Gjest Poirot Skrevet 17. september 2004 #1 Skrevet 17. september 2004 Sambo kom hjem fra jobben i går, og fortalte at nå som bryllupet vårt nærmet seg snakket folk på jobben om det mer og mer. MANGE (menn, kvinner, unge, gamle) hadde kommet til han og sagt: " Så flott for deg, som nå snart har en som gjør husarbeid/stryker klærne dine/vaser tøy/smører matpakke/lager mat osv" Han fortalte dem, som sant er, at jeg ikke er spesielt flink på det området, at han stryker egne klær, at vi deler på det meste mm. Da fikk han SYMPATI! Jeg ble faktisk litt sur jeg (ikke på ham). De kan da ikke på ramme alvor synes SYND PÅ HAM, fordi han må være med å vaske klær, rydde og stryke, slik jeg må. Vi er begge i full jobb, og det er da pokkern ikke bare mitt ansvar! At folk mener det provoserer meg noe innmari! Og dessuten: vi har jo bodd sammen i mange år, forventes det liksom at det skejr endringer på hjemmefronten i arbeidsfordselignen, slik at jeg skal ta mer og han mindre nå som vi snart er gift? Drit og dra, sier jeg. (Enda godt ikke sambo mener dette, selv om han selvfølgelig hadde kost seg med meg som hushjelp. Skulle gjerne sett at han gjorde alt jeg også)
Gjest Anonymous Skrevet 17. september 2004 #2 Skrevet 17. september 2004 Ja, så langt er likestillingen kommet. Jeg er skilt, flyttet fra mann og barn for noen år siden. Den første jula etterpå holdt min eksmann på å drukne i julekaker og julemat og sylterull og dilldall som alle kjerringene i bygda kom til han med. De syntes så synd i ham alle sammen, stakkars mannen som var blitt forlatt av kona. Jula etterpå kom det litt, men ikke så mye. Og så tror jeg det stilna av med julekaker. De oppdaget vel at det alltid hadde vært han som hadde laget mat og bakt kaker i vårt hus, så han kom ikke til å sulte ihjel framfor brødboksen akkurat.... Jeg derimot, jeg fikk ikke så mye som en sirupssnipp av noen.
Gjest GreenSky Skrevet 17. september 2004 #3 Skrevet 17. september 2004 Drit og dra, sier jeg. Det oppsumerte det hele ganske godt.
Gjest Madam Felle Skrevet 17. september 2004 #5 Skrevet 17. september 2004 Det oppsumerte det hele ganske godt. Helt enig
Lisemor Skrevet 17. september 2004 #6 Skrevet 17. september 2004 Hørte en som hadde aleneansvaret for et barn og kunne ikke forstå at kvinner synes det var vanskeligt å vere alene-mor. Alene-faren fikk en hel masse tilbud om hjelp og så takket han ja til hjelpen, noe vi kvinner ofte er for stolte og stae til å gjøre. Kommer vi på besøk til et par og det er rotet, så er det mange som automatisk tenker at kvinnen i hjemmet er lat og ikke at det er mannen som har vert lat og ikke ryddet. En spør jo også "alltid" om mannen er flink til å hjelpe til med husarbeid, ikke om kvinnen er flink til å hjelpe til med husarbeid. Tenk over hva du automatisk tenker i en del situasjoner- så ser du at vi er "gammeldagse" i tanker om parforhold/ekteskap og likestilling.
LilleBille Skrevet 17. september 2004 #7 Skrevet 17. september 2004 Det er jo en ganske morsom tanke det at en kvinne gjør husarbeid.. mens en mann "hjelper til"... Synes jo faktisk det er helt rimelig at to som bor sammen deler jobbene jeg.. Ikke nødvendigvis 50% hver av hver jobb .. men at man tar halvtarten av det totale arbeidet.. .. men rent bortsett fra det .. har jeg alltid ønsket meg en "kone" jeg.. en sånn gammeldags en som gjorde alt - tøy, mat, oppryddning etc..
Gjest Valhalla Skrevet 17. september 2004 #8 Skrevet 17. september 2004 Har ikke moren din lært deg husarbeid? Huff er det ingen som tar ansvar for å lære kvinnene det de trenger for å være hustru lenger? Og så blir folk overasket over at menn drar til Thailand for å finne seg en skikkelig dame?
Gjest Madam Felle Skrevet 17. september 2004 #9 Skrevet 17. september 2004 Har ikke moren din lært deg husarbeid? Huff er det ingen som tar ansvar for å lære kvinnene det de trenger for å være hustru lenger? Og så blir folk overasket over at menn drar til Thailand for å finne seg en skikkelig dame?
LilleBille Skrevet 17. september 2004 #10 Skrevet 17. september 2004 Har ikke moren din lært deg husarbeid? Huff er det ingen som tar ansvar for å lære kvinnene det de trenger for å være hustru lenger? Og så blir folk overasket over at menn drar til Thailand for å finne seg en skikkelig dame? - selv om jeg faktisk har både eksamen i stryk og vask og ett år på husmorskole.. skulle jeg gjerne hatt en som gjorde det for meg.. Kanskje Thailand er et alternativ for meg også... :klø: (selv om jeg ikke kan love ekteskap)
Gjest Anonymous Skrevet 17. september 2004 #11 Skrevet 17. september 2004 Nå som vi har kommet til det herrens år 2004 burde både mann og kvinne ha funnet sine riktige plasser i hjemmet (les: kvinnen på kjøkkenet).
