Gå til innhold

Beinhinnebetennelse. Ekspertråd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en kraftig beinhinnebetennelse, og vært hos to fysioterapeuter denne uken. Den ene via henvisning fra fastlegen.

Men; har fått to varierende tips til hva som fungerer, og er litt i tvil.

Fysio1 mener at trykkbølgebehandling med etterhvert høyt trykk er greien og at jeg skal tøye mye.

Fysio2 mener trykkbølgebehandling med lavt trykk (ikke over 1,2-1,3) er tingen, sammen med strøm, varme og massasje. Og overhodet ingen tøying før betennelsen er borte.

Ingen av behandlingene er dekket av helfo, så jeg må uansett betale fullt, og sånn sett vil jeg gjerne ha råd til hva som egentlig fungerer?

Anonymous poster hash: 83935...fb5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke noen ekspert, men har kronisk beinhinnebetennelse. Har prøvd trykkbølgebehandling, uten effekt. Det er bare helt forferdelig vondt. Jeg ville ha sjekket om fotsålen er normal, og tatt det med ro og tøyd. (Og betennelsedempende.)

Pass på at du har gode sko, og at du ikke går for mye på hardt underlag.

God bedring

Skrevet

Ikke noen ekspert, men har kronisk beinhinnebetennelse. Har prøvd trykkbølgebehandling, uten effekt. Det er bare helt forferdelig vondt. Jeg ville ha sjekket om fotsålen er normal, og tatt det med ro og tøyd. (Og betennelsedempende.)

Pass på at du har gode sko, og at du ikke går for mye på hardt underlag.

God bedring

Kronisk høres ut som et mareritt.har du da måttet slutte med all løping? I den grad du drev med det...

Jeg har blitt litt bedre etter to runder med trykkbølgebehandling, men det er jo helt ulidelig vondt og skjønner ikke hvordan jeg skal orke de neste gangene...

Fått beskjed av begge fysio og legen min om ikke å ta betennelsedempende?

Men hvis du tøyer gir jeg tøyefysio 1-0 der og fortsetter med det ;)

Hvor mange ganger klarte du trykkbølgebehandling?

Skrevet

Kronisk høres ut som et mareritt.har du da måttet slutte med all løping? I den grad du drev med det...

Jeg har blitt litt bedre etter to runder med trykkbølgebehandling, men det er jo helt ulidelig vondt og skjønner ikke hvordan jeg skal orke de neste gangene...

Fått beskjed av begge fysio og legen min om ikke å ta betennelsedempende?

Men hvis du tøyer gir jeg tøyefysio 1-0 der og fortsetter med det ;)

Hvor mange ganger klarte du trykkbølgebehandling?

Har forresten flere par gode sko fra Løplabbet så veksler på,og bortsett fra dårlig ankelmobilitet er føttene helt normale.

Skrevet

Det er sikkert forskjell på behandling av en med "ny" beinhinnebetennelse en en som har hatt det i mange år.

Så bra du er bedre etter 2 behandlinger. Husker ikke hvor mange jeg hadde, men ca 6 Det kom tårer og jeg lå og spente meg. Var helt blå etter behandling. Sa til behandler at: om jeg ikke visste at dette skulle hjelpe, hadde jeg sparka deg ned. Fikk også akupunktur.

Jeg trosser smerter å spiller fotball, men kan ikke løpe noe utenom det. Men har lært å teipe når det er på det værste. Nå venter jeg på måling av leggene, før evt en operasjon.

Skrevet

Det er sikkert forskjell på behandling av en med "ny" beinhinnebetennelse en en som har hatt det i mange år.

Så bra du er bedre etter 2 behandlinger. Husker ikke hvor mange jeg hadde, men ca 6 Det kom tårer og jeg lå og spente meg. Var helt blå etter behandling. Sa til behandler at: om jeg ikke visste at dette skulle hjelpe, hadde jeg sparka deg ned. Fikk også akupunktur.

Jeg trosser smerter å spiller fotball, men kan ikke løpe noe utenom det. Men har lært å teipe når det er på det værste. Nå venter jeg på måling av leggene, før evt en operasjon.

Har gått nesten ett år med det, så det er vel neppe helt nytt :( er forespeilet 6 behandler selv, deretter nåler, og sosial jeg kunne løpe igjen. Men blir så usikker når to behandlere gir så ulike løsninger.

