Chocoholic Skrevet 5. september 2015 #1 Skrevet 5. september 2015 Av litt forskjellige grunner har jeg det særdeles trangt dette semesteret, og må klare meg på 1500kr/måned (på mat og husholdningsartikler, da har jeg lagt inn en buffer på 500kr som kan gå til kos/andre ting). For å nå målet, holder jeg nå på med å sette opp en "meal-plan", som i første omgang går over to uker, men vil gjerne få innspill til de siste to ukene også. Litt av problemet er at jeg ikke har noe som helst av basis-produkter i skapet, så dette må handles inn også. Jeg vil få en bedre oversikt over hva jeg har slik at jeg får brukt alt av matvarer og ingenting blir dårlig og må kastes. Noen tips til matplanlegging generelt, og gjerne også ferdige meal-plans? Jeg er veldig dårlig på dette.
Brunhilde Skrevet 5. september 2015 #2 Skrevet 5. september 2015 Det finnes en lukket gruppe på Facebook som heter "mat fra bunnen" - der mener jeg at det ligger ute en god del album med den typen opplegg som du er på jakt etter. Ellers kan du kanskje finne gode tips her? Lykke til, egentlig er det litt gøy å leve billig når du først kommer inn i det. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #3 Skrevet 5. september 2015 Mine tips: - lag store porsjoner middag (F.eks chili con carne), og frys ned i porsjoner det som blir igjen - handle på f.eks rema1000 eller kiwi - havregrøt laget på 50/50 vann og melk - om du spiser brød; bak selv! kjøp inn hvetemel, sammalt hvete grov/fin, knuste linfrø osv. Frys ned brødene delt i to i poser. - ikke kjøp kaffi o.l ute (sier vel seg selv at det er et pengesluk) - benytt deg av tilbud på f.eks fiskeprodukter, kjøp billigkjøttdeig, kyllingkjøttdeig (jeg liker det ikke alene, men med tacokrydder er det kjempegodt!). Anonymous poster hash: 4ab8b...11a
Baktusen Skrevet 5. september 2015 #4 Skrevet 5. september 2015 Vil anbefale deg å laste ned tilbudsappen mattilbud. Her har du en fin oversikt over tilbud i uken. Selvsagt fokusere på billigmerker, og handle en gang i uken. Bør også fokusere på å handle mest mulig fra bunnen av. Dette er ikke noe problem, men ville brukt litt av buffer første uken for å handle inn basisvarer. Selv bruker jeg 2000 kr mnd på alt i dagligvare, og lever bra. Jeg kjøper NØYAKTIG hva jeg vil ha, men handler ALLTID billigmerker der det er mulig. Først så er det lurt å handle typsik FP brød, de koster 6-7 kroner. Ellers bør også handling skje på Rema/Kiwi. Evt. kan jeg anbefale proteinrundstykker, lage selv. Egg, CC, Havregryn og Bakepulver. Holder deg mett lenge og er stappfulle av gode ting. Enkelt og greit. De er også kjempegode. Egg, hamburgerrygg osv er gode pålegg som også er billig fra FP. Kan ta utgangspuntk i mine måltider: Frokost: Proteinrundstykker: 4 egg, CC, Havregryn og Bakepulver. Dette koster maks 50 kr, og gir deg 12 store rundstykker eller 25 små. Jeg spiser ett stort eller to små. 4 kr per måltid. pluss pålegg, litt smør/majones, og egg/hamburgerrygg. Så har jeg en kopp te til. Da er vi oppe i 6-7 kr totalt for hele frokosten. Lunsj. Her lager jeg meg ofte gjerne havregryn, med litt blåbær i. Ellers noe lignende frokosten. Evt lager jeg meg en hjemmelaget suppe. Også noe mer frukt. Ca. 5-7kr. Mellommåltid: Her blir det gjerne en smoothie. Kan også være noe joghurt. Eller 3-4 rugsprø med noe kremost/smøreost. Kesam med noe bær f.eks. Kan også være bare noe frukt og en kopp te. Ca. 5-6 kr. Middag: Her spiser jeg helt vanlig. F.eks. - Biff med poteter og bearnaise med mais. 25 kr. - Torsk med kokte poteter, gulerøtter og hvit saus. Ca. 20 kr. - Laks med pasta i fløte og soya saus. 20 kr. Og til kveldsmat, så blir det noen ganger litt sen middag, så det blir en liten joghurt bare, eller noe lignende frokost / lunsj. 5-6 kr. Da er en oppe i 1300 kr totalt for en måned med disse dagene. Da har du 200 kr i mnd til vaskemiddel og andre dagligvarer. Selv bruker jeg noe mer, da jeg har kaffe, baker mer innimellom, og selv spiser mye matrester fra middag til kvelds eller lunsj og slikt. Også har jeg mer dill å knaske på. Men det var ihvertfall forslag ut fra eget. Og jeg handler alltid på tilbud selv, så en bør ta utgangspunkt i hva som er på tilbud. Jeg handler alltid ekstra av tilbud, også har jeg det til de neste ukene også
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #5 Skrevet 6. september 2015 Vil anbefale deg å laste ned tilbudsappen mattilbud. Her har du en fin oversikt over tilbud i uken. Selvsagt fokusere på billigmerker, og handle en gang i uken. Bør også fokusere på å handle mest mulig fra bunnen av. Dette er ikke noe problem, men ville brukt litt av buffer første uken for å handle inn basisvarer. Selv bruker jeg 2000 kr mnd på alt i dagligvare, og lever bra. Jeg kjøper NØYAKTIG hva jeg vil ha, men handler ALLTID billigmerker der det er mulig. Først så er det lurt å handle typsik FP brød, de koster 6-7 kroner. Ellers bør også handling skje på Rema/Kiwi. Evt. kan jeg anbefale proteinrundstykker, lage selv. Egg, CC, Havregryn og Bakepulver. Holder deg mett lenge og er stappfulle av gode ting. Enkelt og greit. De er også kjempegode. Egg, hamburgerrygg osv er gode pålegg som også er billig fra FP. Kan ta utgangspuntk i mine måltider: Frokost: Proteinrundstykker: 4 egg, CC, Havregryn og Bakepulver. Dette koster maks 50 kr, og gir deg 12 store rundstykker eller 25 små. Jeg spiser ett stort eller to små. 4 kr per måltid. pluss pålegg, litt smør/majones, og egg/hamburgerrygg. Så har jeg en kopp te til. Da er vi oppe i 6-7 kr totalt for hele frokosten. Lunsj. Her lager jeg meg ofte gjerne havregryn, med litt blåbær i. Ellers noe lignende frokosten. Evt lager jeg meg en hjemmelaget suppe. Også noe mer frukt. Ca. 5-7kr. Mellommåltid: Her blir det gjerne en smoothie. Kan også være noe joghurt. Eller 3-4 rugsprø med noe kremost/smøreost. Kesam med noe bær f.eks. Kan også være bare noe frukt og en kopp te. Ca. 5-6 kr. Middag: Her spiser jeg helt vanlig. F.eks. - Biff med poteter og bearnaise med mais. 25 kr. - Torsk med kokte poteter, gulerøtter og hvit saus. Ca. 20 kr. - Laks med pasta i fløte og soya saus. 20 kr. Og til kveldsmat, så blir det noen ganger litt sen middag, så det blir en liten joghurt bare, eller noe lignende frokost / lunsj. 5-6 kr. Da er en oppe i 1300 kr totalt for en måned med disse dagene. Da har du 200 kr i mnd til vaskemiddel og andre dagligvarer. Selv bruker jeg noe mer, da jeg har kaffe, baker mer innimellom, og selv spiser mye matrester fra middag til kvelds eller lunsj og slikt. Også har jeg mer dill å knaske på. Men det var ihvertfall forslag ut fra eget. Og jeg handler alltid på tilbud selv, så en bør ta utgangspunkt i hva som er på tilbud. Jeg handler alltid ekstra av tilbud, også har jeg det til de neste ukene også Kunne du gitt mengdemål på de rundstykkene og hvor lenge/grader man steker dem på? Synes det hørtes supert ut! Anonymous poster hash: afc13...ebf
Baktusen Skrevet 6. september 2015 #6 Skrevet 6. september 2015 (endret) Kunne du gitt mengdemål på de rundstykkene og hvor lenge/grader man steker dem på? Synes det hørtes supert ut! Anonymous poster hash: afc13...ebf Åja, de er kjempe gode! Og er så utrolig enkle også, ikke minst sunne. 4 egg 2 ts bakepulver 400 gram CC Gjerne i en stavmikser så alle klumper gjevnes ut. (Jeg gjorde ikke det, og det gikk bra. Men var litt mer jobb da) 400 gram havregryn. Kjempe enkel, og så få ingredienser. så former du de bare til egne rundstykker. De sier opprinnelig 12 stk, men jeg laget som sagt 25, da fikk jeg flere med mer pålegg osv. Holder meg veldig mett veldig lenge. Så steker du de på 200 grader i 20 minutter. Endret 6. september 2015 av Baktusen 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2015 #7 Skrevet 6. september 2015 Av litt forskjellige grunner har jeg det særdeles trangt dette semesteret, og må klare meg på 1500kr/måned (på mat og husholdningsartikler, da har jeg lagt inn en buffer på 500kr som kan gå til kos/andre ting). For å nå målet, holder jeg nå på med å sette opp en "meal-plan", som i første omgang går over to uker, men vil gjerne få innspill til de siste to ukene også. Litt av problemet er at jeg ikke har noe som helst av basis-produkter i skapet, så dette må handles inn også. Jeg vil få en bedre oversikt over hva jeg har slik at jeg får brukt alt av matvarer og ingenting blir dårlig og må kastes. Noen tips til matplanlegging generelt, og gjerne også ferdige meal-plans? Jeg er veldig dårlig på dette. Et lite tips kan være å benytte seg av flest mulig bonus-ordninger om du kan. For eksempel: Kickback, ElixiaBonus, Trumf osv. Jeg har hatt litt stram økonomi i det siste og har brukt slike apper og bonus-programmer så mye som mulig. Det er ikke så mye man sparer ekstra på slikt, men om budsjettet er på bare 1500 kr i måneden kan man bli veldig glad av å ta ut 100 kr i bonus. Anonymous poster hash: bfdfd...ff2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå