AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #1 Skrevet 3. september 2015 Jeg går på p-piller og bruker derfor ingen andre prevensjonsmidler. Jeg er nøye med å ta dem til samme tid hver dag og slurver ikke. Allikevel er jeg veldig redd for å være/bli gravid. Jeg fikk bortfallsblødning på forrige brett. (Hadde da ikke hatt mensen på 5-6 uker fordi jeg startet rett på nytt brett) Nå går jeg rundt og er redd for å være gravid og jeg føler ofte at jeg har symptomer. Til tider kan jeg føle meg småkvalm men det gir seg raskt og jeg har ikke spydd. Har de siste dagene vært litt løs i magen, hatt murringer i ryggen og tisset oftere. Kan det være at jeg bare innbiller meg det fordi jeg er redd? Skal i utgangspunktet starte med pillefri uke om et par dager, men vurderer å hoppe over. Går det greit å bare ha mensen hver 6-7 uke? Tror jeg skal ta en test for å være sikker, (dersom bortfallsblødningen kommer når jeg tar pillefri uke, kan jeg da være rolig på at jeg ikke er gravid? vil høre deres tanker og erfaringer! Håper på svar:-) Anonymous poster hash: ea455...1d5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #2 Skrevet 3. september 2015 Min bestemor fortalte meg noe fra den tiden hun gikk jordmorskolen for maaange år siden. Legestudentene gikk visst på samme skole, og det var ikke uvanlig at disse studentene "hadde symptomer" på nesten hver enkelt sykdom de lærte om, etter hvert som de gikk gjennom pensum ... Da jeg gikk helse og sosial på videregående, hadde vi også lignende diskusjoner, etter hvert som at vi kjente oss igjen i ett eller flere symptomer på en sykdom. Kvalme og løs mage kan lett skyldes at du er så stresset/nervøs på dette med å bli gravid. Både fordi du kjenner godt etter disse spesifikke symptomene, men også fordi stress/nervøsitet i seg selv kan gi utslag på magen. Mange av symptomene på graviditet, er dessuten også bivirkninger som hormonprevensjon kan gi. Det er de samme hormonene som er involvert i begge deler, og disse hormonene påvirker også andre ting i kroppen, og andre ting i kroppen påvirker kjønnshormonene. - Så det er vanskelig å vite hvilke plager som skyldes hvilke tilstander, spesielt på et forum som dette. Sjansen er dog størst for at det bare er psyken din som spiller deg et puss, eventuelt kan det være bivirkninger av p-pillen eller andre faktorer i livet ditt som jeg ikke vet om. Men å ta en test av og til kan jo hjelpe til med å få tankene ut av hodet, om ikke annet. Jeg gikk på Cerazette i flere år, og hadde bortfallsblødning kanskje tre ganger i året. I perioder tok jeg graviditetstest månedlig, mer som en slags "kontroll" enn at jeg virkelig trodde jeg kunne være gravid. Anonymous poster hash: 1ec06...101
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #3 Skrevet 3. september 2015 Du trenger jo ikke ha mensen i det hele tatt. Anonymous poster hash: 1fb72...42d
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #4 Skrevet 3. september 2015 Mange som blir gravid på pilla. Ikke for å skremme deg, men de er jo ikke 100% sikre. 99-99.9% sikre er de vel. Er bare å ta en test! Anonymous poster hash: 946d6...f29
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #5 Skrevet 3. september 2015 Ta tester jevnlig, så trenger du ikke være bekymret Ja, du kan bli gravid og fortsatt ha bortfallsblødninger. P-piller er 99.9% sikre. Det er ikke farlig å ha bortfallsblødninger hver 6 uke heller. Har det selv kun 2-4 ganger i året, men tester meg ca hver 2. mnd Anonymous poster hash: fc8a4...5bf
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #6 Skrevet 3. september 2015 Dersom du utsetter mensen burde du ta tester uansett. Mensen har jo en funksjon, og det er å fortelle deg at du ikke er gravid. Tar du pillen hver dag og er rutinert, samt passer på at du ikke har diare eller oppkast og bruker kondom i disse periodene, blir du ikke gravid. Husk at statistikken for sikkerhet for p-piller ikke går utifra en gitt sjanse, men realiteten. Det er ikke leger som VET at 1 av 1000 på pillen blir gravid - de regner det utifra gitte 1000 kvinner på pillen, der en ble gravid. Og den statistikken inneholder jo diverse kvinner som slurver. Akkurat som at 'sikkerheten' for kondom medregner de som ikke vet hvordan de bruker det korrekt. Anonymous poster hash: a1edb...f1a
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #7 Skrevet 3. september 2015 Takk for svar! Vet jo at pillene ikke er 100% sikre, og jeg vet at mange blir gravid på pilla. Likevel menes det jo at mange av de som blir gravide på pilla, har slurvet. (Selvom de såklart ikke innrømmer dette) Vet også at p-piller også kan gi liknende plager, men blir så redd. Skal ta en test :-) takk igjen! Anonymous poster hash: ea455...1d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå