Gå til innhold

Mannen skal ta mitt etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Mannen min ønsker å ta mitt etternavn, men er veldig i tvil om han skal beholde sitt etternavn som mellomnavn. 

Hvis han beholder så får han fire navn, feks Petter Kornelius Rabalder Toriander. 

Hvis han ikke beholder så blir han bare hetende Petter Kornelius Toriander. 

Hva synes dere?

Nei, navnene ligner ikke i det hele tatt på eksemplet. Fornavn er 6+7 bokstaver, mellomnavn 6 bokstaver og etternavn 7 bokstaver. 

Anonymous poster hash: e7492...846
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fire navn. Går vel helt fint det? 

Anonymous poster hash: a4856...c99
Skrevet

Jeg har også fire navn! 30 bokstaver tilsammen  :fnise:

Anonymous poster hash: 94185...524
Skrevet

Samboer har fire navn :)

Skrevet

Det ene søskenbarnet mitt har fire navn, men han har svensk statsborgerskap så da er det litt annerledes. Der er det mer vanlig med fire navn (tre fornavn) så vidt jeg har skjønt.

Anonymous poster hash: 84ec7...b55
Skrevet

Jeg har 4 navn, 27 bokstaver tilsammen.  :danse:

Skrevet

Så går det noen år og han må komme ut av skapet. Bortkastet.

Anonymous poster hash: 26184...a62

Skrevet

Fire navn går helt fint :) Syns så absolutt han bør ha sitt eget navn som mellomnavn. Jeg mener det er en uting at folk kvitter seg med sine egne navn i det de gifter seg. Både mann og kvinne.

• Liker 1
Skrevet

Personlig synes jeg det høres kronglete og unødvendig ut, men så lenge mannen selv er fornøyd er det vel greit?

Anonymous poster hash: 368f1...7b2

• Liker 3
Skrevet

Fire navn går helt fint :) Syns så absolutt han bør ha sitt eget navn som mellomnavn. Jeg mener det er en uting at folk kvitter seg med sine egne navn i det de gifter seg. Både mann og kvinne.

Jeg synes det er en uting med lange, doble etternavn. Spiller ingen rolle om det er hans eller hennes navn som blir hoved-etternavnet, men at alle har to fornavn og dobbelt etternavn synes jeg blir overkill.

Anonymous poster hash: 368f1...7b2

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for svar allesammen!

Dessverre skjedde det en uventet vending her. Skulle akkuratt til å endre navn på skatteetaten så ringte svigerfar... Han synes ikke noe om at han skal ta mitt navn, og mener han melder seg ut av familien....

Nå er såklart mannen min i tvil om hva han skal gjøre..

Skrevet

Svigerfar kan ta seg en bolle og prøve å huske hvorfor han bryr seg om familien sin, menneskene eller navnet?

• Liker 9
Skrevet

Svigerfar kan ta seg en bolle og prøve å huske hvorfor han bryr seg om familien sin, menneskene eller navnet?

Ja, det var det da..

Mannen min har veldig respekt for faren sin, og har ikke lyst å svikte han. 

Selv om jeg har uendelig lyst til at han skal hete det samme som meg, så klarer jeg ikke fortelle han det. Jeg er redd han skal føle seg tvunget, og det er det siste jeg vil. 

Skrevet

En fattig trøst, men dere er da fortsatt gift selv om dere ikke tar samme navn. Å skifte navn er svært tungt for veldig mange. Kan ikke du ta hans?

• Liker 1
Skrevet

En fattig trøst, men dere er da fortsatt gift selv om dere ikke tar samme navn. Å skifte navn er svært tungt for veldig mange. Kan ikke du ta hans?

Nei, jeg er altfor glad i etternavnet mitt. Dessverre. 

Han har ikke noe imot å bytte navn, han vil bare ikke skuffe faren sin. 

Nei, det er ikke verdens undergang å ikke ha samme etternavn, men vi skal snart få barn og det hadde vært så koselig om vi alle kunne hete det samme. Barnet får mitt etternavn. 

• Liker 2
Skrevet

Fire navn blir utrolig tungt, synes jeg. Helt unødvendig. Han kommer neppe til å orke å bruke dem alle sammen, og det blir bare i veien når han er nødt til å bruke dem på f.eks. flybilletter og slikt. 

Anonymous poster hash: 0652d...2bc
Skrevet

Kan ikke du droppe mellomnavnet ditt og ta hans sitt som mellomnavn, også gjør mannen din det samme? Da får dere begge 3 navn hvor mellom og etternavnet er likt. Da beholder han jo også sin families navn.

Anonymous poster hash: 55189...f86

Skrevet

Hvis begge verdsetter sitt eget etternavn, vil ha samme navn som hverandre og vil at barnet skal ha samme navn, så er svaret ofte at man dropper evt. mellomnavn og slår sammen etternavnene. 

F.eks. du heter Stine Karoline Pedersen. Han etter Petter Magne Stord. 

Du blir hetende Stine Stord-Pedersen, han blir hetende Petter Stord-Pedersen. Eller motsatt om det klinger bedre.

'Offeret' er her å droppe mellomnavn, men de teller jo ikke så mye i den store sammenheng. 

Fire navn etter hverandre blir tungvindt og kronglete. Man må ta noen valg når det gjelder navn. 

Anonymous poster hash: 50e08...5b6
Skrevet

Folk her vet tydeligvis ikke forskjell på fornavn, mellomnavn og etternavn. Hvis du heter Stine Karoline Pedersen så er "Stine Karoline" ditt fornavn og Pedersen ditt etternavn. Mellomnavn er et ekstra "etternavn".

Anonymous poster hash: fccd8...1eb
Skrevet

Takk for info. Søndagen reddet.

Anonymous poster hash: e8703...5e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...