AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #1 Skrevet 5. september 2015 Jeg adopterte for to uker siden en tre år gammel katt fra dyrebeskyttelsen. Det har gått veldig fint, og han begynner å slå seg til ro her. Han har enda ikke sluppet ut, men i løpet av en ukes tid vil han begynne å få gå ut litt. Problemer et at deg siste året har vi hatt en nabokatt som har hatt oss som "besøkshjem", han har i perioder vært mer her enn hjemme. Etter at nykatta kom i hus, har ikke nabokatta vært inne her. Men jeg kjenner at det faktisk river litt i hjertet mitt. Han er jo vant til å være mye inne hos oss, og han var på en måte "vår". Nå står han mye på døra og vil inn, eller på vinduet og skraper, men vi slipper ham ikke inn. Spørsmålet er, hvordan takle denne situasjonen? Er det rett å stenge nabokatta ute? Skal vi ønske ham velkommen inn igjen når vår katt har begynt å være ute? Eller burde vi la de møtes? Anonymous poster hash: 093c4...d74
Aurora M. Skrevet 5. september 2015 #2 Skrevet 5. september 2015 Har du snakket med naboen om dette med katten? Er h*n klar over at katten er mye hos dere? Det er generelt en uting å begynne å ta inn andres katter uten å snakke med eier om saken. Det er som oftest en grunn for det når katter begynner å slå seg ned hos andre. Det kan være alt fra andre katter/hunder/barn i hus som katten ikke trives med, til manglende trygghet og oppmerksomhet. Viser den tegn til å være sulten slik at du har matet den i tillegg? Uansett burde du ta en ordentlig prat med eier, da det ikke er sikkert at denne engang er klar over hva som foregår. Det er godt mulig h*n virkelig bryr seg om katten, men så lenge h*n ikke vet noe om dette (kanskje lever i god tro på at pus har det bra og bare er mye ute), så har h*n ikke mulighet til å gjøre de nødvendige grep for at pus skal trives bedre. Eller det kan være at h*n slett ikke bryr seg, og i verste fall ikke er snill mot katten. Når en katt har tilbrakt så mye tid (og i perioder mer enn hos naboen) hjemme hos dere, så betyr det i praksis at katten anser hjemmet deres som sitt hjem. For katter er hjemme der de får mat, trygghet, kjærlighet og omsorg. De bryr seg ikke om adressen.. D.v.s at når det nå er kommet en ny katt der, så føler den seg fordrevet fra det som den anser som hjemme. Og gjennom at du har latt katten være så mye hjemme hos dere som det du beskriver så har du faktisk påtatt deg et ansvar for den. 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #3 Skrevet 5. september 2015 Aldri et svar i dette underforumet uten en dømmende, belærende tone Selvsagt er det klarert med naboen. Vi har aldri gitt katta mat, bare kos og et sted å sove når han vil det. Anonymous poster hash: 093c4...d74 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #4 Skrevet 5. september 2015 Og du svarte ikke på spørsmålet mitt blant all belæringa. Anonymous poster hash: 093c4...d74 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #5 Skrevet 5. september 2015 Aldri et svar i dette underforumet uten en dømmende, belærende tone Selvsagt er det klarert med naboen. Vi har aldri gitt katta mat, bare kos og et sted å sove når han vil det. Anonymous poster hash: 093c4...d74 Jeg beundrer deg for i det hele tatt å gidde å stille spørsmål om noe i dette forumet. Kan du ikke prøve å la de treffe hverandre, så kontrollert som mulig? Anonymous poster hash: 9d29b...144
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #6 Skrevet 5. september 2015 Jeg beundrer deg for i det hele tatt å gidde å stille spørsmål om noe i dette forumet. Kan du ikke prøve å la de treffe hverandre, så kontrollert som mulig? Anonymous poster hash: 9d29b...144 Jeg blir helt matt, det er helt konsekvent en belærende og ekkel tone her inne. Er inne og leser nå og da for underholdningens del, men blir sur av å få sånne svar sjøl Jo, men jeg vet ikke hva hva som blir "kontrollerte former". Jeg vil jo gjerne at nypus skal føle at dette er hans hjem, men samtidig vil jeg at nabokatta også skal føle seg velkommen, Og han var jo tross aalt her først. Begge er steriliserte hannkatter, forrestern. Anonymous poster hash: 093c4...d74
Aurora M. Skrevet 5. september 2015 #7 Skrevet 5. september 2015 Aldri et svar i dette underforumet uten en dømmende, belærende tone Selvsagt er det klarert med naboen. Vi har aldri gitt katta mat, bare kos og et sted å sove når han vil det. Anonymous poster hash: 093c4...d74 Det var ingenting i HI som klargjorde dette, ergo var det ingen selvfølge, og det var også derfor jeg spurte. Kanskje burde jeg ha stilt spørsmålet først og så ventet med å skrive noe mer før jeg visste om så var tilfelle. Det beklager jeg i så fall. Eller kanskje burde du ta høyde for at folk ikke er tankelesere.. Når jeg svarte som jeg gjorde er det fordi det erfaringsmessig (også her inne) er svært mange rundt om som både tar inn og mater katter uten å være seg bevisst det ansvaret en faktisk tar på seg ved å gjøre det. Hvis du fortsatt vil at nabokatten skal få ha sitt "andre hjem" hos dere, så er det lurt å bare la den fortsette å føle seg velkommen, gi den oppmerksomhet og la den hilse på nypusen litt etter litt. Da går det seg helt sikkert til etter hvert. Det er nok litt ekstra spesielt nå som nypusen kun er hjemme, og så og si okkuperer hjemmet 24/7. Jeg vil tro det går lettere når den får komme ut og de får hilst på hverandre som "ordentlige katter". Du gjør dog lurt i å holde et ekstra øye med de begge da, i.o.m at nabokatten har sitt territorie så nært. Ellers må jeg si jeg finner det litt underlig at du søker råd og svar på et underforum du selv kun er inne og leser i for underholdningens skyld fordi du mener det er konsekvent dømmende, belærende og ekkelt. 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #8 Skrevet 6. september 2015 Aldri et svar i dette underforumet uten en dømmende, belærende tone Selvsagt er det klarert med naboen. Vi har aldri gitt katta mat, bare kos og et sted å sove når han vil det. Anonymous poster hash: 093c4...d74 Syns ikke det var noen belærende tone i det innlegget. Skjønner godt at vedkommende skrev det som ble skrevet, man orker jo ikke å sitte og vente på svar i en evighet for å "fullføre" innlegget sitt/komme med råd. Du virker litt nærtagen, det var jo bare godt ment. Anonymous poster hash: 9f7fe...c55 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå