Gå til innhold

Helle Bornstein

MiniMjau

Anbefalte innlegg

Det er naturligvis ikke riktig at hun bare gir kostholdsråd til en bestemt gruppe, de som vil ned i vekt. Hun gir ofte råd om barns kosthold, som ofte går fullstendig på tvers av helsemyndighetenes. 

http://www.hellebornstein.no/2015/10/01/denne-maten-gir-jeg-barna-mine/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sprettballen

Hele innlegget kan oppsummeres med den siste setningen i innlegget:

Men den største utskeielsen er nok bollene de får når vi er på kafe, for der er vi jevnlig og må regnes inn

Bollene må regnes inn i hva da?  Kaloriregnskapet?  Karbyhydratregnskapet?  Sukkerregnskapet?

Det å begrense sukkerinntak for barn er ikke galt, men når frukt likestilles med sjokolade, og hvert gram må "regnes inn",  må jeg si at jeg reagerer.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dårlig inntrykk av Bornstein etter bananutalelsen.

Alltid hatt dårlig inntrykk av henne med tanke på disse fanatiske uttalelsene hun kommer med.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som lurer på hvorfor Linnea Myhre, med den innsikten hun har i egne problemer fortsetter i et år å klikke seg inn på og lese en blogg som hun vet hun blir påvirket negativt av? Å gå til frontalangrep på en enkeltperson for egne valg og hvordan hun lar seg påvirke er ansvarsfraskrivelse som verken hun selv eller andre er tjent med. 

Det er ikke det Linnea vil ha frem med sitt innlegg, det er det at Bornstein formidler til allmennheten i sine innlegg, du har misforstått innlegget til L helt.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det Linnea vil ha frem med sitt innlegg, det er det at Bornstein formidler til allmennheten i sine innlegg, du har misforstått innlegget til L helt.

Det er urealistisk å tro at man kan fjerne alle triggere der ute for mennesker som er disponert for/har spiseforstyrrelser. Det blir helt feil å henge ut enkeltpersoner og legge ansvaret for hvordan man føler seg og hva man gjør over på en blogger (eksempelvis skriver L. M. at hun har grått av fortvilelse etter å ha lest bloggen, at hun har levd etter H.B. sine "regler" i jakten på den perfekte kroppen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuffet over at Susanne Sundfør støtter dama. Jada, hun er sikkert en god PT, men det er en lang vei fra å motivere enkeltindivider til å trene/spise merkelig, og å komme med merkelige råd til allmennheten basert på svada. 

Ja, tenkte det samme. Nå er det jo ikke helt greit å si hvordan hun formulerte seg og direkte hva hun ble spurt om, men jeg merket jeg måtte himle kraftig med øynene da hun sa at "Bornstein tør å snakke om at vi har et fedmeproblem". Altså, hallo.  Hva i all verden ER DET med alle disse som tror alskens svadaråd, merkelige uttalelser og annet i sunnhetens navn  kan legitimeres med folkehelse og med "fordi at fedmeepidemi"? Merker det er litt rart at Sundfør skal uttale seg generelt, meg bekjent er hun ikke en autoritet på verken sunnhet, spiseforstyrrelser, overvekt eller noe relatert. Greit hun er kjent og sikkert en kunde, men det hadde vært langt mer interessant å få fagfolks perspektiv på dette. Blir vel ikke like mye klikk av sånt.

Ellers er dette tilsvaret til Bornstein noe av det tammeste jeg har lest, og hun ser ikke ut til å reflektere over rollen sin som offentlig "sunnhetsguru" og hvem hun når ut til i det hele tatt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers er dette tilsvaret til Bornstein noe av det tammeste jeg har lest, og hun ser ikke ut til å reflektere over rollen sin som offentlig "sunnhetsguru" og hvem hun når ut til i det hele tatt.

Noe som er snodig, siden hun i aller høyeste grad liker å utgi seg for å være nettopp sunnhetsguru. Men dette er vel et klassisk eksempel på å bare ville forholde seg til det som er morsomt, men ikke ta ansvar for det som ikke er fullt så morsomt. Noe hun nærmest burde være forpliktet til, i og med at hun har tatt på seg den radikale ekspert-hatten.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for persondebatt, personangrep og spekulasjoner, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er snodig, siden hun i aller høyeste grad liker å utgi seg for å være nettopp sunnhetsguru. Men dette er vel et klassisk eksempel på å bare ville forholde seg til det som er morsomt, men ikke ta ansvar for det som ikke er fullt så morsomt. Noe hun nærmest burde være forpliktet til, i og med at hun har tatt på seg den radikale ekspert-hatten.

Ja, jeg er enig. Og hun er en offentlig person, og har vært glad i å slenge om seg i kraftige ordlag tidligere, noe som i tillegg til kjendiskundene uten tvil har bidratt til at hun har fått omtale og blitt kjent. Dama mangler ikke medieerfaring, og må da ha en eller annen tanke om hvilke budskap hun formidler.

Hun stakkarsliggjør seg selv i tilsvaret, synes jeg. Hun burde vært modig nok til å stå for det hun gjør, i stedet for å gjemme seg bak at hun kun henvender seg til folk som skal ned i vekt. Det kan hun da ikke tro på selv engang?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste også bloggen før for gode treningstips, men hele dama er så nedlatende at det byr meg i mot. Tviler ikke på at hun er flink på en del områder, men aldri i verden om jeg hadde turt å kontakte henne for råd/hjelp. Sånn peke-og-le-atferd er så usmakelig! Hvordan blir man sånn egentlig? 

Vet ikke hvordan man blir sånn....Jeg er også sikker på at hun er flink på flere områder. Hun kan nok mye om trening og kosthold. Men hun mangler kunnskap om å behandle andre med respekt. Det er helt respektløst å vise nedlatende oppførsel mot en person som kjøper pepsi og boller på butikken. At hun kjører en helsunn livsstil skal ikke behøve å gå utover andre. Alle velger sin livsstil. Dessuten...Hva vet hun om at personen på butikken som kjøper en sjokolade gjør dette hver dag? Kan liksågodt være 2mnd siden sist og nå unnet personen seg en sjokolade. Bare fordi noen kjøper noe som betegnes som usunt, så vil det ikke si at man ikke lever sunt utenom det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Trodde banan var sunt, helt til Helle Bornstein kommenterte hvor usunt bananer er. Kjøpte meg bananer på lørdag, spiser som regel kun 1 om dagen, men de havnet i søppelet etter innslaget på god morgen norge på mandag. Jeg blir fort påvirket av slike ting . Epler var heller ikke så bra, så nå får jeg bare spise grønnsaker istedenfor frukt da.

Å? Kjøpte 3 bananer I dag for å gjøre opprør mot sånne idiotiske utalelser jeg. Slankehysteriet er sinnssykt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at Komikerfrue vil assosieres med den dama! :sjokkert:

Forstår det ikke jeg heller...Komikerfrue legger jo ofte ut innlegg om sine "matsynder". Skulle tro at Bornstein kjørte henne hardt på det...Men så behandler hun sikkert Komikerfrue annerledes, Komikerfrue reklamerer tross alt for henne. Og mister hun reklame vil hun vel tape penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle har tatt PT på NIH. Jeg tviler sterkt på at de underviser i disse merkelige kvasiteoriene der.

Helle vet kanskje bedre enn Helsedirektoratet som har allverdens medisinsk ekspertise og forskningselite i sine rekker? De sier Bruk frukt til å dekke barns søtbehov, og begrens inntaket av søtsaker, og 

• Lag gjerne kornblandingen selv. Bruk solsikkefrø, linfrø, rosiner, nøtter/mandler, banan og annen fersk eller tørket frukt for å gjøre kornblandingen mer spennende. 
  • Sett fram oppkuttet frukt og grønnsaker til måltidene. Barn spiser mer frukt og grønnsaker når de er kuttet opp.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er urealistisk å tro at man kan fjerne alle triggere der ute for mennesker som er disponert for/har spiseforstyrrelser. Det blir helt feil å henge ut enkeltpersoner og legge ansvaret for hvordan man føler seg og hva man gjør over på en blogger (eksempelvis skriver L. M. at hun har grått av fortvilelse etter å ha lest bloggen, at hun har levd etter H.B. sine "regler" i jakten på den perfekte kroppen). 

Fortsatt ikke det det handler om, synd du ikke ser helheten og budskapet. Det handler ikke om triggere, men om at alt skal være sunnere enn sunnest, og at folk blir forvirra av hva som er sunt og ikke, at H.B er med på å skape større kroppspress når hun går ut og kaller gravide for feite. At du ikke ser at L.M setter ting på spissen og ikke det klare budskapet, men velger å henge deg opp i detaljer, får du ta på din egen kappe. Den debatten LM har satt igang er viktig

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte det samme. Nå er det jo ikke helt greit å si hvordan hun formulerte seg og direkte hva hun ble spurt om, men jeg merket jeg måtte himle kraftig med øynene da hun sa at "Bornstein tør å snakke om at vi har et fedmeproblem". Altså, hallo.  Hva i all verden ER DET med alle disse som tror alskens svadaråd, merkelige uttalelser og annet i sunnhetens navn  kan legitimeres med folkehelse og med "fordi at fedmeepidemi"? Merker det er litt rart at Sundfør skal uttale seg generelt, meg bekjent er hun ikke en autoritet på verken sunnhet, spiseforstyrrelser, overvekt eller noe relatert. Greit hun er kjent og sikkert en kunde, men det hadde vært langt mer interessant å få fagfolks perspektiv på dette. Blir vel ikke like mye klikk av sånt.

Lurer på hvordan hun (og andre bloggere som mener de ikke har noe påvirkningskraft på leserne) selger seg inn til sponsorer?  "Spons meg, jeg har ingen inflytelse på mine lesere, og ingen påvirkningskraft what so ever, og jeg har ingen betydningsfull rolle innen mitt fagfelt"

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle og Linnea på God Morgen Norge nå. Helle tar overhodet ingen kritikk, og mener Linnea kom med personangrep, og ser overhodet ikke problemet. Ååh, den dama er bare provoserende, og går med svære skylapper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun ernæringsfysiologen med doktorgrad på vei var veldig uenig med Helle, både ang bananen OG måten og formidle informasjon om mat på. Mathysteri! 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ernæringsfysiologen med doktorgrad på vei var veldig uenig med Helle, både ang bananen OG måten og formidle informasjon om mat på. Mathysteri! 

Ja, men hun sa det på en såpass diplomatisk måte at jeg tviler på at Helle oppfattet hvor kraftig uenig hun var. Helle fikk hele debatten til å handle om den forbaska bananen, men det er jo ikke banan det handler om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Her er det snakk om en person som er selverklært kostholdsekspert, men som desverre ikke kan vise til noen relevant akademisk utdannelse ("utdanning" som personlig trener regner jeg av åpenbare årsaker ikke med), som gjentatte ganger uttaler seg bastant, ureflektert og uten å kunne vise til empiri. Etter min mening er det helt riktig å kritisere og ansvarliggjøre (må ikke forveksles meg "henge ut") denne personen. Dette handler altså ikke hovedsaklig om triggere, men at inkompetente mennesker påberoper seg ekspertstatus.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å drite seg ut på TV! Hun sitter å himler med øynene av hun ernæringseksperten. Virker som hun mener hun har mer faglig tyngde enn andre som faktisk er utdannet innenfor faget. Så setter hun igang med umodne argumenter, hun virker ekstremt lite voksen! Helt utrolig at hun har blitt "kjendis-trener". Hun er med på å skape et mathysteri ut av en annen verden, og at hun ikke ser det selv sier litt om selvinnsikten. Kjenner jeg blir så provosert at jeg ser helt rødt! Her prøver vi som jobber som trenere å lære kunder at alt skal spises med måte. Det er ikke noe som heter nei-mat, men det er mat man kan spise mye av, mat du kan spise mindre av og mat du burde holde til et minimum. H.B bør holdes ansvarlig for de ytringene hun kommer med som er med på å skape kropps- og mathysteri.  

Endret av Bootybuilder
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...