AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #1 Skrevet 2. september 2015 Vi bor i en bygård som er så ektremt lite lydisolert at det er skummelt. Jeg hører alt som foregår i leiligheten vegg i vegg og alt av de rett nedenfor. Og da mener jeg alt! Det plager ikke meg, men jeg er redd våres lyder plager andre. Jeg har to barn som kan lage liv og røre. Er da mange andre barn her som lager mer bråk enn mine, men jeg er så redd mine skal være en irritasjon fordet. Igår følte jeg også på at jeg brukte hårføneren klokken 21 på kvelden. Så jeg valgte å slå den av, og heller la håret lufttørke. Vi prøver å være så stille som mulig her, men det er så vanskelig når det er så ekstremt lytt. Det er akkurat som at veggene skulle vært laget av tynn papp. Andre som har/hatt det sånn? Anonymous poster hash: ed3da...fa3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #2 Skrevet 2. september 2015 I slike bygårder må man ha samme holdninger og handlemønster som tidligere generasjoner. Ingen bråkete lek eller høye stemmer innendørs. Heller ingen hopping, hinking, løping. Slikt får de drive med utendørs. Normale dagliglyder, derimot, er helt OK. Anonymous poster hash: 2d298...a89 3
Antlers Skrevet 2. september 2015 #3 Skrevet 2. september 2015 Her er det så lytt at jeg kan høre naboene puste når vi har lagt oss (i hvert vårt rom, altså ). Tynne vegger og null isolasjon. Min erfaring er at man kommer langt med normal folkeskikk. Her er stilletiden satt til 22:00 - 07:00 (23:00 i helgene), og det er innenfor dette tidsrommet man skal ta særskilt hensyn. Ser jeg på TV så har jeg volumet så lavt at jeg såvidt hører hva som blir sagt. Lytter jeg til musikk benytter jeg hodetelefoner. Jeg bruker ikke ting som støyer, som f.eks varmluftsfunksjonen på ovnen eller vaskemaskin, og dusjing utgår, da det høres veldig godt i etasjen under. Er også obs på at jeg ikke skal tråkke for hardt når jeg går over gulvet. At jeg går på do innimellom, og at jeg pusser tenner/vasker ansiktet før jeg legger meg, er derimot "støy" som naboene bare får leve med. Synes det er flott at du tar hensyn, for det kan bli ganske uutholdelig når man har naboer som ikke gjør det, men både du og barna skal få lov til å leve litt på dagtid. Det er helt greit å spille litt musikk mens man synger med og danser, men om det pågår i timesvis på fullt volum, er det ikke like gøy lenger. Unger skal få lov til å leke rundt på gulvet, og et og annet sinne/gledesutbrudd er selvsagt helt normalt, men lær dem at det er forskjell på innestemme og utestemme, for det blir slitsomt om det går i ett med roping. Om du driver med hjemmetrening eller har hobbyer som bråker, kan det lønne seg å informere de nærmeste naboene om det, samt spørre om det finnes et tidspunkt som passer ekstra bra/dårlig, slik at du kan ta hensyn til det. Det er mye lettere å irritere seg over folk som bare turer frem (selv om det er utenfor stilletiden) enn folk som har vært høflige nok til å informere om at/når det kommer til å bråke litt. Om det finnes enkle løsninger for å redusere støy, er det fint om du benytter deg av dem. Det bråker mindre om man bygger lego på et pledd enn om man gjør det rett på gulvet, og musikk vil ikke oppfattes som like høy dersom man lukker vinduer/dører. Om du har surroundanlegg i stua, skru ned bassen når det begynner å nærme seg stilletid. Selv om det står på lavt volum, kan vibrasjonene merkes godt av naboer. Selv synes jeg det er greit om de mest bråkete aktivitetene foregår mellom 10:00 og 20:00, slik at man får en litt glidende overgang fra/til stilletid, men da tenker jeg på skikkelig støy - ikke slikt som støvsuging, hårføning og dusjing.