Gå til innhold

ny mann, nye tradisjoner..eller?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

ok en liten utblåsning fra min side.....

har levd i et fast forhold en liten stund nå, nærmer seg snart et år nå, og vi har snakket om fremtiden og at vi har lyst til å tilbringe denne sammen, og ja det har jeg lyst til! men han er muslimsk, jeg er vel kristen men ser meg ikke som en troende, det gjør visstnok ikke han heller når det gjelder hans religion. min familie følger likevell kristne tradisjoner, som påske, jul ol, og det gjør han og med sin. men hver for oss er vi ikke så troende. men jeg synes alikevell selvom jeg ikke ser det så religiøst at julen er en tradisjon for meg og jeg vil fortsette med denne gode stemningen vi har i des mnd. har snakket med han om det og han vil gjerne dele det med meg. men så tenkler jeg, hva med de ev barna vi får skal de føre julen videre med seg? vil denne tradisjonen til slutt bli borte i min familie og jeg setter min fam sammen hans? jeg vil jo ikke det.... men skal jeg velge bort han, og fortsette med tradisjonene, eller ? var bare en liten utblåsning...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere feirer jul og id, vil sikkert barna deres også feire jul og id. Uansett må barn få velge selv. Har en jødisk (lite troende, som dere) venn, han er ikke spesielt opptatt av å feire Hanukka, er mer glad i å feire jul. Og det må foreldrene respektere.

Skrevet

Virker som han har et åpent sinn når det gjelder våre tradisjoner. Derfor går det sikkert fint at dere fører tradisjonene videre gjennom barna. De fleste muslimer som er gifte med norske kvinner gjør nettopp det (jeg har selv vært gift med en muslim..).

Når barnet kommer i skolealder er det ikke sikkert han er så begeistret for at det deltar i kirken rundt juletider. Det løser dere nok, mange barn er igjen på skolen men gudstjenesten foregår.

Jeg er skilt fra min muslimske mann i dag, men han feirer alltid julaften sammen med oss. Han spiser biff og vi spiser ribbe :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har muslimse naboer med barn. De feirer både "våre" høytider og sine egne. Dette gjør de fordi de vil holde på sine tradisjoner samtidig som de vil feire våre tradisjoner fordi de bor i Norge og barna lærer om de norske tradisjonene på skolen. De vil ikke at barna skal føle seg utenfor. Også er det det at de har bodd her så lenge så "våre" tradisjoner har liksom blitt deres likevel. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...