Gå til innhold

De dumme får barn tidlig......


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har inntrykket av at yngre "dummere" foreldre ofte er BEDRE foreldre..

De stiller opp for barna, med omsorg og kjærlighet.. Og bruker mye av sin tid på dem.

 

I motsetning til karriere-jaget og konkurransen om å skape de beste/smarteste og mest populære barna...

 

..Ikke for å dra alle over en kam naturligvis..

Jeg har motsatt inntrykk. De yngre har det så travelt med å leve livet sitt, de skal utdanne seg, finne jobb, jobbe, skaffe seg venner, feste, etablere seg, bygge hus, oppleve ting, ungene er med på det hele, men mye barnevakt og flytting. Hos de eldre er karriæren i boks, de er "middelklassefolk" der hun går ned i stillingsprosent uten at det går ut over økonomien, barna følges godt opp på fritidsaktiviteter og skole uten at det handler om å skape de beste/smarteste/mest populære barna, men fordi det er best for barna. På de fritidsaktivitetene mine barn går på (svømming, musikk), har INGEN yngre foreldre. Ingen.

Like mye kjærlighet har de naturligvis, det kan man vel ikke påstå at handler om alder. Og omsorg, mener du virkelig at yngre foreldre gir barna sine MER omsorg enn eldre? Rart standpunkt.

Anonymous poster hash: 2bfae...7e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Jeg har motsatt inntrykk. De yngre har det så travelt med å leve livet sitt, de skal utdanne seg, finne jobb, jobbe, skaffe seg venner, feste, etablere seg, bygge hus, oppleve ting, ungene er med på det hele, men mye barnevakt og flytting. Hos de eldre er karriæren i boks, de er "middelklassefolk" der hun går ned i stillingsprosent uten at det går ut over økonomien, barna følges godt opp på fritidsaktiviteter og skole uten at det handler om å skape de beste/smarteste/mest populære barna, men fordi det er best for barna. På de fritidsaktivitetene mine barn går på (svømming, musikk), har INGEN yngre foreldre. Ingen.

Like mye kjærlighet har de naturligvis, det kan man vel ikke påstå at handler om alder. Og omsorg, mener du virkelig at yngre foreldre gir barna sine MER omsorg enn eldre? Rart standpunkt.

Anonymous poster hash: 2bfae...7e1

 

 

Ja, jeg mener faktisk det.. 

Jeg har inntrykket av at eldre foreldre stiller opp for barna, ja, men på en helt annen måte..

Ungene skal være suksessfulle på alle arenaer. De skal være med på ALT, og mestre ALT.. Jeg tror mange forbinder kjærlighet med å ha ungene med på flest mulig aktiviteter. De kjører og henter, og er antagelig de som skriker høyest på en fotballarena... Og gjerne tar over jobben for treneren i perioder.. For h*n gjør alt feil.. Hørt om barna som blir utbrente av alt presset de blir utsatt for? 

 

I tillegg til dette virker det som mange bruker sinnssykt mye tid på å pleie seg selv..

Eldre foreldre er ofte mer utdannet, og har gjerne fullt opp med jobb og egne (dyre) aktiviteter.. 

Populært er jo det å trene  (les:vise seg frem) til Birken, Tr.heim-Oslo , klatre Kilimanjaro,eller andre meget tidkrevende aktiviteter... 

 

Det er min oppfattelse og erfaring...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykket av at yngre "dummere" foreldre ofte er BEDRE foreldre..

De stiller opp for barna, med omsorg og kjærlighet.. Og bruker mye av sin tid på dem.

 

I motsetning til karriere-jaget og konkurransen om å skape de beste/smarteste og mest populære barna...

 

..Ikke for å dra alle over en kam naturligvis..

Jeg har inntrykk av at eldre foreldre er mer stabile enn yngre. Vet om flere yngre som er innblandet i barnevernet ect. Flere av de har også hatt unormalt mange kjærester og bosteder. De har rett og slett levd ungdomsårene med et stakkars barn på slep. Det virker som om eldre foreldre er mer stabile, da de har opparbeidet seg egne normer, livssyn, verdier ect - og har funnet sin plass i samfunnet. Det er dette barn trenger; stabile rammer.

