Gå til innhold

Alle er bærere av herpes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her om dagen når jeg var innom apoteket, fikk jeg vite at herpes simplex virus er noe alle er bærere av og har i kroppen sin. Altså sånn herpes som man får munnsår av. Men at det ikke bryter ut hos alle, og at man kan få det i ulik grad og det er forskjellig om folk får det i eller utenpå slimhinnene. 

Er dette noe mange andre vet? Evt noen som kan bekrefte/avkrefte med troverdige (forsknings)artikler/linker om det? 

Anonymous poster hash: 37c8e...9ad
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her om dagen når jeg var innom apoteket, fikk jeg vite at herpes simplex virus er noe alle er bærere av og har i kroppen sin. Altså sånn herpes som man får munnsår av. Men at det ikke bryter ut hos alle, og at man kan få det i ulik grad og det er forskjellig om folk får det i eller utenpå slimhinnene. 

Er dette noe mange andre vet? Evt noen som kan bekrefte/avkrefte med troverdige (forsknings)artikler/linker om det? 

Jeg tror jeg har lest et sted at det "bare" er rundt 90% av befolkningen som er bærere, men i praksis betyr det omtrent alle.

Jeg kan bekrefte at ikke alle har utbrudd, selv om de har viruset. Jeg hadde selv et par utbrudd for tre år siden, i forbindelse med en svak forkjølelse og en stresset periode med lite søvn. Etter det har jeg ikke merket noe, selv om jeg har vært mye sykere og har hatt stressede søvnløse perioder senere.

• Liker 1
Skrevet

Rindt 75 % har herpes 1. Rundt 30 % har herpes 2. Begge virus kan smitte både i munn og underliv. Noen har ikke herpes, så det du fikk vite på apoteket var feil.

Anonymous poster hash: aecf9...452

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar, dere to! 

Noen som kan komme med troverdige linker som bekrefter dette, som etterspurt? 

Skrevet

Kjør en Google ;) Er fler sider som skriver om dette ;)

Anonymous poster hash: ebf2f...56e

Skrevet

Kjør en Google ;) Er fler sider som skriver om dette ;)

Anonymous poster hash: ebf2f...56e

Duh, vet ikke helt hvor mye man skal stole på klikk.no, lommelegen.no, klara-klok.no osv... Utover det jeg nå har skjønt at jeg ikke sikkert kan stole på apotekerdamen... Så hadde vært flott om noen kunne hjelpe ;) 

Skrevet

Duh, vet ikke helt hvor mye man skal stole på klikk.no, lommelegen.no, klara-klok.no osv... Utover det jeg nå har skjønt at jeg ikke sikkert kan stole på apotekerdamen... Så hadde vært flott om noen kunne hjelpe ;)  Anonymous poster hash: 37c8e...9ad

Olafiaklinikken.no

Klikk på herpes.

Lommelegen burde være greit nok også.

Skrevet

Olafiaklinikken.no

Klikk på herpes.

Takk for tips.

Jeg har fått høre av helsepersonell at lommelegen ikke alltid er til å stole på. 

Skrevet

Olafiaklinikken.no

Klikk på herpes.

Men du, det var jo herpes genitalia du linket til. Det er herpes simplex virus jeg snakker om 

Skrevet

Men du, det var jo herpes genitalia du linket til. Det er herpes simplex virus jeg snakker om  Anonymous poster hash: 37c8e...9ad

Man kan få begge typer på både munn og i underliv. Man vet ikke hvilken type man har før man har tatt prøve av det. Det kan gjøres ved blidprøve eller direkteprøve av sår.

Skrevet

Men du, det var jo herpes genitalia du linket til. Det er herpes simplex virus jeg snakker om  Anonymous poster hash: 37c8e...9ad

Og herpes genitalis er også herpes simplex type 2.

Skrevet

Og herpes genitalis er også herpes simplex type 2.

Men da skjønner jeg ikke helt hvorfor det er færre som har herpes simplex type 2 enn type 1. Jeg f.eks har hatt type 1 omtrent hele livet, med munnsår, men har aldri hatt noe nedentil.

Skrevet

Men da skjønner jeg ikke helt hvorfor det er færre som har herpes simplex type 2 enn type 1. Jeg f.eks har hatt type 1 omtrent hele livet, med munnsår, men har aldri hatt noe nedentil. Anonymous poster hash: 37c8e...9ad

Fordi de fleste som får leppeherpes blir smittet som barn på leppene av herpes type 1. For å få herpes type 2 må man gjerne smittes av en sexpartner, og da begrenser det seg litt om manmikke ligger med kjempemange. Men for å få et sikkert svar så spør en hudlege.

Skrevet

Men da skjønner jeg ikke helt hvorfor det er færre som har herpes simplex type 2 enn type 1. Jeg f.eks har hatt type 1 omtrent hele livet, med munnsår, men har aldri hatt noe nedentil.

Herpes type 2 smittes bare gjennom seksuell kontakt. I aldersgruppen 20 til 40 år er mellom 20 til 40% smittet og bærere av dette viruset.

Herpes 1 kan også opptre rundt skjeden, men jeg tror dette er relativt skjeldent. Det skal vel ikke være så plagsomt som type 2, og oppstår kun etter oral sex når noen har munnsår...

Skrevet

Alle som har hatt vannkopper som barn eller helvetes ild som voksen har herpes 1 viruset i seg, og det er ca 90% av befolkningen. Hos de fleste ligger viruset i dvale men noen får utbrudd jevnlig. Herpes 2 kjønnsviruset sprer seg også mer og mer, og man regner med at 60% har viruset i underlivet mens 20% får merkbare utbrudd.

Anonymous poster hash: 72107...01c
Skrevet

Alle som har hatt vannkopper som barn eller helvetes ild som voksen har herpes 1 viruset i seg, og det er ca 90% av befolkningen. Hos de fleste ligger viruset i dvale men noen får utbrudd jevnlig. Herpes 2 kjønnsviruset sprer seg også mer og mer, og man regner med at 60% har viruset i underlivet mens 20% får merkbare utbrudd. Anonymous poster hash: 72107...01c

Feil. Vannkopper og helvetesild er herpes 3. Munnsår er herpes 1. Kjønnsherpes er herpes 2.

Utrolig mange feiloppfatninger her inne.

Skrevet

Feil. Vannkopper og helvetesild er herpes 3. Munnsår er herpes 1. Kjønnsherpes er herpes 2.

Utrolig mange feiloppfatninger her inne.

Mener du at Trimsi også tar feil i denne tråden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...