Skrevet

Synes han her hadde mange gode tips, selv om han ikke er ekspert: https://martinsmassasje.wordpress.com/beinhinnebetennelse/

Jeg bruker kompresjonsstrømper når jeg trener. Har massert litt selv, tøyd og tatt tåhev noen ganger. Om det hjelper gjenstår å se. :)

Anonymous poster hash: 983f3...415

Skrevet

Synes han her hadde mange gode tips, selv om han ikke er ekspert: https://martinsmassasje.wordpress.com/beinhinnebetennelse/

Jeg bruker kompresjonsstrømper når jeg trener. Har massert litt selv, tøyd og tatt tåhev noen ganger. Om det hjelper gjenstår å se. :)

Anonymous poster hash: 983f3...415

Tar med meg alle gode tips :)

Trener alt med strømper, skifter så til et nytt par etter dusj og sover med de..Men massasje har jeg ikke forsøkt. Skal prøves.

Skrevet

Har fått en kraftig beinhinnebetennelse, og vært hos to fysioterapeuter denne uken. Den ene via henvisning fra fastlegen.

Men; har fått to varierende tips til hva som fungerer, og er litt i tvil.

Fysio1 mener at trykkbølgebehandling med etterhvert høyt trykk er greien og at jeg skal tøye mye.

Fysio2 mener trykkbølgebehandling med lavt trykk (ikke over 1,2-1,3) er tingen, sammen med strøm, varme og massasje. Og overhodet ingen tøying før betennelsen er borte.

Ingen av behandlingene er dekket av helfo, så jeg må uansett betale fullt, og sånn sett vil jeg gjerne ha råd til hva som egentlig fungerer?

Jeg har lest om trykkbølgebehandling, og det inntrykket jeg fikk er at det er noe man bør prøve når det meste annet er prøvd.

Jeg ville prøvd mikrostrømbehandling før jeg eventuelt gikk i gang med trykkbølgebehandling.

På grunn av oppløste salter i kroppen er det en spenningsforskjell på innsiden og utsiden av celleveggen. Dette gjør at det går en strøm i størrelsesorden mirkoampère. Ved betennelse blir det dårlig sirkulasjon og mindre strøm som går. Ved å indusere en strøm i denne størrelsesordenen fra elektroder festa på kroppen vil man få i gang sirkulasjonen.

Dette ble opprinnelig utviklet for travhester, så fant man ut at det fungerer fint for mennesker også.

Jeg har fått fikset akillesbetennelsen min hos en fysioterapeut som driver med mikrostrømbehandling. Send meg en PM hvis du vil ha kontaktinfo. (Ligger i Oslo.)

Skrevet

Bor dessverre ikke i Oslo, ellers ville jeg gjerne hatt navnet :) takk for utfyllende info! Tok strøm ved første besøk hos fysio 2,men så mente han vi måtte på med trykkbølger. Merker jo allerede bedring etter to økter med det hos fysio1, men fyttikatta så vondt. Strøm derimot,det kunne man jo ikke merke...

Men tanker om tøying? Synes det er så rart jeg har fått motstridende anbefalinger?

Skrevet

Bor dessverre ikke i Oslo, ellers ville jeg gjerne hatt navnet :) takk for utfyllende info! Tok strøm ved første besøk hos fysio 2,men så mente han vi måtte på med trykkbølger. Merker jo allerede bedring etter to økter med det hos fysio1, men fyttikatta så vondt. Strøm derimot,det kunne man jo ikke merke...

Men tanker om tøying? Synes det er så rart jeg har fått motstridende anbefalinger?

Det kan hende mitt fysikalske institutt vet om fysioterapeuter som bruker mikrostrøm der du bor, jeg tror de har agenturet på apparatet i Norge. Det koster deg i hvertfall lite å ringe dem og høre,så send meg en pm, så får du nummeret.

Generelt vil jeg tro at tøying er bra. Tøying gjør muskulaturen mindre anspent, slik at det blir mindre drag på senen og bedre sirkulasjon.

Gjest Overrasket
Skrevet

Hvis betennelsen har kommet nylig kan du be noen om å massere den vekk. Det gjør veldig vondt, men er også veldig effektivt. 

Skrevet

Hvis betennelsen har kommet nylig kan du be noen om å massere den vekk. Det gjør veldig vondt, men er også veldig effektivt. 

Den har ikke kommet nylig har jeg nå lært. Den har tvert om vært en plagsom venn i hele år...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...