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #4 Skrevet 2. september 2015 Her er det så lytt at jeg kan høre naboene puste når vi har lagt oss (i hvert vårt rom, altså ). Tynne vegger og null isolasjon. Min erfaring er at man kommer langt med normal folkeskikk. Her er stilletiden satt til 22:00 - 07:00 (23:00 i helgene), og det er innenfor dette tidsrommet man skal ta særskilt hensyn. Ser jeg på TV så har jeg volumet så lavt at jeg såvidt hører hva som blir sagt. Lytter jeg til musikk benytter jeg hodetelefoner. Jeg bruker ikke ting som støyer, som f.eks varmluftsfunksjonen på ovnen eller vaskemaskin, og dusjing utgår, da det høres veldig godt i etasjen under. Er også obs på at jeg ikke skal tråkke for hardt når jeg går over gulvet. At jeg går på do innimellom, og at jeg pusser tenner/vasker ansiktet før jeg legger meg, er derimot "støy" som naboene bare får leve med. Synes det er flott at du tar hensyn, for det kan bli ganske uutholdelig når man har naboer som ikke gjør det, men både du og barna skal få lov til å leve litt på dagtid. Det er helt greit å spille litt musikk mens man synger med og danser, men om det pågår i timesvis på fullt volum, er det ikke like gøy lenger. Unger skal få lov til å leke rundt på gulvet, og et og annet sinne/gledesutbrudd er selvsagt helt normalt, men lær dem at det er forskjell på innestemme og utestemme, for det blir slitsomt om det går i ett med roping. Om du driver med hjemmetrening eller har hobbyer som bråker, kan det lønne seg å informere de nærmeste naboene om det, samt spørre om det finnes et tidspunkt som passer ekstra bra/dårlig, slik at du kan ta hensyn til det. Det er mye lettere å irritere seg over folk som bare turer frem (selv om det er utenfor stilletiden) enn folk som har vært høflige nok til å informere om at/når det kommer til å bråke litt. Om det finnes enkle løsninger for å redusere støy, er det fint om du benytter deg av dem. Det bråker mindre om man bygger lego på et pledd enn om man gjør det rett på gulvet, og musikk vil ikke oppfattes som like høy dersom man lukker vinduer/dører. Om du har surroundanlegg i stua, skru ned bassen når det begynner å nærme seg stilletid. Selv om det står på lavt volum, kan vibrasjonene merkes godt av naboer. Selv synes jeg det er greit om de mest bråkete aktivitetene foregår mellom 10:00 og 20:00, slik at man får en litt glidende overgang fra/til stilletid, men da tenker jeg på skikkelig støy - ikke slikt som støvsuging, hårføning og dusjing. Tror du kan slappe av litt mer enn du gjør. Man må jo bli psykisk syk av å ta så mye hensyn som du gjør. Ikke varmluftsfunksjonen på ovnen og ikke dusje når du vil? Jeg hadde flyttet for lengst.Anonymous poster hash: 066ac...5f5 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #5 Skrevet 2. september 2015 Hvorfor isolerte de ikke før i tiden før og etter 2.verdenskrig i bygårder? Tenkte de ikke den gangen på at de må lydisolere? Nye leiligheter/bygårder/boliggårder bygget fra 1970-årene og pr i dag lydisolerer helt superb? Forstår godt problemet...selv vokste jeg opp på et stille sted i enebolig og freaker ut av alle lydene som er i en typisk bygård i Oslo Vest:-/ Hvorfor er det så dyrt å kjøpe leilighet på Oslo Vest - når det ikke engang er solid lydisolert?Anonymous poster hash: b497c...152
Antlers Skrevet 2. september 2015 #6 Skrevet 2. september 2015 Tror du kan slappe av litt mer enn du gjør. Man må jo bli psykisk syk av å ta så mye hensyn som du gjør. Ikke varmluftsfunksjonen på ovnen og ikke dusje når du vil? Jeg hadde flyttet for lengst.Anonymous poster hash: 066ac...5f5 Takk for omtanken, men poenget er at det er EKSTREMT lytt her. Det er ikke snakk om en vanlig leilighet hvor man kanskje hører naboene hvis de er spesielt høylytte en kveld - det er snakk om at man hører ALT. Alle som har vært på besøk her har påpekt dette, og blitt satt ut av at ting som f.eks at de lett kan høre samtalene til folk som bor to etasjer under. Andre steder jeg har bodd har det ikke vært nødvendig å ta like mye hensyn, siden det har vært bedre isolert, og/eller smartere løsninger, slik at soverom ikke ligger vegg i vegg, at dusjen ikke ligger rett over soverommet til andre, osv. Jeg savner jo å kunne dusje når jeg vil, men når jeg vet at det høres ut som tidenes haggelbyge for naboen som forsøker å sove rett under, er det lett å la være. 2
kissi Skrevet 2. september 2015 #7 Skrevet 2. september 2015 Jeg skulle ønsker det var du som bodde over oss, Antlers! Vi bor i et gammelt hus, med null lydisolasjon. Vi er så "heldige" at vi bor i første etasje, med to leiligheter til over oss. Trappa opp går opp forbi/over soverommet vårt. Kjellertrappa også, og der har vi alle sammen bod/vaskerom. De som bor over oss tramper opp og ned trappene til alle døgnets tider, og prøver på ingen måte og begrense hæltrampinga når de går over gulvet inne i leiligheten. De har også to barn, som er veldig glad i å leke med ting på gulvet, over stua her. Gah! Har veldig lyst til å flytte, men det er nesten umulig å finne en leilighet som er ledig nå...
muffinshaker Skrevet 2. september 2015 #8 Skrevet 2. september 2015 Uff, samme opplegg her. Jeg kan høre hvert ord som blir pratet om, snorking, skritt på gulvet i etasjen under(!!!), om de gjør nummer en eller to på do osv. Ingenting av dette plager meg, heller ikke når de har fest en gang i blant. Men alle naboene som har bodd under tidligere har klaget på at jeg tramper og går med sko inne (noe jeg selvfølgelig ikke gjør), så jeg føler meg veldig ukomfortabel i eget hjem. Lister meg alltid og prøver å ikke bruke rommene over soverommet deres i det hele tatt om natten. Selv om det noe ganger hadde fristet med en kopp te om man ikke får sove osv. Men jeg sparer som en gal til å kjøpe meg noe eget en gang. De renoverte forresten leiligheten under I fjor, jeg foreslo at de kunne lydisolere samtidig, men det var visst nok uaktuelt. Er det veldig dyrt?
Antlers Skrevet 2. september 2015 #9 Skrevet 2. september 2015 Jeg skulle ønsker det var du som bodde over oss, Antlers! Vi bor i et gammelt hus, med null lydisolasjon. Vi er så "heldige" at vi bor i første etasje, med to leiligheter til over oss. Trappa opp går opp forbi/over soverommet vårt. Kjellertrappa også, og der har vi alle sammen bod/vaskerom. De som bor over oss tramper opp og ned trappene til alle døgnets tider, og prøver på ingen måte og begrense hæltrampinga når de går over gulvet inne i leiligheten. De har også to barn, som er veldig glad i å leke med ting på gulvet, over stua her. Gah! Har veldig lyst til å flytte, men det er nesten umulig å finne en leilighet som er ledig nå... Jeg skal si fra hvis det blir ledig i etasjen under Vi må jo pent akseptere at folk går i trappene hvis de jobber nattskift, eller kommer hjem fra byen og slikt, men jeg synes man bør forsøke å gjøre det så lydløst som mulig når man vet at det er lytt. Vet naboene dine om at det høres så godt inne hos deg? Det er ikke alle som tenker over at det er lytt - spesielt ikke hvis de har naboer som er stille av seg.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #10 Skrevet 3. september 2015 Hvorfor isolerte de ikke før i tiden før og etter 2.verdenskrig i bygårder? Tenkte de ikke den gangen på at de må lydisolere? Nye leiligheter/bygårder/boliggårder bygget fra 1970-årene og pr i dag lydisolerer helt superb? Forstår godt problemet...selv vokste jeg opp på et stille sted i enebolig og freaker ut av alle lydene som er i en typisk bygård i Oslo Vest:-/ Hvorfor er det så dyrt å kjøpe leilighet på Oslo Vest - når det ikke engang er solid lydisolert?Anonymous poster hash: b497c...152 Før i tiden var man ikke bortskjemt med privatliv når msn bodde i bygård/blokk. Alle visste at Andersens pulte hver fredag kveld, og det tok ca 10 min fra senga begynte å knirke til det ble stille. Man visste også at Pedersens hadde kollikunge og at Hansen banket kona minst tre ganger i uken.Anonymous poster hash: 2d298...a89 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #11 Skrevet 3. september 2015 Takk for omtanken, men poenget er at det er EKSTREMT lytt her. Det er ikke snakk om en vanlig leilighet hvor man kanskje hører naboene hvis de er spesielt høylytte en kveld - det er snakk om at man hører ALT. Alle som har vært på besøk her har påpekt dette, og blitt satt ut av at ting som f.eks at de lett kan høre samtalene til folk som bor to etasjer under. Andre steder jeg har bodd har det ikke vært nødvendig å ta like mye hensyn, siden det har vært bedre isolert, og/eller smartere løsninger, slik at soverom ikke ligger vegg i vegg, at dusjen ikke ligger rett over soverommet til andre, osv. Jeg savner jo å kunne dusje når jeg vil, men når jeg vet at det høres ut som tidenes haggelbyge for naboen som forsøker å sove rett under, er det lett å la være. Jeezz...bor dere i pappplater i rennesten på Oslo øst?Anonymous poster hash: b497c...152
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #12 Skrevet 3. september 2015 Uff, samme opplegg her. Jeg kan høre hvert ord som blir pratet om, snorking, skritt på gulvet i etasjen under(!!!), om de gjør nummer en eller to på do osv. Ingenting av dette plager meg, heller ikke når de har fest en gang i blant. Men alle naboene som har bodd under tidligere har klaget på at jeg tramper og går med sko inne (noe jeg selvfølgelig ikke gjør), så jeg føler meg veldig ukomfortabel i eget hjem. Lister meg alltid og prøver å ikke bruke rommene over soverommet deres i det hele tatt om natten. Selv om det noe ganger hadde fristet med en kopp te om man ikke får sove osv. Men jeg sparer som en gal til å kjøpe meg noe eget en gang. De renoverte forresten leiligheten under I fjor, jeg foreslo at de kunne lydisolere samtidig, men det var visst nok uaktuelt. Er det veldig dyrt? OMG!!!😨 Hadde klikket for meg... Lydisolere er mulig men den enkelte må påkoste selv. Du må også vite at taket kan senkes slik at dere får lydisolert i tak/vegger! Anonymous poster hash: b497c...152
kissi Skrevet 3. september 2015 #13 Skrevet 3. september 2015 Jeg skal si fra hvis det blir ledig i etasjen under Vi må jo pent akseptere at folk går i trappene hvis de jobber nattskift, eller kommer hjem fra byen og slikt, men jeg synes man bør forsøke å gjøre det så lydløst som mulig når man vet at det er lytt. Vet naboene dine om at det høres så godt inne hos deg? Det er ikke alle som tenker over at det er lytt - spesielt ikke hvis de har naboer som er stille av seg. Gjør det Ja, de er nok klar over det! Vi har snakka om det et par ganger, hvor hun da nevner at hun hører oss prate, og hører at vi ler hele tiden. Så vi har fastslått at det nok er like lytt begge veiene. Hun er en sånn som har litt ulike personligheter ut fra dagsformen, så jeg er litt for pysete til å klage noe på det de gjør. Men må bare ta en prat med dem nå, altså.
Antlers Skrevet 3. september 2015 #14 Skrevet 3. september 2015 Jeezz...bor dere i pappplater i rennesten på Oslo øst?Anonymous poster hash: b497c...152 Nei, men jeg tror det er bedre lydisolasjon i en pappeske enn det er her jeg bor.
Gjest Blomsterert Skrevet 3. september 2015 #15 Skrevet 3. september 2015 Vi bor i en bygård som er så ektremt lite lydisolert at det er skummelt. Jeg hører alt som foregår i leiligheten vegg i vegg og alt av de rett nedenfor. Og da mener jeg alt! Det plager ikke meg, men jeg er redd våres lyder plager andre. Jeg har to barn som kan lage liv og røre. Er da mange andre barn her som lager mer bråk enn mine, men jeg er så redd mine skal være en irritasjon fordet. Igår følte jeg også på at jeg brukte hårføneren klokken 21 på kvelden. Så jeg valgte å slå den av, og heller la håret lufttørke. Vi prøver å være så stille som mulig her, men det er så vanskelig når det er så ekstremt lytt. Det er akkurat som at veggene skulle vært laget av tynn papp. Andre som har/hatt det sånn? Anonymous poster hash: ed3da...fa3 Ja! Det er så stressende. Det er nesten sånn at en føler en bor sammen,ikke er bare naboer.Ble for vanskelig for meg,så holdt ut kun ett år! Ene naboen var det bare positivt å høre da,hun sang på morgenen:-D Var afrikaner,og de er litt mer frigjorte,så ble u godt humør hver morgen: -) Du trenger jo ikke være stille før 23 da,er det ikke sånn regelen er da?
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #16 Skrevet 3. september 2015 Jeg har bodd alene på hybler og i leiligheter som har vært i eneboliger helt siden jeg flyttet ut hjemmefra. Nå har jeg og kjæresten kjøpt oss en leilighet i et leilighetskompleks med 6 leiligheter, som står ferdig neste sommer. Men etter å ha lest hvordan folk må liste seg rundt, eller hvor lite hensynsfulle naboer folk har, så begynte jeg nå å grue meg! Angrer på at vi ikke flyttet lenger ut fra Oslo, og kjøpte oss en enebolig. Jeg har veldig sterk misophonia, og er egentlig ikke en person som burde bo i bygårder eller lignende. Hvor lytt er det egentlig i et nybygg, tror dere?Anonymous poster hash: 3a636...d38
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #17 Skrevet 3. september 2015 Jeg har bodd alene på hybler og i leiligheter som har vært i eneboliger helt siden jeg flyttet ut hjemmefra. Nå har jeg og kjæresten kjøpt oss en leilighet i et leilighetskompleks med 6 leiligheter, som står ferdig neste sommer. Men etter å ha lest hvordan folk må liste seg rundt, eller hvor lite hensynsfulle naboer folk har, så begynte jeg nå å grue meg! Angrer på at vi ikke flyttet lenger ut fra Oslo, og kjøpte oss en enebolig. Jeg har veldig sterk misophonia, og er egentlig ikke en person som burde bo i bygårder eller lignende. Hvor lytt er det egentlig i et nybygg, tror dere?Anonymous poster hash: 3a636...d38 Et nybygg bør vel være ganske bra isolert vel? Dere får det nok fint Anonymous poster hash: 96f1a...b2e 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #18 Skrevet 3. september 2015 Huff, du er ikke alene. Jeg bor så lytt at jeg hører personen ved siden av holde på med glidemiddelet sitt.... Til tross for at han er helt stille. Fysj. Anonymous poster hash: 4a89a...da3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #19 Skrevet 3. september 2015 Et nybygg bør vel være ganske bra isolert vel? Dere får det nok fint Anonymous poster hash: 96f1a...b2e For et vennlig svar! Takk:) Anonymous poster hash: 3a636...d38 1
Antlers Skrevet 3. september 2015 #20 Skrevet 3. september 2015 Huff, du er ikke alene. Jeg bor så lytt at jeg hører personen ved siden av holde på med glidemiddelet sitt.... Til tross for at han er helt stille. Fysj. Anonymous poster hash: 4a89a...da3 Sånn er det her også. Naboene har veldig stille og rolig sex, så jeg kan absolutt ikke klage på at de bråker, men jeg hører surklelydene godt. Litt i overkant intimt for meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå