Thomasine Skrevet 17. september 2004 #1 Skrevet 17. september 2004 Legger den inn her i håp om at flere som kanskje sitter med svar "frekventerer" her inne... Har tannlege i Oslo, men bor utenfor. Ønsker å bytte til en i nærmiljøet mitt. Kan jeg forlange å få med meg "tannkortet" (..kan ikke terminologien her!! :-? ) til neste tannlege?! Det får en jo når en f.eks bytter fastlege. Må vel være greit for den nye tannlegen å se hva som er blitt gjort og når?! :klø: Forresten, er det nå full konkurranse på priser eller er det veiledende?! Finnes det evt. lister en kan lete opp?!
Gjest Anonymous Skrevet 17. september 2004 #2 Skrevet 17. september 2004 Jeg fikk ikke med meg "tannkort" sist jeg byttet tannlege, men skal bytte igjen nå og skal i alle fall forsøke å få det. Vet ikke om det er vanlig jeg.. Prisen varierer veldig fra sted til sted, så du bør sjekke godt. Tror du må sammenligne selv.
~umulia~ Skrevet 17. september 2004 #3 Skrevet 17. september 2004 Tannlegen kan ikke (har ikke lov til å ) utlevere journal og bilder til deg, men de må på forespørsel sende kopier direkte til den nye tannlegen. En annen side av saken er at det stort sett ikke er nødvendig for den nye tannlegen å ha den gamle journalen, da de stortsett kan lese all informasjon fra rtg. bilder de tar når du kommer første gang.
Nick Etmitt Skrevet 17. september 2004 #4 Skrevet 17. september 2004 Tannlegen kan ikke (har ikke lov til å ) utlevere journal og bilder til deg, men de må på forespørsel sende kopier direkte til den nye tannlegen. En annen side av saken er at det stort sett ikke er nødvendig for den nye tannlegen å ha den gamle journalen, da de stortsett kan lese all informasjon fra rtg. bilder de tar når du kommer første gang. Men dersom du nettopp har tatt røntgen hos den forrige tannlegen, vil du vel ikke betale for dette en gang til? Sabla dyrt vettu!
Thomasine Skrevet 17. september 2004 Forfatter #5 Skrevet 17. september 2004 Okej, takk for svar! Hvorfor kan ikke jeg få mine journaler?! Det er vel ikke hemlig for meg?! Finnes det lister for veiledende priser ute å "vandrer" på nettet?! :)
Windy Skrevet 17. september 2004 #6 Skrevet 17. september 2004 Okej, takk for svar! Hvorfor kan ikke jeg få mine journaler?! Det er vel ikke hemlig for meg?! Finnes det lister for veiledende priser ute å "vandrer" på nettet?! :) Da jeg spurte min tannlege om jeg kunne få journalen min om jeg skulle trenge den, så skulle ikke det være noe problem.. Men ang. priser så syns jeg å ha lest/hørt at det ikke finnes noe veiledende priser :-?
Grooo Skrevet 17. september 2004 #7 Skrevet 17. september 2004 Hvorfor kan ikke jeg få mine journaler?! Det er vel ikke hemlig for meg?! De er vel redde for at vi skal finne på å prøve å borre i våre egne tenner da... Det vil de jo tape masse penger på. Eller hm.. Det vil de jo forsåvidt tjene på, for da kommer vi jo til dem rett etterpå. Jeg skal skifte tannlege nå fordi jeg flytter, skal høre om det går ann å få sendt over "papirene". Fortell om du får gjort det da!
Gjest Den utstøtte Skrevet 18. september 2004 #8 Skrevet 18. september 2004 Tannleger skal ha prisliste oppslått på veggen. Det er faste priser på alle inngrep. AU!
Gjest gjesten Skrevet 19. september 2004 #9 Skrevet 19. september 2004 Byttet tannlege for en liten stund tilbake. Var ingen spørsmål om tidligere journaler eller hva min forrige tannlege het. Dersom det ikke er noe veldig spesielt med tennene dine er kanskje ikke behovet tilstede for den gamle journalen? Nye røntgenbilder tas jo og en tannlege skal vel kunne se hva som gjøres uansett? I tillegg er det vel dialog mellom deg og tannlegen din om det har vært noe spesielt tidligere?
Grooo Skrevet 19. september 2004 #10 Skrevet 19. september 2004 Selvfølgelig klarer den nye tannlegen å fikse tennene mine uten å ha all info fra den forrige. Men jeg har feks. hatt begynnelse til hull i to tenner i mange år nå, de begynnelsene har holdt seg like små og søte i over fem år. Min nye tannlege som jeg byttet til for to år siden lurte på om hun skulle fikse dem første gang jeg var der, men når jeg fortalte at jeg hadde hatt noen der lenge ville hun vente og se. Og joda, de er akkurat like små ennå, og hun er enig i at det da ikke er noen vits i å gjøre noe med dem.
Gjest Ninakanin Skrevet 19. september 2004 #11 Skrevet 19. september 2004 Jeg trodde det nye lovverket gjorde at leger var pålagt å utlevere kopi av journal etter forespørsel fra pasient? Syntes det hørtes rart ut at du ikke fikk! Ikke at man *trenger* den, men du har rett på å få den. Det er jeg ganske sikker på..
Gjest Anonymous Skrevet 19. september 2004 #12 Skrevet 19. september 2004 Regner med at det ikke er noe problem at du kan få kopi av journalen din hvis du spør. Tror ikke det er vanlig å ta med seg journal til en ny tannlege, sålenge du ikke er henvist dit. Den nye tannlegen vil uansett måtte undersøke deg på nytt selv, ta røntgenbilder o.l, før han evt behandler deg. Priser tror jeg er faste, dvs regulerte, på offentlige tannhelsetjenester. Private tannleger står mer fritt til å sette prisene selv, så her varierer det nok mye. Men alle tannleger skal uansett ha en lett tilgjengelig oversikt over prisene ved det aktuelle kontoret.
Thomasine Skrevet 19. september 2004 Forfatter #13 Skrevet 19. september 2004 Har det ikke vært en undersøkelse hvor en og samme mann har vært og fått kontroll på flere forskjellige tannlegekontor og fått mange ulike svar og forslag til behandlinger?! Mener å huske å ha lest det for noen år siden... :o :-? Hos en hadde han 2 hull, hos en annen 1 og hos enda en annen 0 hull... :o Ja, ja, hvorfor skulle de være noe mere ærlige enn andre yrkesgrupper. Slik gjør jo mange bilverksted også...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå