Gå til innhold

Vannretensjon etter trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg plages mye med at kroppen holder vann etter trening.

Vekten øker ofte med 1,5-2 kg dagen etter trening, fingrene blir stive og hovne, og jeg øker med 1,5 cm rundt anklene.

Det er sikkert unødvendig å si at såpass mye ekstra væske i kroppen kjennes ubehagelig og stivt.  Spesielt ubehagelig er det i beina.

Det går over etter noen dager, men da er det på tide med en ny treningsøkt, og så er det på'n igjen.

Nå lurer jeg på om noen har noen gode tips.

Er det noen som har prøvd kompresjonsstrømper, og som har erfart at dette gir mindre vann i legger og ankler?

Anonymous poster hash: c723f...862
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter med det samme! Følger innlegget :) 

Skrevet

Samme her! Sømmer på klærne lager dype merker i huden når jeg har det sånn og jeg føler meg skikkelig sprengt

Skrevet

Det høres ut som kroppen din ikke tåler jogging så godt (jeg antar at det er det du driver med, det er det eneste jeg kan tenke meg som kan gi oppsvulmede legger).

Jogging gir beina et kraftig støt hver gang du treffer bakken, der belastningen er flere ganger kroppsvekta. Du kan jo prøve å bytte treningsform til noe som ikke gir støtbelastning.

Selv merker jeg stor forskjell på de dagene der jeg må sitte lenge på jobben foran PC-en og de dagene jeg har sykla en lang treningstur. I det første tilfellet er gjerne anklene og føttene godt synlig oppsvlumede når jeg skal legge meg, i det andre tilfellet ser de nesten ut som sånn de gjør når jeg våkner om morran og har ligget horisontalt hele natta.

Sykling gir gjennomstrømning i beina uten støtbelastning. Ulempen er at man må holde på mye lenger for å få samme treningseffekt som av f. eks. 45 minutter jogging.

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som kroppen din ikke tåler jogging så godt (jeg antar at det er det du driver med, det er det eneste jeg kan tenke meg som kan gi oppsvulmede legger).

Jogging gir beina et kraftig støt hver gang du treffer bakken, der belastningen er flere ganger kroppsvekta. Du kan jo prøve å bytte treningsform til noe som ikke gir støtbelastning.

Takk for svar.

Væskeretensjon skjer dessverre uavhengig av type trening, også ved styrketrening, og er verst om morgenen, men blir bedre ut over dagen.

Skrevet

Takk for svar.

Væskeretensjon skjer dessverre uavhengig av type trening, også ved styrketrening, og er verst om morgenen, men blir bedre ut over dagen.

Dette er et fysiologisk felt jeg ikke kan så mye om, det jeg vet har jeg allerede skrevet. Hvis ikke noen andre her har noen bra forslag høres det ut som du kanskje burde ta en tur til legen. Det er ikke normalt å bli sånn av alle former for trening.

Skrevet

Du bør absolutt teste kompresjonsstrømper. Og så kan du forsøke lymfedrenasje. Se for eksempel på YouTube etter videoer av hvordan du kan gjøre det.

Anonymous poster hash: ceabd...f27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...