LilleBille Skrevet 17. september 2004 #12 Skrevet 17. september 2004 Nå som vi har kommet til det herrens år 2004 burde både mann og kvinne ha funnet sine riktige plasser i hjemmet (les: kvinnen på kjøkkenet). bare der ..... og ikke på soverommet??? Det går jammen tilbake med de gamle guder...
Gjest Sukkerert Skrevet 17. september 2004 #13 Skrevet 17. september 2004 Er så enig med deg! Har opplevd noe av det samme. Her er det faktisk han som er mest huslig. Tror ikke jeg hadde villet bo sammen med en som ikke gjorde sin del av husarbeidet.
Kittykat Skrevet 17. september 2004 #14 Skrevet 17. september 2004 Kommer vi på besøk til et par og det er rotet' date=' så er det mange som automatisk tenker at kvinnen i hjemmet er lat og ikke at det er mannen som har vert lat og ikke ryddet.[/quote'] Det er så sant, så sant. Sånn er f eks svigermor. Er det rotete her, så er det min feil. Er kjøkkenvasken skitten, så har jeg ikke vasket den på 4 uker sier hun. Kommentere gulvene må hun og, for de er jo "skitne". Vel, flekkene på gulvene går ikke vekk. Hun kommer alltid til meg og nevner dette. Aldri til sambo, men til meg. Jeg er så lei det kvinnemennesket når det gjelder dette. Jeg spyr snart. Og sambo? Vel det nytter ikke å spørre han om hjelp så der må man bare dumpe tingene i fanget på han.
Gjest Poirot Skrevet 17. september 2004 #15 Skrevet 17. september 2004 Kjenner en som har en svigermor som tilogmed gir henne skylden fordi hun synes sin sønn er blitt for tynn. "Hadde du bare lagt mer og bedre mat, hadde han ikke vært så tynn stakkars..." Som om ikke en mann på 35 klarer å ta seg mat selv. (Han er tilogemd kokken i huset og lager supergod mat)
Gjest Gjesta Skrevet 17. september 2004 #16 Skrevet 17. september 2004 Er så enig med deg! Har opplevd noe av det samme. Her er det faktisk han som er mest huslig. Tror ikke jeg hadde villet bo sammen med en som ikke gjorde sin del av husarbeidet. Enig. Bare at jeg VET 100% at jeg ikke hadde taklet å bo sammen med en som ikke gjorde sitt i hjemmet,... Clea
Gjest Anonymous Skrevet 17. september 2004 #17 Skrevet 17. september 2004 Det er så irriterende at mannfolk aldri tar initiativ eller at han venter til oppvasken går av seg selv! De har blitt bortskjemt av foreldrene.
Gjest Gjesta Skrevet 17. september 2004 #18 Skrevet 17. september 2004 Her i huset er det nok jeg som er "hushjelpa", men det er jo selvvalgt da. Jeg bidrar IKKE utendørs - det er en del av "avtalen"! Syns det er utrolig at mannfolka skal får sympati for at de må delta i husarbeidet - så lenge man ikke har andre avtaler, burde det være en selvfølge! Skjønner godt at du reagerte som du gjorde, Poirot! Jeg skulle gjerne hatt litt hjelp fra mannen i huset jeg, men ikke på bekostning av at jeg da må klippe plenen og måke snø! K
Philosophia Skrevet 17. september 2004 #19 Skrevet 17. september 2004 Sambo kom hjem fra jobben i går, og fortalte at nå som bryllupet vårt nærmet seg snakket folk på jobben om det mer og mer. MANGE (menn, kvinner, unge, gamle) hadde kommet til han og sagt: " Så flott for deg, som nå snart har en som gjør husarbeid/stryker klærne dine/vaser tøy/smører matpakke/lager mat osv" Han fortalte dem, som sant er, at jeg ikke er spesielt flink på det området, at han stryker egne klær, at vi deler på det meste mm. Da fikk han SYMPATI! Jeg ble faktisk litt sur jeg (ikke på ham). De kan da ikke på ramme alvor synes SYND PÅ HAM, fordi han må være med å vaske klær, rydde og stryke, slik jeg må. Vi er begge i full jobb, og det er da pokkern ikke bare mitt ansvar! At folk mener det provoserer meg noe innmari! Og dessuten: vi har jo bodd sammen i mange år, forventes det liksom at det skejr endringer på hjemmefronten i arbeidsfordselignen, slik at jeg skal ta mer og han mindre nå som vi snart er gift? Drit og dra, sier jeg. (Enda godt ikke sambo mener dette, selv om han selvfølgelig hadde kost seg med meg som hushjelp. Skulle gjerne sett at han gjorde alt jeg også) Jeg er helt enig!
Gjest Anonymous Skrevet 17. september 2004 #20 Skrevet 17. september 2004 Hvorfor må man alltid spørre menn om de kan f.eks støvsuge el. vaske gulv. Ser de ikke sånt selv, eller venter de bare at kvinnen skal gjøre det? Har ikke erfaring med samboer forhold, og ikke vil jeg heller.... Tar ikke dritt etter andre voksne såfremt de ikke gjør det samme for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå