skaffet seg den advarselen i kursiv under innleggene etter mediabråket? Blablabla du må lytte til egen kropp blablabla snakk med lege ect?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Har hun skaffet seg den advarselen i kursiv under innleggene etter mediabråket? Blablabla du må lytte til egen kropp blablabla snakk med lege ect?

Den "advarselen" viser bare hvordan hun fullstendig misforstod hva debatten egentlig gikk ut på. Det handler ikke om at mennesker som sliter med mat henter ut informasjon og suger til seg det som finnes av tips og triks på hvordan spise færrest mulig kalorier. Det handler om at mennesker med et helt vanlig spisemønster tar seg selv i å stille spørsmål ved egne matvaner. Her om dagen fikk jeg dårlig samvittighet av å spise en ekstra runde med poteter og saus. Aldri i verden at jeg hadde fått det for bare få år siden. Denne lavkarbobølgen som altfor mange av disse bloggerne fronter er kjempeskummel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den "advarselen" viser bare hvordan hun fullstendig misforstod hva debatten egentlig gikk ut på. Det handler ikke om at mennesker som sliter med mat henter ut informasjon og suger til seg det som finnes av tips og triks på hvordan spise færrest mulig kalorier. Det handler om at mennesker med et helt vanlig spisemønster tar seg selv i å stille spørsmål ved egne matvaner. Her om dagen fikk jeg dårlig samvittighet av å spise en ekstra runde med poteter og saus. Aldri i verden at jeg hadde fått det for bare få år siden. Denne lavkarbobølgen som altfor mange av disse bloggerne fronter er kjempeskummel.

Helt enig! 

Ingen skal få ta fra meg karbohydratene i hverdagen. Høykarbo all the way. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Facebookgruppen Spis Nok er heller ikke så glad i HB sine råd.  Her møter hun motstand fra noen med mer kompetanse på ernæring enn henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Heeipådeg

Jeg følger helle på snap, 

Og en ting jeg har tenkt på i det siste, er at hun som er utrooolig sunn og holder seg unna usunn mat. Jeg synes ikke hun ser så sunn og frisk som hun burde når hun eter så sunt..  tror hun hadde hatt godt av og legge på seg 1 eller 3... men ikke noe vondt ment.. bare liten observasjon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...