AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #1 Skrevet 2. september 2015 Hørte i dag at den nye arveloven etter all sannsynlighet trer i kraft i 2017. Blandt annet skal ektefeller med særkullsbarn nå få rett til å arve en halvpart av ektefellen i steden for en fjerdedel. Min mor som har vært gift med samme mann i 35 år kan altså klare å sitte med deres felles hjem uten å måtte selge fordi barna skal ha arv- de klarer seg jo fint og er snart 50 år med hus og hjem selv! Hun er minstepensjonist og sparer 3 000 pr mnd for å betale ut arv når den tid kommer- hun er kjemperedd for å bli satt på gata! De 3 tusen kan de heller kose seg for! hennes mann derimot har ingenting å frykte fordi han får lov av meg å sitte i uskiftet bo. Hva synes du om den nye loven? Anonymous poster hash: 8d62f...5f6
Testosteron Skrevet 2. september 2015 #2 Skrevet 2. september 2015 Blandt annet skal ektefeller med særkullsbarn nå få rett til å arve en halvpart av ektefellen i steden for en fjerdedel. At gjenlevende ektefelle har særkullsbarn har vel ingen betydning?
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #3 Skrevet 2. september 2015 At gjenlevende ektefelle har særkullsbarn har vel ingen betydning? Nei, det var en klønete setning. Anonymous poster hash: 8d62f...5f6
Testosteron Skrevet 2. september 2015 #4 Skrevet 2. september 2015 Nei, det var en klønete setning. Det du mente var vel heller at når avdøde etterlater seg barn, så øker den nye arveloven gjenlevende ektefelles arv fra dagens 1/4 til 1/2 på bekostning av barna, som får redusert sin arv tilsvarende, altså fra 3/4 til 1/2.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2015 #5 Skrevet 2. september 2015 Dette gjelder heldigvis ikke samboere! Jeg ønsker at barna skal få mest mulig! Det lønner seg ikke å være gift når det gjelder pensjon...da får ektefellene mindre pensjon enn om de var samboere/ugift!Anonymous poster hash: 7b271...da5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #6 Skrevet 3. september 2015 Hørte i dag at den nye arveloven etter all sannsynlighet trer i kraft i 2017. Blandt annet skal ektefeller med særkullsbarn nå få rett til å arve en halvpart av ektefellen i steden for en fjerdedel. Min mor som har vært gift med samme mann i 35 år kan altså klare å sitte med deres felles hjem uten å måtte selge fordi barna skal ha arv- de klarer seg jo fint og er snart 50 år med hus og hjem selv! Hun er minstepensjonist og sparer 3 000 pr mnd for å betale ut arv når den tid kommer- hun er kjemperedd for å bli satt på gata! De 3 tusen kan de heller kose seg for! hennes mann derimot har ingenting å frykte fordi han får lov av meg å sitte i uskiftet bo. Hva synes du om den nye loven?Anonymous poster hash: 8d62f...5f6 Jeg vet egentlig ikke hva jeg synes om den. Barn blir jo sittende med mye mindre i arv enn tidligere. La oss si at din mor dør før stefaren din. Altså arver han mer av din mors penger som igjen blir hans barn sine når han dør. Anonymous poster hash: eec47...c3c
AnonymBruker Skrevet 3. september 2015 #7 Skrevet 3. september 2015 Høres ut som de har tatt et urettferdig system og gjort det enda mer urettferdig. Anonymous poster hash: 410e7...073
Gjest Geitebukk Skrevet 3. september 2015 #8 Skrevet 3. september 2015 Vi har forsikret hverandre. Dersom min ektefelle dør får jeg 2 mill. De må jeg da gi videre til barna i et arveoppgjør slik at jeg fortsatt kan sitte med huset og opprettholde tilnærmet lik levestandard som vi har i dag.Tror de fleste er forsikret så lenge barna er små? Når barna blir type 35+ med egen familie, hus og hytte på fjellet ( satt på spissen) har vi tenkt å kutte ut forsikringen. Da klarer de seg selv og kan ikke belage livene på at de skal arve oss, vi kommer til å reise og kose oss når vi blir pensjonister og kommer ikke til å spare til arv. Hjelpe dem i gang mens vi lever kommer vi også til å gjøre, det er så lenge de er barn, ungdom og unge voksne vi ønsker å sikre både hverandre og dem. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå