Gå til innhold

Ble ikke med mamma på legevakten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har så dårlig samvittighet nå. Mamma ringte i ste og lurte på om jeg kunne bli med på legevakten. Hun hadde så vondt under brystet og i magen. Samboer jobber kveld og natt og vi har en 6 måneder gammel baby som ligger å sover. Ingen andre kan passe han. Jeg har heller ikke bil så da hadde det eneste alternativet vært å tatt en taxi med baby, barnesete og vogn. Hun ringte nå å sa at det var gallesteinsanfall og hun er på vei til sykehuset fordi hun har høye leververdier. Har noen av dere hørt om dette før ?og hva ville dere gjort som datter i denne situasjon? Er så redd for at det kan være noe kjempe alvorlig også er ikke jeg til stede.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gallesteinsanfall er ikke farlig i den forstand, men svært smertefullt. Hvis det har utviklet seg til betennelse så vil hun muligens opereres, men ikke med en gang, da man må dempe betennelsen med antibiotika først (det pleier man å få intravenøs ved slike tilfeller, og hun blir lagt inn). Hun vil nok være der over natten med gode smertestillende og god hjelp, så kan du heller dra innom huset hennes og pakke med litt ting og komme og hente henne i morgen? :) 

Vet hvor vondt det er når man ikke kan hjelpe slik man ønsker, men når det ikke går så er det ikke noe å gjøre med det. Send henne melding og be henne ringe etter undersøkelsen feks. Evt har hun sikkert satt opp deg som nærmeste pårørende, så hvis du blir bekymret kan du ringe dit og få vite om hun feks. har sovnet for natten. 

Anonymous poster hash: 552d8...bb3
  • Liker 4
Skrevet

Snakket med henne nå. Hun er hjemme, høye leververdier var pga mye knasking av paracet de siste dagene. Det hørtes ut som at hun hadde så fryktelig vondt når hun ringte meg, hun klager aldri over vondter derfor virket det så utrolig alvorlig! Trodde nesten hun var dødssyk! Hun hadde også et sånn gallesteinsanfall når jeg var hos henne tidligere og da var hun helt grå i ansiktet og kaldsvettet..virker som vonde greier det der!! Hun er hjemme nå og føler seg bra! Hater å ikke strekke til noen ganger altså. Tusen takk for svar AB!

Skrevet

Snakket med henne nå. Hun er hjemme, høye leververdier var pga mye knasking av paracet de siste dagene. Det hørtes ut som at hun hadde så fryktelig vondt når hun ringte meg, hun klager aldri over vondter derfor virket det så utrolig alvorlig! Trodde nesten hun var dødssyk! Hun hadde også et sånn gallesteinsanfall når jeg var hos henne tidligere og da var hun helt grå i ansiktet og kaldsvettet..virker som vonde greier det der!! Hun er hjemme nå og føler seg bra! Hater å ikke strekke til noen ganger altså. Tusen takk for svar AB!

Det var godt å høre! Min mamma sliter også med dette, og selv har jeg hatt to anfall. Det er virkelig smertefullt, og man blir så desperat at man gjerne hiver innpå alt man har av smertestillende. Jeg bor langt unna moren min nå, og det er ikke lett å høre at hun har vondt og må til legen når jeg ikke kan stille opp. Får jo lyst til å hive meg nedover til henne med en gang, men det går jo heller ikke. Vet at støtte per telefon og det å ha noen å "rapportere" til også hjelper, og da får man gjort noe. :)

Et sånt anfall pleier å gå over etter 2-8 timer hvis jeg husker rett, med mindre det er betennelse. At hun nå er i fin form er jo supert. Du kan be henne få en vurdering når hun ikke har symptomer? I tillegg kan ernæringsfysiolog hjelpe, da mye av galleproblemer kommer pga kosthold. :) 

Anonymous poster hash: 552d8...bb3

Skrevet

Skjønner at det er vanskelig for deg. Men hun har nok forståelse for at det er vanskelig med baby og ingen bil :) Er du eneste familie i nærheten?

Anonymous poster hash: 21475...e96
Skrevet

Skjønner at det er vanskelig for deg. Men hun har nok forståelse for at det er vanskelig med baby og ingen bil :) Er du eneste familie i nærheten?

Anonymous poster hash: 21475...e96

Ja, jeg er den eneste hun har her. Jeg tar vare på mamma så godt jeg kan men ikke alltid jeg strekker til.

Skrevet

Hei! Jeg har så dårlig samvittighet nå. Mamma ringte i ste og lurte på om jeg kunne bli med på legevakten. Hun hadde så vondt under brystet og i magen. Samboer jobber kveld og natt og vi har en 6 måneder gammel baby som ligger å sover. Ingen andre kan passe han. Jeg har heller ikke bil så da hadde det eneste alternativet vært å tatt en taxi med baby, barnesete og vogn. Hun ringte nå å sa at det var gallesteinsanfall og hun er på vei til sykehuset fordi hun har høye leververdier. Har noen av dere hørt om dette før ?og hva ville dere gjort som datter i denne situasjon? Er så redd for at det kan være noe kjempe alvorlig også er ikke jeg til stede.

Ofret meg. Tatt ungen i barnestol og tatt taxi. En baby på 6 mnd tåler at du tar den opp når den sov.

Herregud folk bruker unger til alle unnskyldninger.

Hva om du ble syk..og måtte akutt til lege? Din mor sier hun kan ikke komme,for hun har magesmerter og ligger.

Anonymous poster hash: f196a...7a3

• Liker 5
Skrevet

Sak avsluttet. Det gikk bra med henne og nå vet jeg at jeg har svigerforeldrene mine som barnevakt om noe skulle skje igjen.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo sånn noen ganger, noen slipper (eller tar med) alt man har i hendene og løper om det er noe galt, men andre igjen gjør man ikke det med. 

Man trenger ikke å ha dårlig samvittighet for det og har man det så er det bare å si unnskyld :) 

• Liker 1
Skrevet

jeg skulle kommentere dette i går , men så tenkte jeg at man vet jo ikke hvor mye du har hjulpet til før og hva som er vanlig i deres liv.. men når jeg ser svarene dine blir jeg litt sjokkert! Jeg ville gjort alt for min mamma! Selv om det innebærer å vekke baby og ta taxi..

men min mamma ville ikke ringt å spurt med mindre det var krise siden hun vet at jeg har baby og ikke bil..

Anonymous poster hash: 68b70...8d1

• Liker 1
Skrevet

For å si det sånn så har jeg gjort veldig mye for min mamma! vi stiller opp for hverandre hele tiden. Jeg har reist flere mil med både buss og fly for å være sammen med henne på sykehus. jeg har et barn med søvn vansker så det var litt vanskelig for meg å dra. jeg hadde kontakt med henne på telefonen hele kvelden til hun var hjemme! Hadde dette vært mer alvorlig så hadde jeg ikke nølt en gang. Jeg syns jeg gjorde det rette når jeg tenker meg om og jeg trenger ikke svarene deres mer. Jeg var nok veldig urettferdig i svarene her i går og blir fort amper og irritert. Har ikke sovet mer enn 2 timer i strekk på snart 7 måneder. Beklager de idiotiske svarene mine

Skrevet

For noe slik hadde jeg lett vekket ungen og dratt til legevakta med mammaen min.

Godt å høre at det går bra med henne.

Skrevet

Det er smertefullt. Jeg klarte å komme meg på legevakta alene og ble sendt inn på sykehuset i ambulanse.

Er veldig lite noen andre fikk gjort, det viktigste var at mannen var hjemme med barna.

Syntes ikke du skal ha så dårlig samvittighet. Tipper du hadde stilt opp på sykehuset når muligheten var der om hun hadde havnet inn.

Anonymous poster hash: f4111...d02

Skrevet

Jeg hadde tatt med meg ungen og dratt. Det kunne jo ha vært veldig alvorlig.

Anonymous poster hash: 34f6f...447
Skrevet

Med min mor? Haha, hadde blitt hjemme. Lett.

Anonymous poster hash: 5726e...3a3

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep samt svar til dette.

Marr, mod.

Skrevet

Jeg stusser mest på at et voksent menneske føler at det trenger følge til legevakta jeg da.

Da jeg hadde gallestensanfall var jeg så borte av smerter at jeg ikke enset noe rundt meg, hadde ikke spillt noen rolle om det var noen jeg kjente der eller ikke.

• Liker 2
Skrevet

Ofret meg. Tatt ungen i barnestol og tatt taxi. En baby på 6 mnd tåler at du tar den opp når den sov.

Herregud folk bruker unger til alle unnskyldninger.

Hva om du ble syk..og måtte akutt til lege? Din mor sier hun kan ikke komme,for hun har magesmerter og ligger.

Anonymous poster hash: f196a...7a3

Jeg tok med min sjuåring til legevakten pga et familiemedlem som trengte meg. Men hadde aldri tatt med en seks måneder gammel baby.

Anonymous poster hash: 08f01...ffd

Skrevet

Jeg stusser mest på at et voksent menneske føler at det trenger følge til legevakta jeg da.

Da jeg hadde gallestensanfall var jeg så borte av smerter at jeg ikke enset noe rundt meg, hadde ikke spillt noen rolle om det var noen jeg kjente der eller ikke.

Akkurat det lurte jeg også på. Voksne mennesker må kunne komme seg til legen selv, så lenge de ikke triller om av hjerteinfarkt eller noe. Klart det er enklere om noen kjører en, men det finnes taxi de fleste steder. Eller ambulanse om man tror det er helt krise.

• Liker 1
Gjest SykkelJenny
Skrevet

Du skal ikke ha dårlig samvittighet fordi du ikke dro den sovende babyen opp av sengen og ut for å følge henne til legevakten. Det forstår sikkert moren din veldig godt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...