ivanka Skrevet 20. september 2004 #21 Skrevet 20. september 2004 Hva var galt med de gode gamle runetavlene? tungvint da vettu.
Gjest Ethereal Skrevet 20. september 2004 #22 Skrevet 20. september 2004 Språket. Språk er vel strengt tatt ingen oppfinnelse; det ligger innebygget i menneskets hjerne; vi har medfødte evner til å lære språk, og sannsynligvis også behov for å kommunisere i språk. Jeg vil også sette boktrykkekunsten høyt på lista.
Gjest Anonymous Skrevet 20. september 2004 #23 Skrevet 20. september 2004 For oss som har småbarn...??? PLASTER med tegneseriefigurer på!!
ivanka Skrevet 21. september 2004 #24 Skrevet 21. september 2004 For oss som har småbarn...??? PLASTER igjen betinget av boktrykkerkunsten... men jeg ser jo poenget ditt, da.
Nick Etmitt Skrevet 21. september 2004 #25 Skrevet 21. september 2004 Men tror du trykkekunsten vil vare evig? En dag vil nok alt være digitalt, og boktrykkerkunsten kun et fordums minne. DA er den ikke verdens viktigste oppfinnelse lenger.
ivanka Skrevet 21. september 2004 #26 Skrevet 21. september 2004 Men tror du trykkekunsten vil vare evig? En dag vil nok alt være digitalt' date=' og boktrykkerkunsten kun et fordums minne. DA er den ikke verdens viktigste oppfinnelse lenger.[/quote'] jo, fordi 'alt' det digitale ikke hadde vært der uten boktrykkerkunsten. nåtiden er alltid betinget av fortiden.
Nick Etmitt Skrevet 21. september 2004 #27 Skrevet 21. september 2004 Nei, men boktrykkerkunsten hadde ikke vært der uten skriftspråket, så da er vel det en likeså viktig oppfinnelse? (bare sånn for å kverulere littegranne )
Gjest GreenSky Skrevet 21. september 2004 #28 Skrevet 21. september 2004 DA er den ikke verdens viktigste oppfinnelse lenger. Jo, pga. menneskets kulturelle, sosiale og vitenskapelige utvikling nettopp pga. dette.
Gjest TomKrus Skrevet 21. september 2004 #29 Skrevet 21. september 2004 Nei, men boktrykkerkunsten hadde ikke vært der uten skriftspråket, så da er vel det en likeså viktig oppfinnelse? (bare sånn for å kverulere littegranne ) Men boktrykkerkunsten bidro mer til at informasjon ble mer allment tilgjengelig, og ikke noe som haddde en begrenset tilhørighet til eliten.
ivanka Skrevet 21. september 2004 #30 Skrevet 21. september 2004 det er forsåvidt et poeng, men det var boktrykkekunsten som etterhvert gjorde skriftspråket tilgjengelig for allmenheten. det er derfor gutenberg er så viktig. før ham var det en ekstremt liten brøkdel av befolkningen som hadde 'tilgang på' skrift, stort sett munker som satt hele livet og kopierte religiøse tekster for hånd. allmengjøringen av skrift og trykket informasjon har revolusjonert verden i en grad håndskrift alene ikke gjorde.
The Kitten Skrevet 12. mai 2008 #31 Skrevet 12. mai 2008 Hva regner du som verdens viktigste oppfinnelse? Destillert alkohol! Hilsen The Kitten :banantroll:
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #32 Skrevet 12. mai 2008 Damer Sexy undertøy Eller det er kanskje en dårlig oppfinnelse. Det skjuler jo kroppen. Internett Silikon Tv-en DVD Musikk Også kommer andre ting etter.
Gjest Bolledeig Skrevet 12. mai 2008 #34 Skrevet 12. mai 2008 Skriftspråket. Har spart oss for å måtte oppfinne ting igjen og igjen :-D Boktrykkerkunsten også, fordi den gjorde kunnskap allment tilgjengelig.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #35 Skrevet 13. mai 2008 Oppvaskmaskinen!!!! :) Kan ikke leve uten den. Hvem fant opp den? Jeg vil lage et alter til denne personens ære.
Gjest En annen mann Skrevet 13. mai 2008 #37 Skrevet 13. mai 2008 Nå er jo ikke dette en oppfinnelse, men snarere en oppdagelse. Jeg mener at den/de som først klarte å tenne den første ilden på egenhånd vha. primitive redskaper som flintstein, tørre busker og trevirke stod for den desidert viktigste oppdagelsen i historien. Hadde ikke mennesket oppdaget ilden hadde man aldri kunnet tilberede kjøtt på den måten man gjorde i førhistorisk tid, noe som med stor sannsynlighet kunne medført at hjernen vår ikke ville blitt utviklet slik den gjorde. I tillegg var jo ilden en uvurderlig varmekilde for forhistoriske menneskearter i kalde strøk. Slett ikke sikkert de ville ha overlevd uten ild.
Alice Ayres Skrevet 13. mai 2008 #38 Skrevet 13. mai 2008 Det er faen døtte meg kvinnelige sanitetsprodukter - og hvis jeg må velge et av disse, vil jeg si bindet. Drit i lesing, hjul og ild! Heller et liv uten bøker, biler eller kokt mat, enn et liv med blodet fossende nedover låra.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2008 #40 Skrevet 14. mai 2008 Hva regner du som verdens viktigste oppfinnelse? Språket.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå