AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #1 Skrevet 5. september 2015 Hei. Jeg har et dilemma. Har bodd i min lille 1-roms i Oslo ett år nå. Snakket litt med kjæresten om å kjøpe noe i lag. Jeg har ikke lyst til å selge min, men heller leie den ut. Mens kjæresten ønsker at jeg skal selge den før vi kjøper sammen. Han tenker mest på gjeld og slikt, men jeg får jo dekket det lånet om jeg leier den ut. Lån på 1,2 mill. Hva er mest lønnsomt? Hva ville dere gjort? Anonymous poster hash: 6c01f...8aa
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #2 Skrevet 5. september 2015 Ingen vet hvilken vei pendelen i boligmarkedet vi svinge. Ønsker du din egen leilighet å "falle tilbake på"? Hvordan tenker du å betale for at du bor i ny bolig med kjæresten? Skal du leie hos han eller bo gratis, eller kjøpe deg inn? Husk og på at skattemessig må du bo i egen bolig 12 månder av de siste 24 månedene før du selger. Ellers må du betale 28 % skatt av gevinst på salget når du selger. Anonymous poster hash: 7cb03...399 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #3 Skrevet 5. september 2015 Ingen vet hvilken vei pendelen i boligmarkedet vi svinge. Ønsker du din egen leilighet å "falle tilbake på"? Hvordan tenker du å betale for at du bor i ny bolig med kjæresten? Skal du leie hos han eller bo gratis, eller kjøpe deg inn? Husk og på at skattemessig må du bo i egen bolig 12 månder av de siste 24 månedene før du selger. Ellers må du betale 28 % skatt av gevinst på salget når du selger.Anonymous poster hash: 7cb03...399 Jeg har hatt leiligheten min i så kort tid, så derfor jeg er i tvil. Typen min på 30 leier leilighet nå (10 000 kroner alene...), mens jeg eier min. Han tjener veldig bra og har en årslønn på 650 000 kroner. Han har ikke kjøpt noe i Oslo fordi han ikke visste hvor lenge han skulle bo her, men nå har han bestemt seg. Vil gjøre det slik at vi eier prosentvis av det vi kan betale ned på lånet hver for oss. Jeg har ikke så mye kunnskap om dette og hva som lønner seg. Anonymous poster hash: 6c01f...8aa
Gjest Evans Skrevet 5. september 2015 #4 Skrevet 5. september 2015 Jeg hadde solgt. Hvis du leier ut over en periode, må du flytte til bake igjen og bo der i 12 måneder før du kan selge - hvis du vil unngå å skatte av overskuddet. Boligmarkedet for små leiligheter er også utrolig bra om dagen (nå kommer det selvsagt litt an på hvor du bor, men i Oslo er det galematias). Det er mye stress med å leie ut. Det fine er at du kan flytte tilbake relativt raskt om du finner ut at samboerskapet ikke funker.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #5 Skrevet 5. september 2015 Når du alt eier en bolig så går du ikke glipp av verdistigningen i boligmarkedet ved et brudd. Det er viktig å ha med i regnestykket. Det er og viktig at dere setter opp en samboerkontrakt før dere flytter sammen og at du tenker på hva du bruker dine penger på slik at du ved et evt. Brudd ikke står på bar bakke med bare klærne dine og noe nips. Fordi han har kjøpt møbler, bil og bolig mens du kjøper mat og annet forbruk som bare "forsvinner". Googler du vil jeg tro du finner en del å tenke over særlig dersom du finner frem til luksusfellens og Silje Sandmæls mange gode økonomiråd til kvinner for å unngå å havne i kvinnefella. Anonymous poster hash: 7cb03...399 1
Teardrop Skrevet 7. september 2015 #6 Skrevet 7. september 2015 Selg å bruk egenkapitalen i ny bolig. Eller lei ut å bruk tusenlappene til nedbetaling av lånet. Jeg hadde solgt, uten tvil! Det er for mye drittfolk som leier. Hadde ikke sjangsa på å få leiligheten min rassert.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #7 Skrevet 7. september 2015 Jeg hadde solgt. Det er mye styr med å leie ut. Og du risikerer å sitte igjen med en herpet leilighet.. Ikke alle leietakere er like nøye på å ikke ripe opp parketten eller skrape opp kjøkkenbenken, for det er jo ikke deres ting må vite. Den dagen du da skal prøve å selge den igjen vil leiligheten ha nedsatt verdi pga dette. Anonymous poster hash: c9698...274
AnonymBruker Skrevet 7. september 2015 #8 Skrevet 7. september 2015 Jeg hadde 100% leid ut leiligheten. Så lenge du har orden på ting ift. kontrakt, depositum osv. og ser an leietakere er det ikke altfor mye problemer. Og den sikkerheten er viktig. Du vet heller ikke hvor ting går hen med typen. Anonymous poster hash: 30682...bd2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå