Gå til innhold

Forlovelse og allianseringer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Augustbrud02_
Skrevet

Jeg skal prøve å forklare hva jeg tror er forskjellen, men folk må gjerne rette på meg om jeg tar helt feil.

En forlovelsesring er vel så og si lik en giftering, iallfall er våre slike glatte gullringer. Vi bruker også de samme som gifteringer, noe veldig mange gjør.

En alliansering kan du se bilde av her:

Alliansering

Gjest Engel, ikke pålogget
Skrevet

Oi, har jeg missforstått?? Trodde allianseringer var en fellesbenevnelse på forlovelses- og gifteringer jeg.

Gjest Augustbrud02_
Skrevet

Ja, kanskje det er det? Har null greie på dette, men trodde allianseringene var de ringene i hvitt gull med stener i... Nei, jeg tror noen andre får overta forklaringer av dette her gitt. :ler:

Skrevet

Man kan godt bruke allianseringer til forlovelse også. Mange setter inn flere diamanter når de gifter seg.

Men en alliansering kan også brukes som vanlig ring utenom forlovelse også! Poenget er liksom å sette inn en diamant når det skjer noe (barn, bursdag, jubilemum osv)

Skrevet

Augustbrud 02 har helt rett -en alliansering er en ring (i enten gull (både hvitt og gult gull er vanlig) eller platina (enda dyrere...) med en eller flere steiner (vanligvis diamanter). Antallet steiner kan hele tida økes til hele ringen er besatt med steiner. Vanligst er det å ha odde antall steiner (1-3-5-7-9 osv), så man må øke med 2 steiner for hver gang. Størrelsen og reinheten på steinen(e) varierer og er et spørsmål om pris...

Allianseringer er populære morgengaver (et lite hint til min kjære... :D )

Problemet med en alliansering er å ha noe gravert på baksiden hvis du har steiner hele veien rundt, da steinene er innfattet slik at innsiden av ringen blir "hullete" fordi lyset skal bryte riktig.

En forlovelsesring er vanligvis det samme som giftering i Norge (vi skal bruke våre glatte gullringer i gult gull også som gifteringer), men kan også være en ring med en enkelt stein som feks i USA der bare jenta bærer forlovelsesring (og der diamantstørrelsen virkelig betyr noe :ler: ).

Håper det var en liten oppklaring...

Skrevet

Jeg fikk en aliansering med 7 steiner som forlovelsesring. Har fått gravert inn på den, men det ble faktisk litt skeivt, gullsmeden sa de ikke klarte å holde ringen rett pga steinene.

Hvis du har flere steiner blir det vanskelig med graveringen på grunn av "hulrommene som ble beskrevet ovenfor.

Skrevet

Jag frågade (anonymt då tror jag) i forumet om norska ringseder när vi förlovade oss i december 2001 och fick bra svar. Då om höger eller vänster hand och eventuella extra vigselringar.

I Sverge har man traditionellt varsinn likadan förlovningsring på vänster ringfinger. Den är oftast slät, ibland slipad men så gott som alltid utan stenar.

Vid vigseln får bruden en ring till som hon trär på samma finger som förlovningsringen. Denna liknar eller passar förlovningsringen och kallas vigselring. Om vigselringen har stenar i sig kallas den även för alliansring.

Skrevet

Veeel... Vet ikke om jeg skjønte så fryktelig mye mer jeg... Var så mye forskjellige svar her. Ingen sier noe om den ringen "han" frir med (for å være tradisjonell), det er jo bare én ring, som han gir til henne? Hva er dette da?

Gjest Augustbrud02_
Skrevet

Det vanligste her i Norge er jo at begge har en ring ved et frieri. Når gutten frir (eller jenta) har han/hun kjøpt et par med ringer. Disse kan ofte være glatte og senere brukes som gifteringer. Det går også an at gutten frir med kun en ring som han gir til jenta. Dette er vel mer vanlig i USA tror jeg, og kanskje ikke så mye her i Norge. Men det er jo litt smak og behag om begge eller bare jenta vil ha ring da. Selv er jeg kjempeglad for at vi begge har ringer, synes det er mye kosligere jeg da.

Skrevet

Jeg har jobbet i gullsmed en stund, og det mest vanlige er at mannen frir med en glatt gullring. Det går også an å fri med en helt annen type ring, og det er det flere og flere som gjør. Da kjøper de glatte gullringer til bryllupet. De som frir med en annen type ring kjøper ofte en ring med en diamant, en såkalt enstensring, eller en alliansering. Alliansering er en ring der man kan sette inn flere stener etter hvert. Man velger selv størrelsen og kvaliteten på diamantene. Hver gang det settes inn en ny sten inngår oppussing av ringen i prisen. Man kan sette inn andre stener enn diamanter, for eksempel safirer eller rubiner.

Forskjellen på alliansering og forlovelsesring er altså at allianseringen kan brukes som forlovelsesring, men det er mange som kjøper en slik til sin kjære også ved andre anledninger; morgengave, barselgave, jul, bursdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...