Gå til innhold

PPT, konsentrasjonproblem og skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere barn som har hatt litt konsentrasjonsproblemer? Har ppt satt noen tiltak?

Anonymous poster hash: f3db9...d1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var et litt vagt spm. Jobber selv som spesialpedagog i skolen og vil kanskje kunne svare deg hvis du er litt mer konkret. Konsentrasjonsproblemer kan være så mangt og gi ulike utfordringer.

Anonymous poster hash: fb0f8...d81

Skrevet

Det var et litt vagt spm. Jobber selv som spesialpedagog i skolen og vil kanskje kunne svare deg hvis du er litt mer konkret. Konsentrasjonsproblemer kan være så mangt og gi ulike utfordringer.

Anonymous poster hash: fb0f8...d81

Ok. Jenta det er snakk om er veldig stille og sjenert av seg. Konsentrerer ikke så veldig når hun sitter i klasserommet. Har noen timer med en støttelærer (tror det her det), der læreren hjelper til med lesing og andre ting.

Skrevet

Opp med seg

Skrevet

Har 2 barn med adhd. En uten tilrettelegging og 1 med tilrettelegging på skolen.

Han bruker pc til skriving, har fremlegg 1 til 1 og muntlige prøver.

Skrevet

Litt konsentrasjonsproblemer er nok ikke så omfattende at ppt blir koblet inn. Er det MYE konsentrasjonsproblemer derimot.....

Jeg har støttetime iblant og når jeg er inne i klassene brukes jeg også til å hjelpe de som ikke helt får med seg alt, i tillegg til de med en diagnose.

Hvis det ikke er store problemer inn i bildet så er det ikke noe poeng med ppt. Uansett skal det mye til før elever kan kunne tas ut av klasserommet. Jeg har flere elever med diverse diagnoser, men det er kun en av de jeg tar regelmessig ut av klasserommet fordi han bråker, løper rundt, forstyrrer andre osv. Ellers er jeg bare der for å hjelpe til med å forklare oppgavene, tilrettelegge litt for de og sånn. Det er ofte ikke mye som blir gjort annet enn at klassen får en støttelærer som har fokus på de med diagnoser. Og fokus på andre barn som vi/kontaktlærer mener det er greit å ha et øye til.

Anonymous poster hash: b657e...ce1

Skrevet

Ett øye med*

Hehe:)

Skrevet

Har 2 barn med adhd. En uten tilrettelegging og 1 med tilrettelegging på skolen.

Han bruker pc til skriving, har fremlegg 1 til 1 og muntlige prøver.

Hva var symptomene til ADHD? Var det ppt som utredet og satte tiltak?

Skrevet

Litt konsentrasjonsproblemer er nok ikke så omfattende at ppt blir koblet inn. Er det MYE konsentrasjonsproblemer derimot.....

Jeg har støttetime iblant og når jeg er inne i klassene brukes jeg også til å hjelpe de som ikke helt får med seg alt, i tillegg til de med en diagnose.

Hvis det ikke er store problemer inn i bildet så er det ikke noe poeng med ppt. Uansett skal det mye til før elever kan kunne tas ut av klasserommet. Jeg har flere elever med diverse diagnoser, men det er kun en av de jeg tar regelmessig ut av klasserommet fordi han bråker, løper rundt, forstyrrer andre osv. Ellers er jeg bare der for å hjelpe til med å forklare oppgavene, tilrettelegge litt for de og sånn. Det er ofte ikke mye som blir gjort annet enn at klassen får en støttelærer som har fokus på de med diagnoser. Og fokus på andre barn som vi/kontaktlærer mener det er greit å ha et øye til.

Er du støttelærer som er der pga ppt tiltak?

Skrevet

Er du støttelærer som er der pga ppt tiltak?Anonymous poster hash: f3db9...d1b

Har barna en diagnose har de gjerne tiltak gjennom ppt, så ja. Nå har jeg ingen som ikke fungerer i det hele tatt i klassene da, så en støttelærer iblant fungerer i massevis. Noen ganger fungerer barna fint og jeg trenger knapt å hjelpe de. Noen ganger har de en dårlig dag og trenger mye hjelp.

Jeg er ikke støttelærer i klasser der det ikke er noen diagnoser. Det tror jeg ikke blir gitt, som jeg vet om hvert fall... Er fersk i yrket så vet ikke om det er vanlig. Men det virker ikke sånn.

Skrevet

Hva var symptomene til ADHD? Var det ppt som utredet og satte tiltak?

Eldste fikk sin diagnose da han var 4. Han er ekstremt hyperaktiv og klarte aldri å fullføre noe han begynte på. Han har en diagnose til så hva som skyldes hva er ikke helt enkelt å si. Han bruker medisiner og har ingen tiltak på skolen. Han er testet av ppt, men selve utredningen er tatt på barneavdelingen på sykehuset.

Yngste klarer ikke begynne på oppgaver og mister fryktelig lett fokus.

Han er utredet via bup og det er bup som har foreslått tiltakene

Skrevet

Eldste fikk sin diagnose da han var 4. Han er ekstremt hyperaktiv og klarte aldri å fullføre noe han begynte på. Han har en diagnose til så hva som skyldes hva er ikke helt enkelt å si. Han bruker medisiner og har ingen tiltak på skolen. Han er testet av ppt, men selve utredningen er tatt på barneavdelingen på sykehuset.

Yngste klarer ikke begynne på oppgaver og mister fryktelig lett fokus.

Han er utredet via bup og det er bup som har foreslått tiltakene

Her er jenta mi i tredje klasse og mister også fokus veldig lett og må hjelpes av en voksen hele tiden. PPT skal utrede og kanskje sette tiltak. Hva slags tiltak har dere?

Skrevet

Her er jenta mi i tredje klasse og mister også fokus veldig lett og må hjelpes av en voksen hele tiden. PPT skal utrede og kanskje sette tiltak. Hva slags tiltak har dere?

Han bruker pc til alt skriftlig, fremlegg har han 1 til 1 og han har muntlige prøver. Han går forøvrig I 9 klasse.

Hadde ikke tilrettelegging på barneskolen da de var mer interessert I å se ham som et problem enn å hjelpe ham.

Skrevet

Han bruker pc til alt skriftlig, fremlegg har han 1 til 1 og han har muntlige prøver. Han går forøvrig I 9 klasse.

Hadde ikke tilrettelegging på barneskolen da de var mer interessert I å se ham som et problem enn å hjelpe ham.

Uff får helt vondt av at de så han som et problem på barneskolen. Her så skal de koble inn PPT for å se om noen tiltak hjelper, fordi hun veldig lett mister fokus og konsentrasjon.

Hvordan er gutten din ellers, sosialt? Har han venner? Her er jenta mi veldig sosialt men sliter litt med fokus når det gjelder skole.

Har gutten din fått en diagnose?

Skrevet

Har barna en diagnose har de gjerne tiltak gjennom ppt, så ja. Nå har jeg ingen som ikke fungerer i det hele tatt i klassene da, så en støttelærer iblant fungerer i massevis. Noen ganger fungerer barna fint og jeg trenger knapt å hjelpe de. Noen ganger har de en dårlig dag og trenger mye hjelp.

Jeg er ikke støttelærer i klasser der det ikke er noen diagnoser. Det tror jeg ikke blir gitt, som jeg vet om hvert fall... Er fersk i yrket så vet ikke om det er vanlig. Men det virker ikke sånn.

Jo det blir gitt.

Hilsen pp-rådgiver.

En klasse trenger heller ikke å ha elever med en diagnose for at de har ekstra voksne inne i timen. Ofte er det da snakk om assistenter (ufaglærte), som det også høres ut som du er.

En diagnose gir heller ingen "rett" på ekstra ressurser i en klasse.

Anonymous poster hash: 261ad...228

Skrevet

Jo det blir gitt.

Hilsen pp-rådgiver.

En klasse trenger heller ikke å ha elever med en diagnose for at de har ekstra voksne inne i timen. Ofte er det da snakk om assistenter (ufaglærte), som det også høres ut som du er.

Hva skjer i såfall med de som lett mister fokus og konsentrasjon? Læreren må hjelpe?

Skrevet

Hva skjer i såfall med de som lett mister fokus og konsentrasjon? Læreren må hjelpe?

Det finnes mange strategier lærer kan benytte og som også kan læres bort til eleven. det er først og fremst viktig å kartlegge hvorfor eleven mister fokus. Er oppgavene for vanskelige? Har ikke eleven fått med seg beskjeden, og trenger individuell beskjed? (Dette gjelder overraskende mange), har eleven en nevrologisk oppmerksomhetssvikt? Har eleven organiseringsvansker? Dette er viktig å finne ut av for å finne rette tiltak :)

Skrevet

Jo det blir gitt.

Hilsen pp-rådgiver.

Det var da en veldig hyggelig måte å svare på...

Anonymous poster hash: ca538...082

Skrevet

Det var da en veldig hyggelig måte å svare på...Anonymous poster hash: ca538...082

Det var overhodet ikke meningen å svare ufint :klo: Dersom det var det at jeg påpekte at hun var ufaglært du reagerte på, så beklager jeg det. Svarte vel litt raskt og litt for direkte.

Når det er sagt synes jeg det er leit at enkelte lærere (og forsåvidt foreldre, men det er mer naturlig) tror at den eneste måten tiltak blir satt igang på er om PPT blir involvert og det blir tilrådd spesialundervisning. Styrking av klasser med ekstra voksne, og ekstra oppfølging av noen elever bør gå innenfor de ordinære rammene. Og det gjør det heldigvis på mange skoler :) Når det gjelder konsentrasjonsvansker er det mange lærere som har mye god kunnskap om tiltak, som de gjør naturlig som klasseleder. Også er det når disse tiltakene ikke har effekt man bør vurdere en videre utredning av barnet :)

Skrevet

PPT setter ikke inn tiltak. De kommer med anbefalinger. Ved konsentrasjonsproblemer blir BUP koblet inn også. Det er de som eventuelt setter AD/HD-diagnose. 

PPT hos oss utreder stort sett bare ulike lærevansker.

Hos oss gis det ikke ekstra ressurser til barn med konsentrasjonsvansker. De ressursene må vi hente ved å omdisponere andre midler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...