Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei!

Det er en ting jeg har hatt lyst til å ta opp lenge, fordi det er så mange der ute som er uvitende om dette tema. Nemlig den syvende dagen (aka. helligdagen til Kristne). 

Hvor i Bibelen står det "Hold Søndagen hellig"? Ingen steder. Det står kun  "Hold den <<syvende dagen>> hellig."

Søndagen var opprinnelig den første dagen i uken. Det er kun i de moderne, verdslige kalendere at søndag regnes som siste dagen i uken. 

LØRDAG er egentlig den syvende dagen i uken, og er derfor den egentlige dagen vi Kristne skal holde hellig. Jeg syntes det er veldig rart at så få Kristne faktisk vet dette. 

Fra fredag solnedgang til lørdag solnedgang regnes som den syvende helligdag. Dette kalles for SABBAT og er det folk flest forbinner med jødeiske tradisjoner. MEN hvis du ser på historien så er dette en av de tingene Kristne og Jøder faktisk hadde til felles, og det er sabbaten.  De fleste kristne feirer ikke denne, og holder i stede søndagen hellig.

Som Kristen skal du egentlig holde Sabbaten. Jeg kjenner veldig få kristne grupper som faktisk holder den opprinnelige syvendagen hellig. Det er vel egentlig kanskje bare Syvendags-Adventister og jøder som feirer sabbaten, om jeg ikke tar helt feil? 

Hvorfor er det så mye uvitenhet om denne dagen? Hvorfor har ikke menighetene holdt denne dagen videre i sine menigheter når de engang visste at lørdagen av den opprinnelige dagen? Er ikke forflyttningen av helligdagen over til søndag egentlig en katolsk greie? (Corect me if I'm wrong)

Gud selv holdt den syvende dag hellig. Og hvis Lørdag var den opprinnelig  syvende dagen, hvorfor holder da de fleste krisnte; den verdselige syvendag (søndag) hellig i stede?

Det var mennesker som forandret denne dagen, hvordan kan man da som Kristen bare følge dette og la være å se på det Gud har fortalt oss? Som Kristen bør man jo vite bedre enn å lite på sin egen forståelse. Gud's bud forandres aldri, og derfor skal ikke Kristne mennesker bare ta en annen dag i stede siden mennesker forandret den opprinnelige kalenderen sitt system. Rart i mine øyne.

Jeg bare lurer på hvorfor så mange følger det menneskene har forandret, i stede for det opprinnelige Gud har bedt oss om? 

Er ikke hele poenget med Kristendommen og følge GUD og Hans lover, som står skrevet i Bibelen? 

Har lurt på dette lenge, og ønsker gjerne deres meninger :)

Anonymous poster hash: 8fcd7...55f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den syvende dagen i uken er søndag, det har jo ingenting å si hva det heter vel, den syvende dagen er fridag. Slik er det bare. 

Du kan godt bytte mandag og søndag (navn) , men har det noe å si? Den syvende dagen er hviledag! 

• Liker 2
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Kristne har søndag som helligdag fordi Jesus sto opp fra de døde på en søndag.  Det er derfor en festdag/ helligdag. Men tror ikke mange er bevisst på det . 

Anonymkode: 1e7f9...d00

• Liker 1
Skrevet

Sant det!  Lørdag er den opprinnelige hviledagen. 

Skrevet

Men man holder søndagene rolige. A la ikke begynner med bråkete arbeid av hensyn til naboene osv.

Anonymkode: 849e4...f57

• Liker 1
Skrevet

Who the hell cares? 

Anonymkode: 124df...8db

• Liker 2
Skrevet

Sant det!  Lørdag er den opprinnelige hviledagen. 

kun for jødene.

Anonymkode: a951c...d9e

• Liker 1
Skrevet

Heksene feirer også sabbat.

Anonymkode: 0bbe1...ade

• Liker 1
Skrevet (endret)

kun for jødene.

Nei, det er ikke det. Hatt masse debatter om dette før på andre nettsteder,  så begynner ikke her. Men det er ikke kun for jøder nei. De 10 bud er heller ikke kun for jøder, men de 613 tilleggsbudene som Gud ga Moses sammen med de 10 bud var kun for jødene.  De 10 bud som inkl. sabbaten er for alle troende. 

Endret av wintergirl
Gjest Margit Spat
Skrevet

kun for jødene.

Adventistene holder lørdag som helligdag, og de er jo kristne. 

Skrevet

Visste ikke at vi hadde en HELLIGdag hver uke. Trodde det het HVILEDAG.

Anonymkode: 38570...9f7

• Liker 1
Skrevet

Visste ikke at vi hadde en HELLIGdag hver uke. Trodde det het HVILEDAG.

Anonymkode: 38570...9f7

Det er begge deler. Ifølge kristen tro er det en helligdag og en dag for hvile. 

Anonymkode: 124df...8db

Skrevet

Hvorfor ventet du helt til nå, når du har hatt så lyst til å ta opp dette lenge?? :klo:

Anonymkode: 10eff...400

• Liker 1
Skrevet

Fra fredag solnedgang til lørdag solnedgang regnes som den syvende helligdag. Dette kalles for SABBAT og er det folk flest forbinner med jødeiske tradisjoner. MEN hvis du ser på historien så er dette en av de tingene Kristne og Jøder faktisk hadde til felles, og det er sabbaten.  De fleste kristne feirer ikke denne, og holder i stede søndagen hellig.

Som Kristen skal du egentlig holde Sabbaten. Jeg kjenner veldig få kristne grupper som faktisk holder den opprinnelige syvendagen hellig. Det er vel egentlig kanskje bare Syvendags-Adventister og jøder som feirer sabbaten, om jeg ikke tar helt feil? 

Hvorfor er det så mye uvitenhet om denne dagen? Hvorfor har ikke menighetene holdt denne dagen videre i sine menigheter når de engang visste at lørdagen av den opprinnelige dagen? Er ikke forflyttningen av helligdagen over til søndag egentlig en katolsk greie? (Corect me if I'm wrong)

Det var mennesker som forandret denne dagen, hvordan kan man da som Kristen bare følge dette og la være å se på det Gud har fortalt oss? Som Kristen bør man jo vite bedre enn å lite på sin egen forståelse. Gud's bud forandres aldri, og derfor skal ikke Kristne mennesker bare ta en annen dag i stede siden mennesker forandret den opprinnelige kalenderen sitt system. Rart i mine øyne.

Jeg bare lurer på hvorfor så mange følger det menneskene har forandret, i stede for det opprinnelige Gud har bedt oss om?

Har lurt på dette lenge, og ønsker gjerne deres meninger :)

Anonymous poster hash: 8fcd7...55f

De fleste troende "vet" ikke om dette, eller orker ikke å bry seg med det - for dette budet er blant det mest "irriterende". Søndag er ikke den syvende dagen i uken. Det er jo litt ironisk at dette er det eneste budet hvor Gud har sagt "Husk på(..)", og at det er nettopp dette budet folk har en tendens til å glemme.

Det er riktig at endringen fra lørdag til søndag er katolsk, DKK har selv sagt det.

Husk at det finnes en motstridende part i denne konflikten, og da er det ikke unaturlig at det som Gud har befalt, det vil forsøkes endres på :)

• Liker 1
Skrevet

Tror min troende far hadde sagt "det er ikke dagen, det er ikke detaljen, poenget var at man skulle ha en hviledag"
Syns det var veldig interessant å lese det du skrev, takk for det ts :)

Anonymkode: 62c85...dc3

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er ikke det. Hatt masse debatter om dette før på andre nettsteder,  så begynner ikke her. Men det er ikke kun for jøder nei. De 10 bud er heller ikke kun for jøder, men de 613 tilleggsbudene som Gud ga Moses sammen med de 10 bud var kun for jødene.  De 10 bud som inkl. sabbaten er for alle troende. 

Hvor har du det fra at de ti budene gjelder alle? Det står ikke det i Bibelen

Skrevet (endret)

Hvor har du det fra at de ti budene gjelder alle? Det står ikke det i Bibelen

Javel. Hvis meg bibelvers som sier at de 10 bud ikke gjelder alle.

Endret av wintergirl
  • Liker 2
Skrevet

De fleste troende "vet" ikke om dette, eller orker ikke å bry seg med det - for dette budet er blant det mest "irriterende". Søndag er ikke den syvende dagen i uken. Det er jo litt ironisk at dette er det eneste budet hvor Gud har sagt "Husk på(..)", og at det er nettopp dette budet folk har en tendens til å glemme.

Det er riktig at endringen fra lørdag til søndag er katolsk, DKK har selv sagt det.

Husk at det finnes en motstridende part i denne konflikten, og da er det ikke unaturlig at det som Gud har befalt, det vil forsøkes endres på :)

Riktig! Søndag var den første dagen i uken for mange år siden her i Norge  https://no.wikipedia.org/wiki/Mandag

Men de aller fleste kristne velger å føye seg etter flertallet.

I usa så starter den første dagen i uken enn så lenge fremdeles på søndag http://www.timeanddate.no/ukedag/mandag

I hellas f.eks så kalles heter lørdag sabbato, på spansk så kalles den sabado, på italiensk så er det sabato. Sabbaten er lørdag men ble byttet om fordi mennesker så det som en enklere løsning, hvorfor vet jeg ikke :vetikke: Gud ber oss kun å huske den syvende dag som du sier. Det er en grunn til det, men oss som tror kommer aldri til og bli enige der heller, enda det står som det står. 

Skrevet (endret)

Dette stemmer da ikke. De kristne la feiringen av gudstjenesten til søndag allerede i det første århundrede, altså tidlig i oldkirken. I Didache, som er den eldste bevarte kirkeordningen, er det tydelig at feiringen foregikk på søndager. Den katolske kirken fantes ikke før etter splittelsen i 1053, på tross av at du kanskje dogmehistorisk sett kan spore utviklingen av trekk karakteristisk for "katolsk" teologi tilbake til rundt år 600 og utover. 

I NT finner man ikke de ti bud per se, men med unntak av det såkalte "sabbatsbudet", finner man moralske imperativer for de øvrige ni budene. De stedene sabbaten figurerer i evangeliene, er det med et kritisk blikk på en overdrevet rigid opprettholdelse av den. F.eks. poengterer Jesus at det ikke er galt å spise, selv om man høster maten på sabbatsdagen, det er ikke galt å gjøre gode handlinger og kritikken av at Jesus helbredet på sabbatsdagen regnes som uberettiget. Det er med andre ord ingenting, hverken i Skrift eller tradisjon, som tyder på at opprettholdelse av sabbaten noensinne har vært et viktig kristent anliggende og feiringen av søndagen som "Herrens dag" og oppstandelsesdagen har vært karakteristisk for kristendomen helt fra oldkirken og frem til i dag. 

Endret av Pterinochilus
  • Liker 4
Skrevet

Hvem valgte hvilke bud som var for hvem? :klo:

Javel. Hvis meg bibelvers som sier at de 10 bud ikke gjelder alle.

Hvor står det at det kun er 10 bud som skal videreføres til NT?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...