 

Jeg har selv foreldre som er høyt utdannede. De fikk meg da de var i slutten av tyveårene. Jeg har aldri følt dette presset om å være prestisjefull, iallefall ikke fra de. Dette er noe jeg senere har ønsket selv. De har flere ganger sagt at jeg må følge min egen drøm, og leve livet som gjør at jeg kan være den beste versjonen av meg selv. De har selvfølgelig oppmuntret meg til å gjøre det godt på skolen, slik at jeg ikke sitter senere i livet og angrer på at jeg aldri fikk muligheten til å starte på et studie jeg ville. - Men, aldri presset meg til noe som helst. Jeg tror ikke det finnes så mange som er så ekstreme som du beskriver når det gjelder å prakke prestisje på barna sine. Men, klart det alltid finnes noen.

 

Jeg mener at eldre foreldre har større mulighet til å gi barna sine stabile rammer. Jeg tror helt klart at barn av eldre foreldre som prioriterte utdannelse blir mer fornuftige enn av yngre foreldre som ikke helt har funnet sin plass. Men, finnes heldigvis alltid unntak.

 

-TS

Anonymous poster hash: 88ab1...7ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal ta intelligens som kriterium her, så beviser i hvert fall 90% av de som svarer i denne tråden, at de ikke bare er lite reflekterte, men at de er fordomsfulle og skadefro også. Jeg er ikke imponert, rett og slett. Det er jo helt latterlig å mene at alle som får barn tidlig er dumme. Hvor dum må man ikke være for å faktisk tro det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener faktisk det.. 

Jeg har inntrykket av at eldre foreldre stiller opp for barna, ja, men på en helt annen måte..

Ungene skal være suksessfulle på alle arenaer. De skal være med på ALT, og mestre ALT.. Jeg tror mange forbinder kjærlighet med å ha ungene med på flest mulig aktiviteter. De kjører og henter, og er antagelig de som skriker høyest på en fotballarena... Og gjerne tar over jobben for treneren i perioder.. For h*n gjør alt feil.. Hørt om barna som blir utbrente av alt presset de blir utsatt for? 

 

I tillegg til dette virker det som mange bruker sinnssykt mye tid på å pleie seg selv..

Eldre foreldre er ofte mer utdannet, og har gjerne fullt opp med jobb og egne (dyre) aktiviteter.. 

Populært er jo det å trene  (les:vise seg frem) til Birken, Tr.heim-Oslo , klatre Kilimanjaro,eller andre meget tidkrevende aktiviteter... 

 

Det er min oppfattelse og erfaring...

 

Jeg erfarer noe av det samme!

 

Men i de fleste tilfellene er vel dette mer personavhengig , og har lite med alder å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Når du mener ung mor hvilken alder mener du da?

Jeg har egentlig ingen aldergrense som definerer unge mødre. Men, jeg er nettopp bikket 22 år, og synes fremdeles det er litt ungt. Hva mener du?

 

-TS

Anonymous poster hash: 88ab1...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk barnet mitt som 20 åring. Jeg og pappaen er gift, og eier eget hus, to biler og en hytte. Jeg er på siste året av min bachelor og han er sjef på jobben sin. Hva gjør oss mindre egnet for et barn enn de som er i samme situasjon som oss, bare ti år eldre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykket av at yngre "dummere" foreldre ofte er BEDRE foreldre..

De stiller opp for barna, med omsorg og kjærlighet.. Og bruker mye av sin tid på dem.

 

I motsetning til karriere-jaget og konkurransen om å skape de beste/smarteste og mest populære barna...

 

..Ikke for å dra alle over en kam naturligvis..

dette er jo en sannhet med store modifikasjoner. Det å "gå på NAV," er en arv de fører videre til sine barn. Deres barn gjør det dårligere på skolen. Tiden de eventuelt bruker på barna sine fører til at barna gjør det bedre på skolen etc...

 

Barn trenger mer enn kjærlighet.

Anonymous poster hash: 12514...d94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men nå skjønner jeg så absolutt hva du mener og må si jeg er fullstendig overbevist! Det er jo bare å rettferdiggjøre denne mobbingen og skylde på at de som leser det blir lei seg av det. Det er jo ikke kritikken det er noe galt med, selvfølgelig ikke, og det er slettes ikke noe galt med de som kritiserer. Så dum jeg er, jeg burde jo ha forstått med eneste gang at det er de jentene som ikke tåler noen ting som er problemet her. 

 

Så la oss si at disse gravide jentene ikke har håndtert sin reproduktive helse på skikkelig vis, så fint som du kaller det, nøyaktig HVA godt er det DU kan gjøre med det når uhellet allerede er ute? Du og resten her inne som skriver stygge kommentarer gjør jo ikke noe annet enn å få unge jenter i en tøff situasjon til å skamme seg og ta valg de ellers ikke ville tatt. Heller la de være i fred, så får dere håndtere deres egne barn dersom dette noen gang skulle skje med dem! 

 

Ingen er nevnt med navn, ergo ingen mobbing har blitt gjort.

 

Og når du snakker om valg de ellers ikke ville tatt, mener du da abort? Men det er jo det beste både for den unge jenta, babyfaren og deres foreldre og oss samfunnet. 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i "ung"? For tiden oppfatter jeg det som at alt under 30 er ungt når det kommer til familieforøkelse. Og det er jo en velig feil innstilling.

Er ung under 20? 25?

Anonymous poster hash: 41d2e...486

Tenåringsmødre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, hva med meg, var 24 år, ferdig utdannet, god jobb og eide bolig..?

Anonymous poster hash: 6a59c...f72

Men du er vel strengt tatt ingen tenåring? Ganske langt unna..

Jeg var da ferdig med utdannelse, hadde jobb og eide egen bolig da jeg var 23 år. Det er slett ikke uvanlig at 22-23 åringer er ferdig med bachelor, mange får også jobb rett etter studie, og noen kjøper leilighet i studietiden, andre rett etter. Du er ikke uvanlig tidlig ute, men du er fortsatt ikke en tenåring. Langt fra 18-19 år til 23-24 år.

Anonymous poster hash: a0982...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og min mor fikk barn tidlig. Moren min var 17, og har aldri fullført videregående en gang. Men hun er alt annet enn dum, og har aldri levd på NAV. Hun driver i dag egen bedrift, og har rundt 10 ansatte.

Jeg var 21, og i gang med et langt studie da jeg fikk barn. Årene som studentmor var trange økonomisk, men jeg hadde masse tid til barnet mitt. Mye mer tid enn hva jeg har hatt med barna jeg fikk etter at jeg begynte å jobbe. Semestrene var dessuten korte, så jeg kunne jobbe mange uker hver sommer, og fortsatt få tid til litt ferie med familien.

Til info har hverken jeg eller moren min vært alenemødre. Faren min hadde en helt normal jobb da jeg ble født, mens mannen min var student, akkurat som meg.

Jeg synes det er veldig rart at ikke flere ressurssterke mennesker ønsker seg barn i ung alder.

Anonymous poster hash: bf8de...1c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei,

 

Setter dette litt på spissen for å få frem reaksjoner. Poenget i innlegget står jeg fullt og helt for.

 

Jeg merker at ekstremt mange rundt meg velger å få barn tidlig. Det er ikke hvem som helst heller, men en spesiell mennesketype. Det er gjerne de som mobbet folk og gjorde det ekstremt dårlig på skolen. Det virker nesten som om flere får barn for å få penger fra starten, for å ha en unnskyldning til å slippe å jobbe/studere. Ei jeg vet om innrømmet faktisk at dette var motivet.

 

Jeg føler at "de dumme" får barn tidlig. Deres barn vil gjerne også få barn tidligere. Og, som vi alle vet faller som regel ikke eplet langt fra stammen. "De smarte" derimot venter gjerne til utdannelsen er fullført. Dette gir "de dumme" et forsprang til å formere seg fortere.

 

Blir mennesker dummere?

 

Jente, 22

Anonymous poster hash: 88ab1...7ed

 

nja- jeg var 3 barnsmor før jeg var 25 år, så aboslutt ung og kanskje "dum"mor.

Men mine barn hvor minste nå er like gammel som deg,ingen av de har planlagt at jeg skal bli bestemor i nær fremtid- de prioriterer høyere utdanning, så her har ihvertfall eplet trillet laaangt fra stammen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og aldri før har vi hatt mer prøverørsforsøk..., mon tro hva det koster staten?Anonymous poster hash: b092c...a57

Ikke så mye som overgangsstønad, vil jeg tro.

Anonymous poster hash: c4af7...ca6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest daisydaisy

Ingen er nevnt med navn, ergo ingen mobbing har blitt gjort.

 

Og når du snakker om valg de ellers ikke ville tatt, mener du da abort? Men det er jo det beste både for den unge jenta, babyfaren og deres foreldre og oss samfunnet. 

 

Kall det hva du vil, det er IKKE snilt og det hjelper ikke noen! 

 

Ja, jeg mener abort. Hva vet vel du om hva som er det beste for alle som havner i en slik situasjon? For noen vil det være det beste valget, men ikke for alle. Det du skriver her inne må være noe av det kvalmeste jeg noen gang har lest! At du får lov til å fortsette å publisere så støtende innlegg her skjønner ikke jeg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall det hva du vil, det er IKKE snilt og det hjelper ikke noen! 

 

Ja, jeg mener abort. Hva vet vel du om hva som er det beste for alle som havner i en slik situasjon? For noen vil det være det beste valget, men ikke for alle. Det du skriver her inne må være noe av det kvalmeste jeg noen gang har lest! At du får lov til å fortsette å publisere så støtende innlegg her skjønner ikke jeg.

Nei, nå får du gi deg, dette var da vel ikke støtende?

Anonymous poster hash: 45295...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er en ung mor, kanskje ikke like smart som dere eldre mødre men er alikevel en god mor. Jeg gir langt f.. i alle de dømmende kommentarene her. Men skal si dere oppfører dere som en gjeng drittunger.

Tenk om en annen ung mor leser dette? Vi gjør så godt vi kan! Og prøver å jobbe oss oppover i livet. Jeg kan reise med barnet mitt hvis jeg vil, man må ikke være barneløs, man kan fortsatt oppleve ting i livet imens man har barn. Jeg setter heller pris på minner som jeg har opplevd med barnet mitt enn minner jeg hadde før jeg ble gravid.

Jeg går på skole og barnet mitt går på barnehage. Om ett år skal jeg ut i lærling. Og målet mitt i livet er at jeg skal kunne gi det beste til mitt barn. Motivasjonen min er barnet mitt. Så hvis jeg er dum fordi jeg setter pris på livet som en ung mor med ett fantastisk barn, og ikke eier en leilighet men leier, ikke har verdens beste jobb men faktisk tjente opp retten til foreldre penger i mens jeg gikk på skole i mens jeg var gravid, vel da er jeg dum.

Men jeg en en dum mor som gjør så godt jeg kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Matronella

Jeg er en ung mor, kanskje ikke like smart som dere eldre mødre men er alikevel en god mor. Jeg gir langt f.. i alle de dømmende kommentarene her. Men skal si dere oppfører dere som en gjeng drittunger.

Tenk om en annen ung mor leser dette? Vi gjør så godt vi kan! Og prøver å jobbe oss oppover i livet. Jeg kan reise med barnet mitt hvis jeg vil, man må ikke være barneløs, man kan fortsatt oppleve ting i livet imens man har barn. Jeg setter heller pris på minner som jeg har opplevd med barnet mitt enn minner jeg hadde før jeg ble gravid.

Jeg går på skole og barnet mitt går på barnehage. Om ett år skal jeg ut i lærling. Og målet mitt i livet er at jeg skal kunne gi det beste til mitt barn. Motivasjonen min er barnet mitt. Så hvis jeg er dum fordi jeg setter pris på livet som en ung mor med ett fantastisk barn, og ikke eier en leilighet men leier, ikke har verdens beste jobb men faktisk tjente opp retten til foreldre penger i mens jeg gikk på skole i mens jeg var gravid, vel da er jeg dum.

Men jeg en en dum mor som gjør så godt jeg kan.

Ikke ta deg nær av det, det er ikke alderen som avgjør hvem som er klok eller dum. Heller ikke de som svarer i trådene her inne. Vær stolt av alt du klarer og gi blaffen i hva andre ukjente måtte mene.  :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man søker utvidet barnetrygd og har rett på det ja. Når det er avtale om delt foreldreomsorg og 50%så må man jaggu dele på den.

Anonymous poster hash: 9d60e...516

Så dere hadde ikke rett til "utvidet barnetrygd" selv om dere hadde "delt bosted og 50/50"?

Høres merkelig ut..

Anonymous poster hash: 454df...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest daisydaisy

Nei, nå får du gi deg, dette var da vel ikke støtende?

 

Bare fordi det ikke er støtende for deg betyr det ikke at det ikke oppleves som støtende for noen andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...