Gå til innhold

Takke nei til 1.klasse samtale hos helsesøster?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk invitasjon til mitt barn som har begynt i 1.klasse til samtale med helsesøster, hvor det blir tatt opp masse angående barnet og familien, og hørselstest osv.

 og så stod det nederst vi takker ja   nei til tilbudet.... 

 

Trodde det var obligatorisk om du skjønner...??  Er det ikke vanlig å gå til de samtalene? 



Anonymous poster hash: 3adcc...dc8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke tvang, men klart det vil vekke reaksjoner om foreldrene nekter å følge opp barnet sitt ift helsesjekk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan omtrent ikke påtvinge folk noe lenger, men jeg vil tro at dersom man takker nei havner det i elevmappa, og vil være med på å forsterke en bekymring mot barnevernet dersom foreldrene generelt ikke følger opp barna mye.

Jeg hadde så absolutt takket ja, men jeg hadde på forhånd gitt beskjed om at veiing ikke var aktuelt. Man har jo innført det igjen i 1.klasse. Normalt aktive barn med et sunt kosthold trenger ikke å analyseres vektmessig. Datteren min er høy, akkurat som sine foreldre, og har fortsatt noe valpefett på kroppen i tillegg til at hun er veldig sterk. Men hun spiser sunt og er aktiv på fritiden. Hun er antagelig overvektig dersom man skulle regne BMI. Dette bekymrer meg ingenting, da valpefett plutselig renner av, og det er svært små vektvariasjoner som skal til for store utslag på BMI når de er så unge (og lave).

Det er 30 år siden jeg begynte på skolen, men jeg husker enda kommentarene fra de bittesmå veldig tynne turnjentene i klassen om at dersom man veide mer enn 20 kg var man dritfeit. Jeg var et hode høyere enn de fleste i klassen, noe som allerede hadde gjort meg til et yndet mobbeoffer, og som i løpet av bare et par måneder hadde tatt fra meg hele selvbildet. Og det å vite at jeg veide "mye mer" enn hva den populære gjengen gjorde, var nok den første triggeren for spiseforstyrrelsene som brøt ut for fullt noen år senere.

Anonymous poster hash: 6385c...7c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan omtrent ikke påtvinge folk noe lenger, men jeg vil tro at dersom man takker nei havner det i elevmappa, og vil være med på å forsterke en bekymring mot barnevernet dersom foreldrene generelt ikke følger opp barna mye.

Jeg hadde så absolutt takket ja, men jeg hadde på forhånd gitt beskjed om at veiing ikke var aktuelt. Man har jo innført det igjen i 1.klasse. Normalt aktive barn med et sunt kosthold trenger ikke å analyseres vektmessig. Datteren min er høy, akkurat som sine foreldre, og har fortsatt noe valpefett på kroppen i tillegg til at hun er veldig sterk. Men hun spiser sunt og er aktiv på fritiden. Hun er antagelig overvektig dersom man skulle regne BMI. Dette bekymrer meg ingenting, da valpefett plutselig renner av, og det er svært små vektvariasjoner som skal til for store utslag på BMI når de er så unge (og lave).

Det er 30 år siden jeg begynte på skolen, men jeg husker enda kommentarene fra de bittesmå veldig tynne turnjentene i klassen om at dersom man veide mer enn 20 kg var man dritfeit. Jeg var et hode høyere enn de fleste i klassen, noe som allerede hadde gjort meg til et yndet mobbeoffer, og som i løpet av bare et par måneder hadde tatt fra meg hele selvbildet. Og det å vite at jeg veide "mye mer" enn hva den populære gjengen gjorde, var nok den første triggeren for spiseforstyrrelsene som brøt ut for fullt noen år senere.

Anonymous poster hash: 6385c...7c5

Vet om flere familier som svarer "nei" i skolens skjema og henviser til deres private leger på Volvat eller Aleris: sender kopi av sjekker der til skolen, med høyde/vekt/rapport og vurdering på tilsand og intervju med barnet om hvordan det har det. I tillegg sendes barnet til Optiker for synstester og kopi av rapporten til skolens helsesøster. På den måten får barnet mye bedre og mer omfattende helsesjekker og intervjuer enn den offentlige skolen tilbyr og alt blir altså dokumentert med kopi til skolen.

Anonymous poster hash: 18d08...b45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et tilbud til dere. Et godt tilbud, derfor veldog mange takker ja, men hvordan tenkte du dette kunne tvinges gjennom som obligatorisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet om flere familier som svarer "nei" i skolens skjema og henviser til deres private leger på Volvat eller Aleris: sender kopi av sjekker der til skolen, med høyde/vekt/rapport og vurdering på tilsand og intervju med barnet om hvordan det har det. I tillegg sendes barnet til Optiker for synstester og kopi av rapporten til skolens helsesøster. På den måten får barnet mye bedre og mer omfattende helsesjekker og intervjuer enn den offentlige skolen tilbyr og alt blir altså dokumentert med kopi til skolen.

Anonymous poster hash: 18d08...b45

Nå ble jeg faktisk sjokkert.

Anonymous poster hash: f9989...ff9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et tilbud for å gjøre ting enklere for foreldre. I tillegg enklere for skolen fordi de har ansvar for ungen din hver dag. Greit at de får evt informasjon om helse lett tilgjengelig. Du kan jo ta med ungen til legen privat om du ønsker det.

Anonymous poster hash: 78c7a...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det bare var noe man gjorde ikke noe mer krims krams med det. 

Vet ikke hvordan jeg skal forklare, men hvis det kun er et tilbud, og man havner i bekymringsbunken er jo det jo ikke et tilbud, men et verktøy for å sjekke foreldrene... ? 

 

Angående vekt er det ikke kult å være den tynne heller... 

 

Jeg ble bare overvelda i skolen med alle sjekker, skjemaer, og vurderinger av barna... dette gjelder osloskolen , vi skal også i utviklingssamtale, hvor barnet skal vurdere seg selv og sin innsats på skolen. skolen til jenta mi er ikke av de som har mest lekser, men heller ikke minst. 

Jeg ble sittende å undre litt over dette. 

 



Anonymous poster hash: 3adcc...dc8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det bare var noe man gjorde ikke noe mer krims krams med det. Vet ikke hvordan jeg skal forklare, men hvis det kun er et tilbud, og man havner i bekymringsbunken er jo det jo ikke et tilbud, men et verktøy for å sjekke foreldrene... ?  Angående vekt er det ikke kult å være den tynne heller...  Jeg ble bare overvelda i skolen med alle sjekker, skjemaer, og vurderinger av barna... dette gjelder osloskolen , vi skal også i utviklingssamtale, hvor barnet skal vurdere seg selv og sin innsats på skolen. skolen til jenta mi er ikke av de som har mest lekser, men heller ikke minst. Jeg ble sittende å undre litt over dette.   Anonymous poster hash: 3adcc...dc8

Da gir du tilbakemelding om dine egne resultater om barnet på samtale. Om du nekter eller sier du ikke vet noe om barnets helsetilstand er jo ikke det bra. Foreldre må også skrive under på at barnet kan ta vaksine gjennom skolen. Og foreldre kan ikke tvinges til å være med på møte med ppt for eksempel. Ja, du tvinges ikke til å sende barnet ditt på offentlig skole en gang, bare du gir barnet en eller annen form for utdanning. Men ønsker du å ansette en egen pedagog eller noe, så må jo dette sjekkes av noen også.

Det er jo mange ting som er obligatorisk for barn i Norge, og sender du barnet på offentlig skole er det skolens ansvar å sjekke at ting blir gjort. Det er mange rare foreldre der ute. Det betyr ikke at alle som takker nei til ting og tang er det, men da må det sjekkes. Om det er 5 barn hvor foreldrene ikke vil sende barna til helsesøster, og en av familiene ikke vil sende ungen til helsesøster hverken via skolen eller privat, og bare gir blaffen, så kan jo ikke skolen finne det ut med mindre de faktisk tar en prat med alle familiene.

Det er dumt når en lærer har ansvar for ditt barn på skolen også skjer det plutselig noe læreren ikke vet noen ting om, men foreldre gjør.

Det er mye testing i skolen ja. Men husk at det ikke nødvendigvis er den enkelte skole som har bestemt alt av testing, det er noe alle barn i landet må gjennom.

Anonymous poster hash: 78c7a...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk invitasjon til mitt barn som har begynt i 1.klasse til samtale med helsesøster, hvor det blir tatt opp masse angående barnet og familien, og hørselstest osv.

og så stod det nederst vi takker ja nei til tilbudet....

Trodde det var obligatorisk om du skjønner...?? Er det ikke vanlig å gå til de samtalene?

Anonymous poster hash: 3adcc...dc8

For at det skal være obligatorisk må det være en lovhjemmel eller et enkelt/generelt vedtak på at barnet/barn SKAL. Om ikke må en spørre.

Det hele her blir vel sett på som et tiltak for å bedre barnet/barns helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke fått noe innkalling til helsesøster selv om vår nettopp begynte på skolen. Jeg er egentlig takknemlig for det da det allerede er oppstartsamtale, kontaktlærersamtale, foreldremøte, og et annet møte jeg ikke husker navnet på på skolen.

 

Nå har også vårt barn en del utfordringer generelt sett, og har nylig tatt 3 hørselstester ved en øre-nese-hals-avdeling som vi jevnlig går til. Så vårt barn blir testet "i det vide og det brede" fra alle aktuelle instanser fra før av. Om jeg hadde fått en innkallelse fra helsesøster, så hadde jeg møtt opp samtidig som at jeg hadde bedt om at barnet skulle få slippe hørselstest og at de heller kunne fått resultatene tilsendt fra den avdelingen vi var på.



Anonymous poster hash: 68433...d33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg faktisk sjokkert.

Anonymous poster hash: f9989...ff9

Hvorfor? I de tilfellene der barn allerede går til jevnlig oppfølging hos slike instanser, er jo helsesøster bare smør på flesk.

Anonymous poster hash: 68433...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...