Gå til innhold

Helle Bornstein

MiniMjau

Anbefalte innlegg

Vel. Her er det snakk om en person som er selverklært kostholdsekspert, men som desverre ikke kan vise til noen relevant akademisk utdannelse ("utdanning" som personlig trener regner jeg av åpenbare årsaker ikke med), som gjentatte ganger uttaler seg bastant, ureflektert og uten å kunne vise til empiri. Etter min mening er det helt riktig å kritisere og ansvarliggjøre (må ikke forveksles meg "henge ut") denne personen. Dette handler altså ikke hovedsaklig om triggere, men at inkompetente mennesker påberoper seg ekspertstatus.

jeg er veldig enig i dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men hun sa det på en såpass diplomatisk måte at jeg tviler på at Helle oppfattet hvor kraftig uenig hun var. Helle fikk hele debatten til å handle om den forbaska bananen, men det er jo ikke banan det handler om. 

hun sa det på en pen måte ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ernæringsfysiologen med doktorgrad på vei var veldig uenig med Helle, både ang bananen OG måten og formidle informasjon om mat på. Mathysteri! 

Hun var flink! Fikk sagt hva hun mente uten masse følelser rundt som de to andre! Har aldri sett hun Helle før, men hun ga ikke akkurat et godt inntrykk! Blikket til Helle da ernæringsfysiologen helt riktig påpekte at det er tilsatt sukker som er den store utfordringen... Og som hun ernæringsfysiologen så riktig påpekte, legg vekt på hvilken mat som er bra, hvilken mat som gir deg overskudd og god helse, ikke hvilken frukt du ikke kan spise...Det ER helt feil fokus! 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg har ikke lest bloggen til Helle Bornstein tidligere, men etter å ha lest Linnea M sitt innlegg og lest diskusjonen her inne så tok jeg en tur innom bloggen (slik sett er det jo dumt at Linnea Myhre ender opp med å gi klikk til bloggen, men skal man ha en mening om noe så må man jo gjøre research). 

For det første.

Noen  lurer på hvordan Bornstein greier å bli kjendistrener. Til det vil jeg si at det ikke er slik at kjendiskunder borger for kvalitet. Jeg antar at det er to mulige forklaringer. Kjendisen får gratis trening, mot at treneren får bruke navnet i markedsføring. Vinn -vinn. Det betyr ikke at det beviser at treneren er dyktig, det viser bare at treneren har forstått markedsføring. At UB bloggere klør hverandre på ryggen er jo selve fundamentet for UB, måten som bloggmalen er bygget opp på handler jo om å linke til andre UB bloggere. At feks Komikerparet valgte Bornstein er derfor naturlig, men det borger ikke for kvalitet.

For det andre.

Bornstein sier bloggen handler om å hjelpe folk med å gå ned i vekt. Mnjaaa..... Hvis du allerede er overvektig så betyr det for mange (ikke alle) at du har spist mer enn du har forbrent. Altså for mye mat, for lite trening. Hvor god trener er Bornstein for overvektige mennesker? Det regime som jeg leste om her i tråden og inne på bloggen er jo fullstendig unaturlig. En ting er å gå ned i vekt, men hvordan opprettholder du noe slikt etter endt vektnedgang. Hvis du i utgangspunktet ikke trente så mye, og var glad i å spise, hvordan omkalfatrer du livet ditt til å handle om å manisk trening og et kosthold der ikke engang frukt har en natulig plass? Jeg tenker at man får ha lykke til med å bruke Bornstein, for sjansen for å greie å diamentralt snu om livsstilen sin er mikroskopisk, og da kommer du til å gå opp i vekt igjen. De aller aller flest mennesker har ikke en hverdag og en motivasjon som vil kunne gjøre at man kan leve det livet som Bornstein forfekter. Og da kan så mange kjendiser som bare mulig svinge innom på en lynvisitt, i det lange løp er ikke dette et regime som vil hjelpe folk flest. 

At hun er en god trener for folk som er opptatt av kropp og helse, skal jeg ikke si noe om, det kan godt være at folk som lever av sitt eget utseende og kropp ref kjendiser vil kunne ha funnet sin likesinnede i HB. Jeg har kun hørt om HB gjennom Komikerfrue, og ut fra hvordan hun forholder seg til skippertak når det gjelder kropp, så bekrefter det bare for meg at HB ikke er en god trener hva angår varig livsstilendign og vektnedgang.

Sorry, for utblåsningen, men jeg er så drittlei av at bloggere som får kritikk, ikke kan reflektere litt over det som blir sagt, men hardnakket skal stå på sitt. Ingen er ufeilbarlig, og det er smått usympatisk at de prøver å fremstå som bedre enn folk flest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, for utblåsningen, men jeg er så drittlei av at bloggere som får kritikk, ikke kan reflektere litt over det som blir sagt, men hardnakket skal stå på sitt. Ingen er ufeilbarlig, og det er smått usympatisk at de prøver å fremstå som bedre enn folk flest. 

Enig. Jeg er møkklei bloggere som absolutt insisterer på å ha en stemme overfor samfunnet (det er det man får når man insisterer på å blogge på denne måten), uten å være bevisst ansvaret de har for hvordan de tolkes, og enda mer uten å være bevisste på å forholde seg til vitenskap, fakta og sunn fornuft. Vi har fått et samfunn hvor veldig, veldig mange mennesker føler de "må si noe", og velger blogg som verktøy for dette, uten å i det hele tatt reflektere over hva det er de egentlig sier, og om de egentlig, rent vitenskapelig, har grunnlag til å komme med alle disse rare uttalelsene. De insisterer på å si hva f. de vil, og så vil de ikke ha kritikk for det, som om de tror at verdensveven er deres private dagbok! 

Men enda verre syns jeg det er at folk sluker dette rått. I takt med at informasjonsbasen som er tilgjengelig for folk flest øker drastisk, synker kildekritikken dramatisk hos folk. Det hersker en holdning om at "står det på internett, så er det sant!". Det er en skikkelig skummel utvikling, og folk i dag kan jo bare briefe med et middelmådig PT-kurs så er du plutselig guru i det ene og det andre, men du skal for all del ikke kritiseres, for dette er bare din personlige mening! Åh, jeg blir helt matt. Blogging ødelegger folk, og folk er fullstendig ukritiske til hva de snubler over, og jo flere lesere, jo mer kred får de!?! Sunnhet og helse har blitt et spørsmål om populæritet, ikke om fakta og ekte sunnhet og ekte helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var flink! Fikk sagt hva hun mente uten masse følelser rundt som de to andre! Har aldri sett hun Helle før, men hun ga ikke akkurat et godt inntrykk! Blikket til Helle da ernæringsfysiologen helt riktig påpekte at det er tilsatt sukker som er den store utfordringen... Og som hun ernæringsfysiologen så riktig påpekte, legg vekt på hvilken mat som er bra, hvilken mat som gir deg overskudd og god helse, ikke hvilken frukt du ikke kan spise...Det ER helt feil fokus! 

Hun er dykting hun Tine, hun skriver fast for blant annet shape up og iform. Slik som hun Helle oppførte seg er motbydelig barnslig.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den dama irriterer meg noe grenseløst nå! Måte på å være frekk! I den debatten med Linnea sier Helle "kan jeg få snakke ferdig, takk?" når Linnea avbryter. Likevel avbryter Helle hver gang Linnea snakker...

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemoren

Jeg lurer på en ting.

På God Morgen Norge i dag sier Helle ornstein at "jeg spiser banan, og barna mine spiser banan", men i det omdiskuterte innlegget står det at hun ikke gjør det, fordi hun ikke har behov for det.

"Likevel spiser jeg hverken en banan som et mellommåltid eller anbefaler jeg folk flest å spise en hel banan hver dag."

Hva er sannheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hørt om denne bloggen før, men som gravid og glad i banan spiste jeg et par ekstra bananer til ære for Helle :) 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting.

På God Morgen Norge i dag sier Helle ornstein at "jeg spiser banan, og barna mine spiser banan", men i det omdiskuterte innlegget står det at hun ikke gjør det, fordi hun ikke har behov for det.

Hva er sannheten?

Hun sa vel at hun spiser litt banan og barna spiser litt banan. Spørs vel hvor mye hun legger i litt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Hadde ikke hørt om denne bloggen før, men som gravid og glad i banan spiste jeg et par ekstra bananer til ære for Helle :) 

Jeg håper vi blir flere, har spist minst en banan hele uka pga henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser lavkarbo. Helle snakker i stor grad til de som spiser karboredusert. I det type kosthold er ikke banan noe man spiser daglig. Jeg ville aldri spist en banan om dagen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dama irriterer meg noe grenseløst nå! Måte på å være frekk! I den debatten med Linnea sier Helle "kan jeg få snakke ferdig, takk?" når Linnea avbryter. Likevel avbryter Helle hver gang Linnea snakker...

liligger denne debatten på nett? Den vil jeg gjerne se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette her var jo en skikkelig pinlig affære.

Spesielt hvordan hun ber Linnéa vente mens hun prater, likevel snakker hun i munnen på både Linnéa og ernæringsfysiologen.

Dette er bare ekstremt pinlig og flaut for helle, og er heldigvis med på å svekke popularitet og troverdighet på sikt. #klapperihendene

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det Helle fremførte på God Morgen Norge var flaut. Jeg gikk ned fra 51kg til skremmende 45 etter å ha lest hennes blogg. Forsto det slik at karbohydrater var nono, og følte meg ekkel om inkluderte det i mer enn ett måltid om dagen. Jeg verken hadde eller har spiseforstyrrelser. Men det der måtte jeg legge av med med èn gang. Å si at bananer er fy er idiotisk, og at hun i det hele tatt orker å sitte å argumeneter på den måten er pinlig. Ansiktet hennes gjennom intervjuet sa mer enn tusen ord. Mens Linnea og ernæringsfysiologen hold seg på et sakelig nivå, så viste Bornstein utelukkende bedrevitenhet og overlegenhet. Jeg er flau over å noen gang ha lest bloggen hennes. Som ernæringsfysiologen sa - problemet ligger i TILSATT sukker. Fedmeproblemer kommer ikke av frukt. Det komme av junkfood, brus og nettopp tilsatt sukker. Å forsvare seg med at man skriver for folk som ønsker å gå ned i vekt og overvektige er teit. Trengte Tone Damli å gå ned i vekt? Komikerfrue? Noen fødselkilo ville de kanskje ha av - men noe fedmeproblem hadde de da vitterlig ikke. 

Jeg skulle gjerne kommentert på Helle sin blogg, men der må man logge inn. Jeg er flau og skuffet. At jeg noen gnag leste bloggen hennes. Om hun tror hun ikke sprer ødeleggende budskap så må hun revurdere businessen. For det gjør hun, om hun vil eller ikke. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle og Linnea på God Morgen Norge nå. Helle tar overhodet ingen kritikk, og mener Linnea kom med personangrep, og ser overhodet ikke problemet. Ååh, den dama er bare provoserende, og går med svære skylapper. 

Kan noen sånn passe kort og greit oppsummere hva problemet egentlig er her?

Bornstein skrev at bananer har mye sukker, og så...?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg så innslaget fra GMN først nå, og det er bare flaut. Hun sier hun forstår, men det virker på ingen måte slik når hun himler med øynene, og biter tenna sammen når Tine snakker. Det er jo litt påfallende at hun er så uenig med noen som faktisk har doktorgrad på området. Virker som hun er så fast bestemt på å ikke endre mening på noe, at selv det en faktisk faglært på området har å si, det er bare noe hun kan himle med øya over. Også irriterende hvordan hun hele tiden poengterer at hun ikke skriver for de som er spiseforstyrret. JA, Linnea bruker sin egen person til å komme med kritikken, men hvor mange ganger skal hun måtte poengtere at det ikke handler om å ta hensyn til de med spiseforstyrrelser. Det er også mennesker som ikke har et vanskelig forhold til mat som reagerer. Jeg synes egentlig det er feigt å undergrave kritikken fra Linnea med å sette den "stakkars deg, du er spiseforstyrret og tror alle skal ta på deg med silkehansker" lappen på alt hun har å komme med. Flaut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Helle fremførte på God Morgen Norge var flaut. Jeg gikk ned fra 51kg til skremmende 45 etter å ha lest hennes blogg. Forsto det slik at karbohydrater var nono, og følte meg ekkel om inkluderte det i mer enn ett måltid om dagen. Jeg verken hadde eller har spiseforstyrrelser. Men det der måtte jeg legge av med med èn gang. Å si at bananer er fy er idiotisk, og at hun i det hele tatt orker å sitte å argumeneter på den måten er pinlig. Ansiktet hennes gjennom intervjuet sa mer enn tusen ord. Mens Linnea og ernæringsfysiologen hold seg på et sakelig nivå, så viste Bornstein utelukkende bedrevitenhet og overlegenhet. Jeg er flau over å noen gang ha lest bloggen hennes. Som ernæringsfysiologen sa - problemet ligger i TILSATT sukker. Fedmeproblemer kommer ikke av frukt. Det komme av junkfood, brus og nettopp tilsatt sukker. Å forsvare seg med at man skriver for folk som ønsker å gå ned i vekt og overvektige er teit. Trengte Tone Damli å gå ned i vekt? Komikerfrue? Noen fødselkilo ville de kanskje ha av - men noe fedmeproblem hadde de da vitterlig ikke. 

Jeg skulle gjerne kommentert på Helle sin blogg, men der må man logge inn. Jeg er flau og skuffet. At jeg noen gnag leste bloggen hennes. Om hun tror hun ikke sprer ødeleggende budskap så må hun revurdere businessen. For det gjør hun, om hun vil eller ikke. 

Jeg sier alltid til kunder og venninner som vil ned i vekt, det er ikke karbohydrater som er fienden, det er sukker! Det er ikke farlig å spise poteter til middag, men du må passe på innholdet på tallerkenen, det er ikke noe poeng å overlesse med poteter. Spiser du laks feks: et laksestykke, mest grønnsaker, så 1-2 mellomstore poteter, og en dæsj saus (gjerne laget på kesam). Det er den sjokoladen du spiser hver kveld, samt for store middags måltider fordi du ikke opprettholder et jevnt blodsukker igjennom hele dagen med å spise jevnlig og mangelen på aktivitet, som gjør at man legger på seg. Om man spiser frokost, lunsj, middag og kvelds + et lite mellommåltid, unngår tilsatt sukker, spiser mer grønt, mindre saus, mindre fete matvarer og øker aktivitetsnivået, vil man begynne å krabbe nedover på vekta. Ja det er mange som spiser periodisk faste, men det er ikke noe jeg anbefaler for "nybegynnere".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...