Smiliien Skrevet 28. april 2017 #81 Skrevet 28. april 2017 Liker best: Sunnmørsk og sognemål Liker minst: Trøndersk og "østlandskstavangersk" (innflyttere med østlanske ord med stavangertonefall)
Eiliv Skrevet 29. april 2017 #82 Skrevet 29. april 2017 De dialektene jeg liker best er setesdalsk og sunnmørsk. Den jeg liker minst er vestkantsdialekta i Oslo. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #83 Skrevet 29. juli 2017 Liker dialekten fra indre sogn, Voss (uten skarre r) Liker ikke dialktene fra Agder fylkene, Stavanger, Haugesund, og Bergen. (Grusom skarre r) Anonymkode: 77aed...bac
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #84 Skrevet 29. juli 2017 Jeg kan ikke skjønne hvordan noen ikke kan like Oslo vestkant-dialekt? Er jo det nærmeste man kommer til et normert talespråk i dette landet. Alle forstår dialekten. Anonymkode: 5d93c...4c8
Try2 Skrevet 29. juli 2017 #85 Skrevet 29. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke skjønne hvordan noen ikke kan like Oslo vestkant-dialekt? Er jo det nærmeste man kommer til et normert talespråk i dette landet. Alle forstår dialekten. Anonymkode: 5d93c...4c8 Men det fordrer jo ikke at folk skal like den
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #86 Skrevet 29. juli 2017 Jeg er veldig svak for dialektene fra innlandet på Vestlandet, særlig Hardanger, Voss og Sogn. Synes de har så mye tyngde og poesi i seg. Nordlandsdialektene er også flotte. Samme er Hallingdal. Jeg misliker ingen dialekter, men jeg stiller meg mer likegyldig til Sunnmøre, Trøndelag, Vestfold og Østfold, samt standard Oslomål. Anonymkode: 78832...d49
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #87 Skrevet 29. juli 2017 Jeg liker ikke trøndersk, sogn og fjordane, nordlandsdialekt, bergensk, østerdalen, østfold, sørlandsk.. Sååå de dialektene jeg syns er fine: haugesund, stavanger, generelt rogalandsdialekt, og hallingdal/valdres, da blir jeg klam i mummidalen altså. Oslo/østlandet er helt ok, ikke noe mer enn det. Anonymkode: a6249...29f
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #88 Skrevet 29. juli 2017 Har bodd i Finnmark, Trøndelag og på Østlandet, så min egen dialekt er dessverre ødelagt. Men, synes dialekten til de i Romsdal er veldig sjarmerende. Altså, dialekten til Gaute Grøtta Grav. Anonymkode: 85e64...e82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå