Gå til innhold

Herlighet så kroppen lagrer vann når jeg spiser mye hvete..!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært så og si uten en stund, men bakte boller i går. Og spiste. Mange. I dag er magen svær, buksa trang og ansiktet skikkelig rundt og "hovent". Og jeg er skikkelig fysen på boller.....

Anonymous poster hash: 438fa...735

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjær er fine saker 

Anonymous poster hash: c6b6d...cc0
Skrevet

Sånn fungerer karbohydrater. De binder unødvendig vann i kroppen. Ola og Kari Nordmann har 1-3 kg vann bundet opp i kroppen på grunn av høyt karbohydratinntak, som igjen gir høyere blodtrykk.

Anonymous poster hash: c5419...dd7
  • Liker 1
Gjest Citronella
Skrevet

Sånn fungerer karbohydrater. De binder unødvendig vann i kroppen. Ola og Kari Nordmann har 1-3 kg vann bundet opp i kroppen på grunn av høyt karbohydratinntak, som igjen gir høyere blodtrykk.

Tull og vas. Vi behøver karbohydrater. Og fett og proteiner. Høyere blodtrykk???

• Liker 4
Skrevet

Tull og vas. Vi behøver karbohydrater. Og fett og proteiner. Høyere blodtrykk???

Behøver vi karbohydrater? Jøss, da har du funnet ut noe nytt. Du må gjerne kjøre noen studier på dette og bevise det for resten av verden. Jeg har en liten følelse av at det ikke vil gå så bra... Inuittene og masaiiene hadde veldig god helse med fravær av karbohydrater...

• Liker 1
Skrevet

Behøver vi karbohydrater? Jøss, da har du funnet ut noe nytt. Du må gjerne kjøre noen studier på dette og bevise det for resten av verden. Jeg har en liten følelse av at det ikke vil gå så bra... Inuittene og masaiiene hadde veldig god helse med fravær av karbohydrater... Anonymous poster hash: c5419...dd7

Jeg tror du trenger å lese litt grunnleggende fysiologi.....

Anonymous poster hash: 32e4c...c99

• Liker 5
Gjest Citronella
Skrevet (endret)

Behøver vi karbohydrater? Jøss, da har du funnet ut noe nytt. Du må gjerne kjøre noen studier på dette og bevise det for resten av verden. Jeg har en liten følelse av at det ikke vil gå så bra... Inuittene og masaiiene hadde veldig god helse med fravær av karbohydrater...

Vitenskap, min gode AB. Og du må gjerne greie ut hvorfor karbohydrater gir høyt blodtrykk!

Akkurat.

Endret av Citronella
  • Liker 3
Skrevet

Haha, jeg blir også helt luftballong av hveteboller!

Og pizza, loff, rundstykker osv.

Det tror jeg nesten alle blir, det er vel derfor halve Norge løper rundt og innbiller seg de har glutenallergi for tiden.

Forøvrig så er det bare paleo-bullshit at masaiiene ikke spiser/spiste karbo.

Skrevet

Hvis du kan nevne ett, kun ett, essensielt karbohydrat skal jeg gi meg og trekke alt tilbake.

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Hvis du kan nevne ett, kun ett, essensielt karbohydrat skal jeg gi meg og trekke alt tilbake.

Fiber. 

Ja, fiber er et karbohydrat. 

Ja, fiber er viktig. 

Det at fiber ikke fordøyes, betyr ikke at det ikke er helt essensielt. Det er nettopp det at fiber ikke brytes ned i kroppen som gjør det så viktig.

Fiber finnes i frukt, bær, grønnsaker, fullkornsmel og bønner. 

Fiber regulerer kroppen (bl.a. fordøyelse og kroppens bruk av sukker)

Fiber er forbundet i positiv forstand med forstoppelse, diabetes 2, hjertesvikt, betente nyrer og enkelte krefttyper. 

Siden du bringer opp hvordan mennesker levde for lang tid tilbake, så viser menneskets historie oss faktisk at menneskekroppen er laget for å dra ut næring fra en lang rekke forskjellige kosthold. Det naturen har å tilby av mat varierer sterk over kloden, men mennesker har bodd og utviklet seg nærmest overalt. Det er altså ikke nødvendig å isolere ett næringsstoff, og erklære at kostholdet er så mye sunnere uten det ene næringsstoffet. 

Hva forteller dette oss? Dersom du ikke har påvist allergi eller sensitivitet (gluten, laktose etc), er det veldig få ting fra naturens side som menneskekroppen ikke kan utnytte. Det avgjørende er at matinntaket er så nærme det helt naturlige som overhodet mulig. Ikke prosessert, ikke industribearbeidet, ikke frysetørret, ikke fra en Toro-pakke, men fra din egen kjøkkenbenk, så rett fra naturen som mulig. Å si at alle ikke tåler gluten f.eks. blir helt feil. Vi drar jo ikke alle til Nordpolen om våren bare fordi noen av oss har pollenallergi?

Kroppen takler fett, proteiner og karbohydrater. Men ikke e-stoffer, gift og kjemikalier. Mat fra naturens side har aldri vært skadelig, og det er en sær, moderne mote å utpeke enkelte naturlige matgrupper som skadelige. 

Så til trådstarter; jeg har aldri opplevd problemer av gjærbakst som jeg lager selv. Tvert i mot, kroppen min tar opp næring fra hjemmelaget brød og pizza utrolig bra. Men du sier at du spiste "mange", kanskje det totale inntaket innenfor en dag er problemet, ikke maten i seg selv? Alt med måtehold  ;)​ .

Endret av Overrasket
Skrevet

Fiber. 

Ja, fiber er et karbohydrat. 

Ja, fiber er viktig. 

Det at fiber ikke fordøyes, betyr ikke at det ikke er helt essensielt. Det er nettopp det at fiber ikke brytes ned i kroppen som gjør det så viktig.

Fiber finnes i frukt, bær, grønnsaker, fullkornsmel og bønner. 

Fiber regulerer kroppen (bl.a. fordøyelse og kroppens bruk av sukker)

Fiber er forbundet i positiv forstand med forstoppelse, diabetes 2, hjertesvikt, betente nyrer og enkelte krefttyper. 

Siden du bringer opp hvordan mennesker levde for lang tid tilbake, så viser menneskets historie oss faktisk at menneskekroppen er laget for å dra ut næring fra en lang rekke forskjellige kosthold. Det naturen har å tilby av mat varierer sterk over kloden, men mennesker har bodd og utviklet seg nærmest overalt. Det er altså ikke nødvendig å isolere ett næringsstoff, og erklære at kostholdet er så mye sunnere uten det ene næringsstoffet. 

Hva forteller dette oss? Dersom du ikke har påvist allergi eller sensitivitet (gluten, laktose etc), er det veldig få ting fra naturens side som menneskekroppen ikke kan utnytte. Det avgjørende er at matinntaket er så nærme det helt naturlige som overhodet mulig. Ikke prosessert, ikke industribearbeidet, ikke frysetørret, ikke fra en Toro-pakke, men fra din egen kjøkkenbenk, så rett fra naturen som mulig. Å si at alle ikke tåler gluten f.eks. blir helt feil. Vi drar jo ikke alle til Nordpolen om våren bare fordi noen av oss har pollenallergi?

Kroppen takler fett, proteiner og karbohydrater. Men ikke e-stoffer, gift og kjemikalier. Mat fra naturens side har aldri vært skadelig, og det er en sær, moderne mote å utpeke enkelte naturlige matgrupper som skadelige. 

Så til trådstarter; jeg har aldri opplevd problemer av gjærbakst som jeg lager selv. Tvert i mot, kroppen min tar opp næring fra hjemmelaget brød og pizza utrolig bra. Men du sier at du spiste "mange", kanskje det totale inntaket innenfor en dag er problemet, ikke maten i seg selv? Alt med måtehold  ;)​ .

Nei, fiber er ikke essensielt. Prøv igjen.

Gjest Overrasket
Skrevet

Nei, fiber er ikke essensielt. Prøv igjen.

:murvegg:

Skrevet

Behøver vi karbohydrater? Jøss, da har du funnet ut noe nytt. Du må gjerne kjøre noen studier på dette og bevise det for resten av verden. Jeg har en liten følelse av at det ikke vil gå så bra... Inuittene og masaiiene hadde veldig god helse med fravær av karbohydrater... Anonymous poster hash: c5419...dd7

Oooh. Imponert over et så innsnevret fattig faktakommentar.

Selvfølgelig trenger vi karbohydrater! Vet du egentlig hva karbohydrater egentlig er? Hehe

Og hva mener du mayaene og inuittene spiste du da?

Anonymous poster hash: c3353...1c3

Skrevet

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20167155

Studien viser at inuittene i Canada i gjennomsnitt lever nesten 12 år kortere enn gjennomsnittet for resten av den canadiske befolkningen.  Dette er direkte relatert til økt forekomst av både kreft og hjertesykdom. Hvordan dette kan tolkes som at fravær av karbohydrater fører til god helse og lite hjerte- og kreftsykdom er langt over min fatteevne.

Anonymous poster hash: 93839...0cd
  • Liker 1
Skrevet

Inuittene og masaiiene har hatt et ganske likt kosthold i tusener av år, ihvertfall inuittene, jeg kjenner ikke så godt til masaiiene.

Dermed har evolusjonen gått sin gang, og de har blitt tilpasset dette kostholdet. Det er bevist at inuitter har dårligere toleranse for karbohydrater enn folk av europeisk avstamning. F. eks. syklisten Tom Danielson er kvart inuitt, og fikk mye bedre resultater da han la om til et lavkarbohosthold. Det er fordi han har spesielle gener som gjennom evolusjonen er bedre tilpasset et kosthold med mer proteiner og fett enn karbohydrater. De fleste europeere eller de som er av europeisk avstamning, pluss de fleste asiater, tåler karbohydrater utmerket, og er tilpasset det gjennom årtusener der karbohydrater har vært en viktig energikilde.

De aller fleste utøvere av utholdenhetsidrett på middels og høyt nivå får imidlertid 60-70% av energien fra karbohydrater.

Vanlige mennesker får ikke mye unødvendig vann i kroppen av å spise karbohydrater. Det som skjer er at kroppen omdanner en del av karbohydratene til glykogen, som er kroppens lager av høyoktan energi. Glykogen binder en del vann, det er kjemisk nødvendig. 1 gram glykogen binder 2,7 gram vann. Et fullt glykogenlager er kroppens optimale tilstand med tanke på fysisk aktivitet, så det bør ikke være noe å frykte.

• Liker 3
Skrevet

Man får ikke høyt blodtrykk av å ha fullt glykogenlager. Man får høyt blodtrykk av hovedsakelig tre faktorer:

- Overvekt, altså for mye fettvekt.

- For mye salt i kroppen. Da må hjertet øke blodtrykket for å presse mer blod gjennom nyrene for å få filtrert ut saltet.

- Forkalkninger i blodårene, som kommer av røyking og et kosthold med mye mettet fett og høyt kolesterol.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...