Gå til innhold

Kunne man adoptert et flyktningbarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har to barn, ønsker oss ett til. Når jeg ser bilder av lidende barn på nyhetene blir jeg helt fortvilet og skulle ønske jeg kunne hjelpe. Hva skjer med små barn som mister familiene sine i katastrofen? Kunne man adoptert et slik barn? Det må jo være mange som trenger et hjem og en familie, mat, klær og omsorg.

Anonymous poster hash: 361aa...1aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh jeg sitter og leser og ser TV-klipp om flyktningene nå, og jeg bare gråter og gråter. At noen ser for seg å adoptere et barn som har mistet foreldrene er så slående vakkert. All kudos til deg!

Når det er sagt - du har rett i at det blir mange hensyn å ta. Barnet er både foreldreløs og kommer fra ubeskrivelige grusomheter i hjemlandet. Det kommer til å slite, uansett. Dere vil trenge profesjonell hjelp, barnet vil antakelig ha ptsd, men altså. Er dere villig til å gjøre innsatsen og ta ansvaret, er dere er eksempel til etterfølgelse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du vurderer adopsjon, og at du vil hjelpe! Det finnes mange barn på asylmottak i Noreg som ikkje har familie. Dei treng ein heim. Det kan vere tenåringer også. Det kan hende du må vere fosterfamilie først. Eg veit ikkje korleis det funker. Du kan sikkert høre med bufdir eller udi. 

Eg har tenkt akkurat det same som deg, men eg er bare 23 år. Vi leiger ein toroms, og har ingen barn. Vi er ikkje klare for det heilt endå, men å vere fosterfamilie eller adoptere er absolutt eit alternativ for meg :) 

Lukke til!



Anonymous poster hash: f5ea6...3e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adopsjon vil neppe være et alternativ så lenge barnet kommer fra et land Norge ikke har adopsjonsavtaler med, vil jeg tro. Men det kan hende dere kan være fosterhjem?

Anonymous poster hash: e7d08...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fosterhjem virker verre enn å adoptere, tror vi hadde fått problemer med å knytte oss til barnet om det når som helst kunne blitt henta. Forferdelig for barnet også. :-(

Hadde vi fått tilbud om å adoptere en flyktningbaby /-barn hadde vi takka ja på flekken.

Anonymous poster hash: 361aa...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med barna i Afrika? Norske barn som ikke har hjem? De betyr ikke noe, de, for da kan du ikke skryte på Facebook om at du har adoptert en som har vært mye snakk om i media?

Anonymous poster hash: 190f0...017

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med barna i Afrika? Norske barn som ikke har hjem? De betyr ikke noe, de, for da kan du ikke skryte på Facebook om at du har adoptert en som har vært mye snakk om i media? Anonymous poster hash: 190f0...017

Jeg forstår innvendingene dine, men er det nødvendig å være så innmari krass?? TS har kanskje ikke så grundig oversikt over adopsjonsprosessen og reagerer på en spesiell situasjon, men det behøver ikke bety at ønsket ikke er gjennomtenkt og motivasjonen ekte.

Til TS, så må det foreligge et samarbeid med Norge og det aktuelle landet, og mange, MANGE krav som skal være innfridd. I krigssituasjoner fungerer ofte ikke institusjoner tilfredsstillende, og det kan være vanskelig å få rede på slektskap, om barnet virkelig er foreldreløst eller om det har andre slektninger som kan ta vare på det etc. Og alt tar tid, både i Norge og i utlandet. Kort sagt, jeg tror det er tilnærmet umulig å få til det du drømmer om.

Men når det er sagt: Det finnes mange fulle barnehjem i verden, med små og større barn som lengter etter en familie. Og fosterhjem kan også være en mulighet - hvis det kommer foreldreløse barn til landet og blir plassert i fosterhjem er det vel lite sannsynlig at noen plutselig vil kreve omsorgen og har mulighet til det (siden du nevner dette med usikkerhet).

Anbefaler deg å ta kontakt med en av de tre adopsjonsbyråene og forhøre deg. Det er helt uforpliktende og de har mye god info. Men noen syrisk flyktningebaby har de neppe i registeret sitt.

Anonymous poster hash: 33b9f...e0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar! Jeg synes det er fortvilende at adopsjonssystemet skal være så langdrygt, krevende og ikke minst veldig dyrt, når det er så mange som trenger hjelp.

Står på liste hos fosterhjemstjenesten, men kjenner flere som har hatt veldig krevende prosesser så vi er usikre.

Den sure kommentaren om å skryte av et flyktningbarn på Facebook er ikke verdt å kommentere.

Anonymous poster hash: 361aa...1aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enslige mindreårige under 12 år tas hånd om av barnevernet og bor på institusjon knyttet til dem. Mulig disse kan komme inn under adopsjonssystemet, men dette vet jeg ikke noe om. Kanskje du kan kontakte barnevernet i din kommune og høre hvordan reglene er rundt dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fosterhjem virker verre enn å adoptere, tror vi hadde fått problemer med å knytte oss til barnet om det når som helst kunne blitt henta. Forferdelig for barnet også. :-(

Hadde vi fått tilbud om å adoptere en flyktningbaby /-barn hadde vi takka ja på flekken.

Anonymous poster hash: 361aa...1aa

Jeg kan absolutt forstå tanken din, men å være fosterfamilie er altså like uvurderlig som å adoptere!

Selv om barnet kanskje blir revet vekk etter fem mnd vil den tiden og kjærligheten du gir den korte tiden være helt uvurderlig og ikke til å sammenligne situasjonen med å bo lang lang tid i barnehjem osv. før det dukker opp en familie.

Den éne opplevelsen av noe godt er nyttig erfsring og betyr mye mer enn man tror!

Anonymous poster hash: b7441...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...