AnonymBruker Skrevet 4. september 2015 #1 Skrevet 4. september 2015 Jeg har store planer om å være med på 10 for Grete under Oslo maraton den 19. sept. Men problemet mitt er at jeg ikke har trent noe særlig frem til nå. Klarer ca 5-6 km jogging uten pause (på asfalt). Er det mulig å klare 10 km på to uker? Og i såfall, hvordan burde jeg trene? Anonymous poster hash: f10c9...c2c
Jenta25 Skrevet 4. september 2015 #2 Skrevet 4. september 2015 jeg vil anbefale deg å gå lange turer på ca 8 km og jogge de siste to. da venner du deg til distansen. det var sånn jeg trente meg opp da jeg var med i 2014
AnonymBruker Skrevet 4. september 2015 #3 Skrevet 4. september 2015 Hvis du klarer 5-6 allerede, så kommer det til å gå greit. Ingen fantastisk tid, men det regner du vel ikke med heller. 10 for Grete er fantastisk, for det er for alle. Det er mange som går og du kommer garantert ikke sist. Ha det gøy, føl på stemningen og gå når du må. 😊 Når det gjelder trening ville jeg satset på en langtur nå i helga og neste helg bare for å føle på distansen. Ellers får du ikke gjort mye. Hold beina i gang, men ro ned de siste dagene før løpet. Anonymous poster hash: 6c6e9...373
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #4 Skrevet 5. september 2015 Jeg er ingen ekspert sier bare hva som hjelper meg Start veldig rolig og gå rask gange i oppoverbakkene. Jeg lover deg ( jeg kan jo kke love, men det funker hvertfall for meg ) da kommer du på bedre tid enn hvis du jogger/løper opp bakkene. Har ikke sjekka ruta hvor ofte det vil komme oppoverakker. Kanskje du kan prøve deg på en 10 km nå i veldig rolig tempo der også gå i oppoverbakkene selvom du har overskudd til å løpe da, for meg tapper det mye krefter så da har jeg funnet ut at det er bedre å gå fort i oppoverbakkene for da er det bare å speede på når man er på topp og man løper fra de som har jogga opp....Jeg merker jo flere 10 kmere jeg har jo "kortere" blir de og lettere å løpe. Kanskje du kan prøve en intervalløkt, eller bakkeløpstrenings. finnes mange slike programmer på nett. Jeg kjenner forskjell etter et par av de har bedre utholdenhet og løper bedre og fortere- type løpe opp e bakke så mange du orker eller ta en økt i en trapp. bare husk å varme opp før og trappe ned, jeg funker best hvis jeg har 15 min rask gange og rolig jogg først. Hvordan du skal trene kommer ann på hvordan du har trent denne uka og hva du har av tid, men hvis du har hatt en eller et par joggeturer ville jeg tatt en intrevall, bakke eller trappeøkt idag. og så en langtur på mandag. hvis du ikke har trent så mye denne uka eller har tid til en langtur mandag ville jeg tatt en langtur idag eller imorgen. og så neste uke tatt en intervall, bakke, trappøkt, en langtur og en tur som du er vant til. og det samme uka etter evt bare to økter da. den langturen kan jo også være halvparten gå og jogge... men bare at du får en langtur på 10 km i beina.... hvis du vil ha to økter i uka ville jeg tatt en langtur hver helg og en dag med intervall bakke trappøkt, med 15 min oppvarming og 10-15 min raskgange etter. Oi dette ble langt, er så mange programmer og muligheter man kan velge. hva som hjelper meg trenger ikke nødvendigvis hjelpe for deg. Jeg er ingen ekspert, men det er på denne måten jeg får min form igang. og som noen andre nevnte her ha hviledager før. eller på hviledagene kan du ta gåtur da, du må ikke være innaktiv.... Lykke til :D Anonymous poster hash: 88229...ee8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #5 Skrevet 5. september 2015 Tusen takk for gode tips alle sammen! Må si meg veldig enig i at jeg burde få 10 km bare på beina med enten en gåtur eller en blanding av begge deler. Idag prøvde jeg å løpe 5 km på mølle, og klarte 2,5 km før jeg måtte ha en pause og deretter tok jeg 2,5 km til. Jeg måtte ha pause på grunn av at beinene. Ellers var jeg egentlig veldig lite andpusten. Også synes jeg det går så fryktelig sakte på mølle, i motsetning til i naturen. Klarer av en merkelig grunn å løpe lenger i natur enn på mølle.. Får prøve meg på milen imorgen, med blanding av jogging og gåing :-) TS Anonymous poster hash: f10c9...c2c
Snabeltann Skrevet 14. september 2015 #6 Skrevet 14. september 2015 Tips som hjalp meg første gang jeg skulle springe ei mil var at mannen min kjørte meg 10 km unna, et sted det det begynte med en km nedoverbakke. Så løp jeg hjem. Hjalp på selvfølelsen at det startet lett nedover. Vet ikke om du har mulighet til dette hjemmefra? Var i allefall kjempegøy å komme stolt hjem til gubben! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå