AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #1 Skrevet 5. september 2015 I fjor fikk jeg med meg at mange ikke synes noe om julegave fra Noah feks siden de er så politiske. Hva med julegave fra Dyrevernalliansen? http://www.dyrevern.noAnonymous poster hash: 65e91...d2c
Gjest Sprettballen Skrevet 5. september 2015 #2 Skrevet 5. september 2015 Helt ærlig, nei. For min del hadde det da vært bedre om vi avtalte at det ikke skulle utveksles julegaver. Da ville det være opp til deg hvordan du ville brukt de pengene du ellers ville brukt på gave til meg, og om du ville brukt dem på deg selv, på gaver til andre, eller om du donerte det til en veldedig organisasjon. Jeg har selv mottatt denne typen "gaver", med tilhørende tiggerbrev fra de ulike organisasjonene i etterkant, noe jeg ikke synes noe særlig om.
mbt Skrevet 10. september 2015 #3 Skrevet 10. september 2015 Jeg hadde blitt glad for det, fordi det er noe som ligger mitt hjerte nært. Men tror man skal være ganske sikker på at dette er noe personen man gir gave faktisk støtter, før man velger dette som gave 4
Marwel Skrevet 10. september 2015 #4 Skrevet 10. september 2015 (endret) Da ville jeg heller fått beskjed i forkant av julaften at gaven til meg i år blir donert til dyrebeskyttelsen eller liknende. Eventuelt at jeg har fått det med en annen gave. Med mindre jeg har uttrykt ønske om det, noe jeg også har gjort tidligere. Jeg synes ikke julegaver er tiden for å tre ned andre sine politiske overbevisninger på hverandre. Da kan man heller avtale å ikke utveksle gaver, synes nå jeg. Nå måtte jeg endre litt her. Jeg tok det for gitt at det var pengedonasjoner det var snakk om. Er det snakk om nyttige produkter så er det selvsagt noe jeg hadde blitt glad for Endret 10. september 2015 av Marwel 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #5 Skrevet 10. september 2015 Synes ikke sånne gaver er noe særlig. jeg klarer fint å gi selv til det jeg føler for. Anonymous poster hash: aeb2e...fe1 1
Gjest Skrevet 10. september 2015 #6 Skrevet 10. september 2015 Ja. Jeg har alt jeg trenger allerede og har ikke ønsket meg noe på flere år. Hvis da folk fremdeles vil gi noe til meg, men ikke aner hva, så er dette en flott løsning. 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #7 Skrevet 11. september 2015 Har fått for et annet sted en gang og syntes det var en smule overaskende/snodig men hyggelig. Anonymous poster hash: 18fd7...d03
mereo Skrevet 11. september 2015 #9 Skrevet 11. september 2015 Det kommer jo helt ann på om mottageren er en person som brenner for det eller ikke. Personlig hadde jeg vel ikke satt pris på det, skal noen gjøre noe sånt mot meg - så får de i det minste velge noe jeg brenner for da! 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #11 Skrevet 11. september 2015 Nei... Anonymous poster hash: a80bc...501
Cuntzilla Skrevet 11. september 2015 #12 Skrevet 11. september 2015 Hadde ikke brydd meg så mye fra eller til, egentlig. Samtidig skjønner jeg ikke helt poenget, det er jo vennen min som har støttet Dyrevernalliansen, og det er jo bra for henne uten at det har så mye med meg å gjøre. Man kunne jo like greit droppet gaver og så kunne jeg støttet mine saker og hun sine uten at vi ga hverandre en kvittering på det i en fin konvolutt. 5
Cashbah Skrevet 11. september 2015 #13 Skrevet 11. september 2015 I fjor fikk jeg med meg at mange ikke synes noe om julegave fra Noah feks siden de er så politiske. Hva med julegave fra Dyrevernalliansen? http://www.dyrevern.noAnonymous poster hash: 65e91...d2c Vanligvis er jeg ikke kresen når det kommer til julegaver, men jeg synes det hadde vært bedre om jeg kunne valgt veldedig organisasjon selv. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #14 Skrevet 11. september 2015 Nei, med mindre du vet denne personen støtter organisasjonen fra før. Det er en uting å utnytte gavegiving til å fremme sine egne saker på denne måten. Om man vil støtte en organisasjon, så gjør man det helt på egne vegne, uten å blande andre inn i det. Jeg donerer månedlig til både Dyrebeskyttelsen, WWF og Regnskogfondet, men ikke faen om jeg synes det er greit at andre skal gi meg geiter eller Naturvernforbund-effekter. Anonymous poster hash: a3b39...404 2
Gjest Valmuen Skrevet 11. september 2015 #15 Skrevet 11. september 2015 Nei, synes ikke noe om sånne gaver. Da ville jeg mye heller bare ha fått et fint julekort av den personen, og droppet gave
Gjest Blondie65 Skrevet 11. september 2015 #16 Skrevet 11. september 2015 Jeg synes at en gave gitt i mitt navn til en sak vedkommende vet jeg støtter er en god gave. Alt annet - fra geiter, dingser til pengebeløp gitt i mitt navn til en organisasjon jeg ikke kjenner eller støtter ville jeg ikke likt. Vær også obs på at mange av disse organisasjonene blir rene plageånder etter at gaven er gitt - man blir nedrent av tiggerbrev.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #18 Skrevet 11. september 2015 Teknisk sett har du jo ikke gitt vedkommende en gave i det hele tatt. Du har gitt en organisasjon en gave på vegne av en uvitende. Anonymous poster hash: 26d06...40c 4
SiMa Skrevet 11. september 2015 #19 Skrevet 11. september 2015 Gavekort elefant ville jeg satt veldig pris på. Ellers er jeg enig med de over som skriver at skal du støtte en veldedig organisasjon, så gjør det på egne vegne. Eller velg en organisasjon du vet mottakeren vil støtte, og som du ellers ikke ville støttet selv. Gaver til veldedige organisasjoner/gode formål blir ellers for upersonlige, og egner seg best for firmagaver etc. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2015 #20 Skrevet 11. september 2015 I fjor fikk jeg med meg at mange ikke synes noe om julegave fra Noah feks siden de er så politiske. Hva med julegave fra Dyrevernalliansen? http://www.dyrevern.noAnonymous poster hash: 65e91...d2c Dersom det skal være en personlig gave så må det, som flere påpeker, være en gave til mottaker og ikke en gave til giveren. De aller fleste av oss gjør den feilen at vi tenker "hva ville jeg likt" når vi kjøper gaver. Den rette tanken er "hva ville Eva/Pål likt?" Altså må du vite hvilke sak mottaker brenner for og gi til denne (uavhengig av om du synes saken er tull). Om du bare vil gi til "din" organisasjon: send vennene dine et pent julekort med fine ord på og gi noen tusenlapper til veldedighet uten å nevne det til noen av dem. Anonymous poster hash: 9e6e3...0c4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå