Gå til innhold

Drøm

MiniMjau

Anbefalte innlegg

Hadde en "fæl" drøm i natt. Jeg var gravid og klar til å føde. Det var VANNVITTIG VONDT!!!! ble fraktet til sykehuset der gravide var samlet i ett rom i etasjesenger. vi satt eller lå alle sammen i sengene, noen var flere i hver seng. husker GODT følelsen av at noe kravla og krøyp inni meg og at det var sjukt vondt nederst i ryggen. som kraftige pms-smerter. Drømte ikke så lenge at jeg fikk barn eller at det var noe fortsettelse.

Jeg har aldri vært gravid selv.

hva skal dette bety?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde en "fæl" drøm i natt. Jeg var gravid og klar til å føde. Det var VANNVITTIG VONDT!!!! ble fraktet til sykehuset der gravide var samlet i ett rom i etasjesenger. vi satt eller lå alle sammen i sengene, noen var flere i hver seng. husker GODT følelsen av at noe kravla og krøyp inni meg og at det var sjukt vondt nederst i ryggen. som kraftige pms-smerter. Drømte ikke så lenge at jeg fikk barn eller at det var noe fortsettelse.

Jeg har aldri vært gravid selv.

hva skal dette bety?

Må det bety noe da?

Alle kan studere ting og spørre "Hvorfor?". Noen få drømmer om ting som ikke finnes og spør "Hvorfor ikke?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig må ikke nødvendigvis en drøm bety noe. Men hvis man har hatt en drøm som gir inntrykk, er det ikke rart at man vil finne ut hvorfor. Hvorfor setter underbevisstheten sammen akkurat disse bildene??

Nøstepus, drømmer om å være gravid kan gjerne si noe om at man "går svanger" - med en idé, et prosjekt eller noe sånt. Jeg vet ikke om du føler at det sier deg noe? Og siden du hadde skikkelige fødselssmerter, sier det kanskje noe om at det er venskelig for deg å "føde" idéen din, altså få realisert planene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det kan ha noe med nye ideer, noe nytt i livet ditt, ny begynnelse å gjøre.

Jeg drømte at en dame kom på døra med en baby til meg en gang. Veldig sterk drøm, for hun så litt overjordisk og madonnaaktig ut.

Det var nok i begynnelsen av en prosess....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmer er individuelle. Det som betyr noe for ett menneske kan bety noe annet for et annet. Vi har alle ulike erfaringer gjennom livet som påvirker oss ulikt.

Vil du lære å forstå dine egne drømmer bedre, er det en ide å føre en drømmedagbok. Skriv ned drømmen du har hver morgen, skriv et par stikkord om hva du tror det kan bety og følge med hvorvidt det stemmer.

Men en 'advarsel': Når du begynner å føre drømmedagbok, begynner du å huske drømmene bedre. Det kan også ende opp med at du husker stadig flere drømmer, og da kan det bli litt pes å skriv ned alle. Jeg førte drømmedagbok for en 10-12 år siden, men sluttet da jeg begynte å huske rundt 5 forskjellige drømmer hver natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmer er individuelle. Det som betyr noe for ett menneske kan bety noe annet for et annet. Vi har alle ulike erfaringer gjennom livet som påvirker oss ulikt.

Det er jeg helt enig i.

Men jeg tror også at Jungs tanker om arketyper har noe for seg: Altså at det er enkelte symboler som er universelle for "alle" mennesker.

Samtidig kan det godt hende at en person har så sterke personlige assosiasjoner at det overskygger den universelle betydningen.

Så i Nøstepus' drøm, er det naturlig å spørre om nettopp dette, men hun sier at hun aldri har vært gravid. Men kanskje noen hun kjenner er det? Det er her man bør lete i starten, for så å utvide analysen med å trekke inn symboler/arketyper.

Vel - nå høres det ut som om jeg betrakter dette som en vitenskap, jeg må understreke at det gjør jeg ikke. Men jeg tar drømmene mine alvorlig: Tror det er dumt å ignorere sterke signaler fra underbevisstheten min. Så hvis jeg har hatt en skikkelig vond drøm, pleier jeg alltid å tenke over den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at Jungs arketype-teorier kan ha noe for seg, og drømmen som her er diskutert er da et godt eksempel på typisk arketype. Jeg ville bare poengtere at drømmer generelt må forstås i en personlig kontekst, slik at man ikke løper ut og kjøper den første og beste drømmetydningsboken og leser 'svarene' der slavisk.

Og nei, drømmetydning er ingen vitenskap. Det er bare fascinerende å forsøke forstå hvor alle de underlige bildene kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På startsiden står det en liste over diverse emner. Vist du går inn på horosko og deretter drømme tydning, så finner du flere drømme symboler der, og vil kanskje finne svaret også.

Jeg vet ikke hvordan man lager en link, så jeg måtte nok ta det på den måten da. Alt har ihvertfall stemt på meg. Så hvorfor ikke prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...