Gjestemannen Skrevet 5. september 2015 #1 Skrevet 5. september 2015 ..er ikke alltid like enkelt, men helt nødvendig for at begge skal sitte igjen med noe som føles akseptabelt. Vi har hatt en verdivurdering og fått oppgitt en salgssum på huset. Dette gjorde vi for 6. mnd siden. Jeg har lyst til å beholde huset, siden jeg ellers vil føle at jeg mister absolutt alt (Det er hun som vil ut av forholdet). Mitt forslag: Bruke summen fra verdivurderingen, trekke fra litt på grunn av et meglerhonorar som ville kommet ved et salg på det åpne markedet. Deretter dele gjeld og egenkapital på to og det ville vært utkjøpsprisen. Hennes forslag: Ny takst evt boligsalgsrapport, Dele denne prisen på to og det er utkjøpsprisen. Hvilket av disse forslagene er mest rettferdig?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #2 Skrevet 5. september 2015 Hvorfor skal du sitte igjen med mer? Enn kan jo ikke trekke fra det megler ville tatt, da vil jo du komme godt ut av det! Så lenge dere da ikke har denne utgiften må man dele likt! Anonymous poster hash: 8ceb2...b40 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #3 Skrevet 5. september 2015 ..er ikke alltid like enkelt, men helt nødvendig for at begge skal sitte igjen med noe som føles akseptabelt. Vi har hatt en verdivurdering og fått oppgitt en salgssum på huset. Dette gjorde vi for 6. mnd siden. Jeg har lyst til å beholde huset, siden jeg ellers vil føle at jeg mister absolutt alt (Det er hun som vil ut av forholdet). Mitt forslag: Bruke summen fra verdivurderingen, trekke fra litt på grunn av et meglerhonorar som ville kommet ved et salg på det åpne markedet. Deretter dele gjeld og egenkapital på to og det ville vært utkjøpsprisen. Hennes forslag: Ny takst evt boligsalgsrapport, Dele denne prisen på to og det er utkjøpsprisen. Hvilket av disse forslagene er mest rettferdig? Skjønner ikke hvorfor du vil trekke fra meglerhonorar, dere skal da ikke selge? Så dropp den. Ellers er det vel bare å få takst på huset, og dele den på to og hun får halvparten som hun da bruker til å betale ned sitt huslån med. Anonymous poster hash: 5514b...747 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #4 Skrevet 5. september 2015 Hun har rett. Boligtakst delt på to er lik utkjøpspris. Ved å trekke fra et meglerhonorar som ikke eksisterer så kommer jo bare du enda bedre ut av det, i tillegg til at det er du som får beholde huset. Anonymous poster hash: 0fa31...3e3 2
Euphemia Skrevet 5. september 2015 #5 Skrevet 5. september 2015 Halvparten av takst. Men ikke gå etter verdivurdering, for de er ofte feil sammenlignet med takst...
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #6 Skrevet 5. september 2015 Halvparten av takst. Men ikke gå etter verdivurdering, for de er ofte feil sammenlignet med takst... Taksten er da ofte mye mer feil enn verdivurdering. Megler kjenner markedet bedre enn takstmannen. Anonymous poster hash: c957d...98d 2
teknosilje Skrevet 5. september 2015 #7 Skrevet 5. september 2015 Verdivurdering minus gjeld delt på 2. 5 mill (verdivurdering) 3 mill (gjeld) = 2 mill Da skal du kjøpe ut henne med 1 mill. Det er sånn det er vanlig å gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #8 Skrevet 5. september 2015 Sett deg ned og konkretiser forskjellen på Boligsalgsrapport og verdivurdering. I kroner og øre hva blir forskjellen? Anonymous poster hash: a08da...ca3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #9 Skrevet 5. september 2015 Ring 3 forskjellige meglere, og få en verdivurdering og ta utgangspunkt i gjennomsnittet av disse 3 vurderingene. Dette vil gi en nogenlunde rettferdig avgjørelse for dere. Anonymous poster hash: 54ec9...572 2
Peter007 Skrevet 5. september 2015 #10 Skrevet 5. september 2015 (endret) Her er det vel snakk om et mindre beløp om verdivurdeingen dere har og taksten som skulle komme er ca.lik. Jeg vil tro at en takst er mer gunstig for Ts.om ikke huset er på Sørvestlandet eller annet område med økende arbeidsledighet. Verdivurderinger ligger over takst og er basert på hva kvadratmeter prisen er i området. Jeg tror uten å vite at taksten blir lavere enn verdivurdeingen. Dette er mer gunstig Ts. Men så kommer det hele. ..hva koster en takst. ...Skulle dere ikke enes. ..hva koster meglerhonurar....Sannsynligvis noen kroner dom gjør det blir mindre igjen selv om takts er litt bedre enn verdivurdeingen. Den ene kan uansett kreve salg på åpent marked, dette kan ikke den andre nekte. Men det vil uansett koste. Alle ksn legge inn bud ved salg også TS og hans x. Hvem eier huset... samboer eller gift...Hva står i grunnboka...Står det 50/50 i grunnboka er det avgjort...men kan kreve skjevdeling om en har betalt og bidratt mer. Hadde Ts.beviselig med mer inn i forholdet kan han kreve mer ut enn 50/50 selv om de eier likt. Dette er jobb for jurister. Var jeg Ts.ville jeg fått dette vurdert av jurist. Det koster så lite. Det kan til og med være gratis om medlemskap i forening dekker dette. Jeg vet at mange bruker takst og deler ut fra dette. Dette kan være mest gunstig for kvinnen da mannen ofte har med mer inn i forholdet. Videre egen bil og båt som egentlig skal holdes utenfor deling. SåvTs.kan ha mer å vinne på skjevdeling. Krangel fra x ville sendt meg til advokat for å undersøke mine muligheter. Jeg synes du Ts.burde gjøre dette før du avtaler med x kone. Så se litt lenger TS.det er ikke sikkert du kommer dårligst ut med ny takst og kanskje skjevdeling. Det koster mer i første omgang men du kan vinne på det. Den som taper er x kona om mellomlegget ved ny takst blir lavere enn verdivurdering dere har. TS.vil tape om takst blir en del høyere enn verdivurdering. Truer TS.med salg og megler koster det for begge. Ta opp skjevdeling om advokat mener det er mulig. Hvem som vil ut av forholdet er uvesentlig. Endret 5. september 2015 av Peter007 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #11 Skrevet 6. september 2015 Gi henne et tilbud på det beløpet du mener er rettferdig. Aksepterer hun det er det greit. Hvis ikke får hun få det på sin måte, med fare for at ny takst kan gå begge veier i forhold til ditt tilbud.. Anonymous poster hash: ec66e...159
Gjestemannen Skrevet 7. september 2015 Forfatter #12 Skrevet 7. september 2015 Takst er bestilt. Så får vi se...
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #13 Skrevet 7. september 2015 tre verdivurderinger (velg en megler hver, den siste trekkes av de to andre hver av dere har funnet). Snittet av dette vil være utgangspris. Så da må du kjøpe henne ut til den prisen.Anonymous poster hash: 59ee3...3b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå