Gå til innhold

Hvilken dialekt liker du best? Og hvilken liker du minst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Liker best: Sunnmørsk og sognemål

Liker minst: Trøndersk og "østlandskstavangersk" (innflyttere med østlanske ord med stavangertonefall)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De dialektene jeg liker best er setesdalsk og sunnmørsk.

Den jeg liker minst er vestkantsdialekta i Oslo. 

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Liker dialekten fra indre sogn, Voss (uten skarre r)
Liker ikke dialktene fra Agder fylkene, Stavanger, Haugesund, og Bergen. (Grusom skarre r)

Anonymkode: 77aed...bac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne hvordan noen ikke kan like Oslo vestkant-dialekt? Er jo det nærmeste man kommer til et normert talespråk i dette landet. Alle forstår dialekten. 

Anonymkode: 5d93c...4c8

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke skjønne hvordan noen ikke kan like Oslo vestkant-dialekt? Er jo det nærmeste man kommer til et normert talespråk i dette landet. Alle forstår dialekten. 

Anonymkode: 5d93c...4c8

Men det fordrer jo ikke at folk skal like den

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig svak for dialektene fra innlandet på Vestlandet, særlig Hardanger, Voss og Sogn. Synes de har så mye tyngde og poesi i seg.

Nordlandsdialektene er også flotte. Samme er Hallingdal.

Jeg misliker ingen dialekter, men jeg stiller meg mer likegyldig til Sunnmøre, Trøndelag, Vestfold og Østfold, samt standard Oslomål.

Anonymkode: 78832...d49

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke trøndersk, sogn og fjordane, nordlandsdialekt, bergensk, østerdalen, østfold, sørlandsk..

Sååå de dialektene jeg  syns er fine: haugesund, stavanger, generelt rogalandsdialekt, og hallingdal/valdres, da blir jeg klam i mummidalen altså. Oslo/østlandet er helt ok, ikke noe mer enn det. 

Anonymkode: a6249...29f

AnonymBruker
Skrevet

Har bodd i Finnmark, Trøndelag og på Østlandet, så min egen dialekt er dessverre ødelagt. Men, synes dialekten til de i Romsdal er veldig sjarmerende. Altså, dialekten til Gaute Grøtta Grav. 

Anonymkode: 85e64...e82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...