Gå til innhold

Ritalin 30 mg jente 24

lulz1337

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har nå endelig fått startet på Ritalin for min ADHD diagnose. Skal gå på 30 mg den første tiden, det funker supert så langt. Men jeg får ikke i meg nok mat.

Matlysten er så og si vekke. Jeg har slitt meg opp til 50 kilo det siste året (skyhøy forbrenning) og nå når jeg ikke klarer å spise føler jeg at jeg fyker rett ned igjen i vekt, så mitt spørsmål er som følger: har noen noe tips til mat som er lett å spise men som er næringsrikt og godt?

Jeg er alt spisende. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Viktigste her er å sette alarm på telefonen som sier ifra når du skal spise.

Når den alarmen går, så skal du spise - sulten eller ei.

Tenk litt på hva du spiste før du startet på dette.

Og skal du begynne med 30mg? Det var mye for å "begynne med" spørr du meg, men for all del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag smoothie av avokado, banan og melk. Mye vitaminer der. Spis små måltider det er lett å få i seg. Og husk, en adhd hjerne setter pris på struktur og på påminnelser 😉 Sett alarmen på hver 3 time og spis noe. Lykke til. Dette blir bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan kjøpe nutrition bars på iherb, og spise mellom måltidene? Spis etter klokkeslett, ikke etter sult. Ha på alarm om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste her er å sette alarm på telefonen som sier ifra når du skal spise.

Når den alarmen går, så skal du spise - sulten eller ei.

Tenk litt på hva du spiste før du startet på dette.

Og skal du begynne med 30mg? Det var mye for å "begynne med" spørr du meg, men for all del..

Nei, jeg startet med 10 mg til frokost i tre dager, så 10 mg til frokost og 10 mg til lunsj i tre dager også 10 til frokost, 10 mg til lunsj og 10 mg til middag :) men jeg er altså sulten på en merkelig måte, men når jeg spiser blir jeg dårlig og kvalm. Og jeg pleier å ha en enorm matlyst. Før jeg startet på medisin spiste jeg 7 måltider for dagen ca. Mellommåltider og middager. Og nå klarer jeg såvidt 3. Det er sykt frustrerende og jeg havner i kjelleren når jeg ser på vekten... Jeg skal teste ut disse tipsene jeg har fått nå, evig takknemlig. Skal prøve å holde oppdatert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Keikolina

Hvorfor begynner du så høyt? Husker det var kjempestrengt og at man følge et skjema med opptrapping hver tredje dag. Måtte begynne på 5 mg.

Leste det siste der for sent, ha ha.

Endret av Keikolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte også begynne med 5mg, og dette fikk jeg streng beskjed om var viktig.. å dele den lille pilla i to :P

Jeg forstår hva du mener med den rare sultfølelsen og at du blir dårlig når du spiser!

Jeg hadde i meg sånne næringsdrikker du får kjøpt på apoteket i denne perioden for å få i meg noe.

Det kjentes ut som kroppen ikke var vant med næring og reagerte på det, men det hjalp å erstatte noen måltid med dette i noen dager altså :)

Trener du? Er du i aktivitet om dagene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte også begynne med 5mg, og dette fikk jeg streng beskjed om var viktig.. å dele den lille pilla i to :P

Jeg forstår hva du mener med den rare sultfølelsen og at du blir dårlig når du spiser!

Jeg hadde i meg sånne næringsdrikker du får kjøpt på apoteket i denne perioden for å få i meg noe.

Det kjentes ut som kroppen ikke var vant med næring og reagerte på det, men det hjalp å erstatte noen måltid med dette i noen dager altså :)

Trener du? Er du i aktivitet om dagene? :)

Nei vet ikke, legen satte meg rett på 10 mg med engang. Har rimelig sterk ADHD så er muligens derfor. Jeg aner ikke :P ja jeg går på skole, jobber og trener så er ganske aktiv. Har en kles butikk jobb så er ikke mye i ro sitting kan man si... Men jeg skulle så gjeeeerne fått i meg mer mat. Huff, jeg vurderer å kjøpe disse næringsdirkkene du snakker om, eventuelt kjøpe en liten mixer å lage smuties. Vi får se hva jeg gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet ikke, legen satte meg rett på 10 mg med engang. Har rimelig sterk ADHD så er muligens derfor. Jeg aner ikke :P ja jeg går på skole, jobber og trener så er ganske aktiv. Har en kles butikk jobb så er ikke mye i ro sitting kan man si... Men jeg skulle så gjeeeerne fått i meg mer mat. Huff, jeg vurderer å kjøpe disse næringsdirkkene du snakker om, eventuelt kjøpe en liten mixer å lage smuties. Vi får se hva jeg gjør!

Sterk ADHD? Hva betyr det? Hvordan er du i dagliglivet, hva gjør den så "sterk"? Bare nysgjerrig, siden jeg har det selv også og aldri har hørt dette uttrykket :P

Men uansett "sterkhet" kommer an på hvilken dose du havner på tilslutt, ikke hva du starter på. 

Næringsdrikkene er herlige, og smoothies er også genialt! Finner mange gode oppskrifter på nettet. 

Men husk på at om dette med maten ikke fungerer på deg, så må du slutte eller evt prøve noe annet som concerta eller strattera (jeg går på sistnevnte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterk ADHD? Hva betyr det? Hvordan er du i dagliglivet, hva gjør den så "sterk"? Bare nysgjerrig, siden jeg har det selv også og aldri har hørt dette uttrykket :P

Men uansett "sterkhet" kommer an på hvilken dose du havner på tilslutt, ikke hva du starter på. 

Næringsdrikkene er herlige, og smoothies er også genialt! Finner mange gode oppskrifter på nettet. 

Men husk på at om dette med maten ikke fungerer på deg, så må du slutte eller evt prøve noe annet som concerta eller strattera (jeg går på sistnevnte).

Sterk ADHD betyr vel at symptomene er kraftigere enn normalen. Og at den tar mer kontroll over den som har det. Noen klarer å kontrollere symptomene selv. Noen får god hjelp fra medisin så de ikke sliter seg helt ut. Noen trenger medisin for å kunne komme igjennom utdanning og jobb, og så har du de med sterk ADHD som trenger medisin for å "leve" og ikke gjøre skade på seg selv og andre (null impulskontroll, tenker null konsekvenser, aggressjon etc)

Anonymous poster hash: 6cff6...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sterk ADHD mener jeg ekstremt dårlig konsentrasjon, så og si ikke-eksisterende impuls kontroll, og veldig temperamentsproblemer. Sliter veldig i hverdagen med egentlig det meste. Men nå når jeg har begynt å bli vant til medisinen og har mindre bivirkninger så har jeg også kontroll på alt adhden inneholder, minus Matlysten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...