Gå til innhold

Sølvkre og fukt på nytt bad med 5 års garanti

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte ny leilighet i mai 2014. Leiligheten ligger i et borettslag fra 80 tallet. Men min leilighet var tidligere fellesarealer, samme med tre andre leiligheter. Den ligger på bakkeplan. I januar i år oppdaget jeg sølvkre, klaget med en gang. Fikk ikke befaring fra byggherre før 1 juni. Nå er vi i september og det har fortsatt ikke skjedd noe, leder av borettslaget har klaget mange ganger, men kommer ingen vei. Hva gjør jeg? Er 5 års garanti på alt, dette står i både prospekt og kontrakt. Jeg dreper ca 40 sølvkre om dagen, blir gal! De sa de skulle prøve å tette med silikon i alle hjørner, men tviler på at de blir borte av det. Ingen av de andre nye leilighetene har det samme problemet. Jeg tror det er bedre å rive hele greia og bygge nytt, rørlegger fant fukt i tak og vegger med fuktmåler. Bør jeg kontakte advokat?

Anonymous poster hash: 31525...f9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er blant de mest vannvittige innleggene jeg har lest på kg!

Sølvkre kommer av for høy luftfuktighet inne. Et tydelig tegn på at dette er feilbruk fra din side av boligen, er at du er den eneste som har problemet. Dette er og sannsynligvis grunnen til at du ikke får noen respons på din klage. Sølvkre er heller ikke noe garantisak, så lenge boligen var ny sølvkreene ikke kommer/oppdages fra dag en, og er "gjenboere" fra tidligere eiere som ikke har skjønt kunsten å lufte.

Sølvkre må tørkes ut, om du gasser/sprøyter ved hjelp av skadedyrfirma vil de komme raskt tilbake om du har det like fultig inne. Sølvkre kan ikke leve uten fuktighet og tilgang til stivelse.

Regner med at du er ute etter et erlig svar, men er klar over at fakta kan være tøft å svege for enkelte.

Anonymous poster hash: 2d2d3...370

Skrevet

Sølvkre kommer av for høy luftfuktighet inne. Et tydelig tegn på at dette er feilbruk fra din side av boligen, er at du er den eneste som har problemet. Dette er og sannsynligvis grunnen til at du ikke får noen respons på din klage. Sølvkre er heller ikke noe garantisak, så lenge boligen var ny sølvkreene ikke kommer/oppdages fra dag en, og er "gjenboere" fra tidligere eiere som ikke har skjønt kunsten å lufte.

Sølvkre må tørkes ut, om du gasser/sprøyter ved hjelp av skadedyrfirma vil de komme raskt tilbake om du har det like fultig inne. Sølvkre kan ikke leve uten fuktighet og tilgang til stivelse.

Regner med at du er ute etter et erlig svar, men er klar over at fakta kan være tøft å svege for enkelte.

Varmekabler står på for fullt, så er absolutt ikke fuktig der inne. Er bra ventilasjon og vifte også. Fukt inne i vegger/gulv må jo komme av at de som laget badet har gjort en feil. Det dugger ikke engang på speilet når jeg dusjer der inne, og jeg tørker alltid opp alt vann fra gulv og vegger etter dusjing. Så hvis det er feil bruk er jeg skyldig.

TS

Skrevet

Unnskyld meg, kan du ikke lese? Leiligheten er nybygget, og det er påvist fukt i vegger og tak! Sølvkreene i dette tilfellet er ikke uskyldige, eventuelt forårsaket av beboers "feilbruk" av bad/leilighet, men et symptom på slett håndverk som allerede har ført til skader.

Kjære TS, du bør absolutt kontakte advokat, for det er tydelig at du ikke blir tatt på alvor. Det er viktig at det blir litt fortgang, slik at de ikke kan dytte skylden over på deg, og det har allerede tatt en stund. Det kan virke som om du ikke har boligkjøperforsikring, i og med at du ikke nevner noe om det?

For å være ærlig - og dette er ikke noe du har skylde for eller kan gjøre noe med - synes jeg borettslaget din virker litt tafatt. Etter en felles oppussing av badene i mitt borettslag viste det seg nesten ti år senere at 10-15 av gulvene var mangelfullt utført. Borettslaget sto virkelig på for å få dette utbedret av byggherren, til tross for at 5-årsgarantien var utløpt. Det ble en rettstvist og borettslaget vant frem.

Anonymous poster hash: f8bb8...430

Skrevet

Lykke til, TS‼

Skrevet

Unnskyld meg, kan du ikke lese? Leiligheten er nybygget, og det er påvist fukt i vegger og tak! Sølvkreene i dette tilfellet er ikke uskyldige, eventuelt forårsaket av beboers "feilbruk" av bad/leilighet, men et symptom på slett håndverk som allerede har ført til skader.

Kjære TS, du bør absolutt kontakte advokat, for det er tydelig at du ikke blir tatt på alvor. Det er viktig at det blir litt fortgang, slik at de ikke kan dytte skylden over på deg, og det har allerede tatt en stund. Det kan virke som om du ikke har boligkjøperforsikring, i og med at du ikke nevner noe om det?

For å være ærlig - og dette er ikke noe du har skylde for eller kan gjøre noe med - synes jeg borettslaget din virker litt tafatt. Etter en felles oppussing av badene i mitt borettslag viste det seg nesten ti år senere at 10-15 av gulvene var mangelfullt utført. Borettslaget sto virkelig på for å få dette utbedret av byggherren, til tross for at 5-årsgarantien var utløpt. Det ble en rettstvist og borettslaget vant frem.

Takk. Jeg skal ringe de og si ifra om at jeg kommer til å leie advokat i morgen med mindre de fikser det innen 14 dager. Ihvertfall begynner å fikse. Har boligkjøperforsikring og innboforsikring, men dette skal vel i teorien dekkes av garantien fra byggherre?

• 2 måneder senere...
Skrevet

Har ikke kommet noe lenger med denne saken enda.. De har vært på befaring, og tettet igjen ved dørkarmen med silikon. Men det er fortsatt sølvkre på badet. Har også funnet to utenfor badet, men de har forhåpentligvis bare krøpet ut.

Noen som har tips til hva jeg burde gjøre? Kommer sølvkre fra sluket? Har tømt klorin i sluket, men det ser ikke ut til å hjelpe. Bør jeg tømme i vasken også?

Kan vaskemaskina være årsaken? Den er helt ny, fra Ikea. 

TS

Anonymkode: 0ab66...2d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...